Tag inte Cloetta

Finlandssvenska Cloetta Fazer har en del produkter som får det att vattnas i munnen på gottegrisen. Men som företag betraktat är godisbolaget inte lika lockande.


3 maj, 2007

Försäljningen har legat och harvat kring 3 miljarder kronor under en lång rad år men nu lovar bolagets nye vd Jesper Åberg att sätta bolagets miljardkassa i arbete. Det kan bli köp av såväl större bolag som aktörer med mindre nischprodukter. Då kanske man kan äntligen kan börja leva upp till det gamla målet om att växa med 25 procent under de kommande tre åren, varav 10 procent (enheter) på egen hand. Cloetta Fazer växer visserligen på bra på nya marknader i Baltikum och Ryssland, men denna del står endast för drygt sju procent av försäljningen.

Debatten kring sockrets nackdelar parat med allmänt ökad hälsomedvetenhet har gjort att folk fått upp ögonen för nyttigare produkter. Särskilt stort är suget efter mörk choklad. En trend som också Cloetta Fazer har hängt på. Konsumenterna har dock inte övergett företagets starka varumärken. Plopp, Tutti Frutti, Center samt resten av de 12 huvudvarumärkena växer på i en hygglig takt. Den största delen av försäljningen går via de förhandlingsstarka dagligvarukedjorna som via de egna varumärkena även är konkurrenter. Deras produkter står nu för runt 10 procent av konfektyrmarknaden. Men det är en andel som inte längre ökar och handlarna har haft svårare att slå sig in på detta område. Huvudkonkurrenter är Malaco Leaf och Kraft Foods Marabou. Cloetta Fazer är dock störst med en dryg femtedel av den nordiska marknaden. Sverige och Finland står för tre fjärdedelar av intäkterna men godispreferenser är starkt nationellt präglade och i Norge och Danmark är Cloetta Fazer en mindre spelare.

Rörelsemarginalen har legat och harvat kring målet på 12 procent, med undantag för ett något svagare fjolår. I år kommer Cloetta Fazer att höja priserna för att kompensera sig för stigande råvarupriser på kakao och mjölk. Sockermarknaden ska däremot öppnas upp för konkurrens det närmaste året, vilket bör ge lägre inköpskostnader. Precis som ledningen har identifierat så är det tillväxt som ska till för att detta ska se spännande ut. Problemet är att ledningen har pratat förvärv i flera år utan att något har hänt, och man har inte varit i närheten av tillväxtmålet. De östeuropeiska satsningarna är spännande, men det lär dröja innan det börjar ge ordentligt avtryck i försäljningen. Familjerna bakom finländska Fazer och svenska Cloetta har bråkat om makten sedan firmorna slogs samman för sju år sedan. Den finländska huvudägaren har nu dömts att sälja aktier för att åter komma i balans med Cloetta-falangens ägande. Snaskbolaget är visserligen tryggt, har låg rörelserisk och ett obefintligt konjunkturberoende. Vi räknar med att Cloetta Fazer klarar en vinst per aktie uppåt 12 kronor, vilket ger ett p/e-tal på 21. Exklusive den stora nettokassan värderas bolaget till 13 gånger rörelseresultatet. Aktien känns på så vis ganska lagom värderad om man även beaktar chansen till uppköp. Att köpa godiset är lättare att motivera än att köpa aktien.

Ämnen i artikeln
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.