Vi avvaktar i Sportamore

Sportamore levererar stark tillväxt men förlusterna accellererar också. Fokus ska under kommande år skifta mot lönsamhet och det är ett skifte som många haft problem med.


25 januari, 2016

Placeras aktieanalys har en horisont på 3-6 månader om ingenting annat anges. Läs fler aktieanalyser från Placera.

E-handelsbolaget Sportamore säljer sportartiklar och kläder på nätet sedan 2010. Tillväxten har varit snabb och försäljningen fortsätter att öka kraftigt. I det tredje kvartalet 2015 steg omsättningen med 59 procent jämfört med samma period i fjol och räknat på de nio första månaderna fjolåret uppgick tillväxten till 46 procent.

Som så många andra snabbväxande onlineaktörer väljer Sportamore i dagsläget att låta tillväxt gå före lönsamhet. Tanken är att det i dagsläget är viktigast att bygga upp en så stor och trogen kundbas som möjligt vilket kräver stora marknadsföringsinsatser och en offensiv prissättning.

I ett senare skede ska marknadsinsatserna kunna skalas ned, prissättningen bli lite mindre aggressiv och den förhoppningsvis stora omsättningen ge en god täckning av fasta kostnader.

Sportamore siktar mot att fortsätta växa snabbare än marknaden till år 2020. Då ska hemmamarknaden Sverige kunna prestera en rörelsemarginal före av- och nedskrivningar (ebitda) på mellan 5-10 procent. Övriga nordiska marknader ska samtidigt redovisa ett positivt ebitda-resultat. En ebitda-marginal på 5-10 procent är ett offensivt mål. De stora internationella bjässarna inom e-handel når i dagsläget rörelsemarginaler på 4-5 procent.

I tredje kvartalet rapporterade Sportamore sammantaget ett negativt rörelseresultat före av- och nedskrivningar på knappt -10,5 Mkr. I Sverige blev resultatet positivt med 2,0 Mkr och på övriga nordiska marknader blev förlusten således -12,5 Mkr.

Att den svenska marknaden kunde rapportera svarta siffror för kvartalet tillskrivs mer normaliserade marknadsföringskostnader i landet. Vd Johan Ryding sade i samband med rapporten att ambitionen är att den svenska verksamheten ska fortsätta rapportera positiva rörelseresultat framöver.

Sverige svarade i kvartalet för 63 procent av omsättningen. Tillväxten på den svenska marknaden var 33 procent jämfört med samma period året innan. På övriga nordiska marknader var tillväxten 135 procent. Där har Sportamore också gasat på betydligt hårdare med marknadsföringsinsatser. Totalt sett har Sportamore mer än fördubblat sina marknadsföringskostnader under kvartalet. Det har att döma av den starka tillväxten uppenbarligen fungerat bra.

Dessvärre har också resultatet utanför Sverige påverkats kraftigt negativt. Förlusten på -12,5 Mkr kan jämföras med -1,8 Mkr för ett år sedan. Att den svenska tillväxten var så pass stark trots en mer återhållsam marknadsföringsinsats var dock ett glädjande besked.

Sportamore har jobbat hårt för att bygga upp en så enkel och välfungerande handelsupplevelse som möjligt. Frakter, betalningsmöjligheter, kundsupport och sajt fungerar mycket väl och bolaget har också vunnit flera priser. Så sent som i början av december blev Sportamore utsedd till Årets Nätbutik 2015 av Prisjakts användare inom kategorin Sport och Outdoor.

Prisjämförelsesajter som Prisjakt har ytterligare skärpt konkurrensen inom detaljhandeln och för näthandlare är priset sannolikt ännu viktigare än i fysiska butiker. Sportamore ligger ofta bra till i prisjämförelser och bolaget jobbar, precis som konkurrenterna, även en hel del med rabatter och reor.

Bruttomarginalen har de senaste åren legat kring 32-33 procent. Det är en bra bit under traditionella klädhandlare som MQ eller H&M som ligger strax under 60 procent. En sporthandelsbjässe som XXL ligger å andra sidan inte högre än dryga 40 procent vilket visar på hur tuff konkurrensen är i sporthandeln.

Den stora frågan man som aktieinvesterare måste ställa sig kring Sportamore är huruvida man tror på att bolaget kommer att klara övergången från enbart tillväxtfokus till att även prestera bra resultat. Det finns gott om exempel inte minst inom detaljhandeln på att det är relativt lätt att åstadkomma tillväxt eller bra lönsamhet, men att det kan vara väldigt svårt att prestera båda två samtidigt.

Bolagets tveckling på den svenska marknaden framöver kommer att ge en intressant indikation härvidlag. Där väntar sig som sagt ledningen ett slut på förlusterna.

En lojal kundstock blir viktigt för att klara övergången till lönsam tillväxt. Sportamore har hittills varit framgångsrika i att locka tillbaka de som handlat på sajten. 37 procent av kunderna återkommer inom 90 dagar. Som kund får man dock ofta omedelbart en rabattkod att utnytja för nya köp vilket sannolikt bidrar till en hög återköpsfrekvens.

Ett starkt varumärke är viktig i all konsumentinriktad verksamhet. Det är något som många e-handlare har haft lite svårt att bygga upp men det samarbete som Sportamore inlett med gymkedjan Sats är i det sammanhanget intressant. Sportamore ska starta och driva Sats webbutik i Sverige, Norge och Finland. Om bolaget kan skapa en koppling mellan sig själva och Sats exklusiva gymverksamhet lär det stärka varumärket.

De finansiella målen tar sikte på år 2020 så sannolikt tänker inte bolaget hårdprioritera lönsamheten de närmaste åren. Det kan således komma att dröja ytterligare något år innan vi får se positiva resultat på sista raden för bolaget. På rullande tolv månader har Sportamore förlorat 46 Mkr. I förhållande till omsättningen värderas bolaget till 0,77 gånger, vilket inte är högt men klart högre än exempelvis Qliro.

Finansiellt har Sportamore en kassa på 77 Mkr, ned från 118 Mkr för ett år sedan. Den löpande verksamheten genererar dock inte positiva kassaflöden ännu.

Sammantaget tycker vi att Sportamore gjort mycket rätt hittills och tillväxten har onekligen varit stark. Så länge bolaget fortsätter att göra förluster tycker vi dock att risken är lite för hög. Många har misslyckats i övergången från tillväxt med förluster till tillväxt med lönsamhet. Exempelvis har flera av Qliros (tidigare Cdon) butiker haft stora problem sedan man började lägga mer fokus på resultaten.

Det är en svår balansgång och även om det så klart inte är givet att Sportamore inte skulle klara av det så är vi ändå försiktiga till att ta ut framgångar i förskott. Rekommendationen stannar därför tills vidare vid Neutral.

Nelly Group

Senast

41,95

1 dag %

−1,87%

1 dag

1 mån

1 år

H&M B

Senast

128,55

1 dag %

−1,68%

XXL

Senast

9,82

1 dag %

−0,30%
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,47%

Senast

2 447,13

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.