XponCard har låga kort på hand

Efter ett tungt fjolår med prispress och fallande försäljning ser det ljusare ut för plastkortstillverkaren XponCard. Men stora utmaningar kvarstår och aktien lämpar sig endast för den riskvillige.


11 september, 2007

XponCard tillverkar plastkort, exempelvis medlemskort och SIM-kort till mobiltelefoner. Koncernen har två affärsområden, Norden och Telecom. I Norden arbetar bolaget med totallösningar för alla slags plastkort, systemutveckling, grafiska lösningar, distribution, kortadministration och outsourcing. De viktigaste kunderna i norden är bankerna där man är marknadsledare. Globalt säljer Xpconcard kort till mobiloperatörer. Xponcard försöker, precis som branschkollegan ACSC, möta den tilltagande konkurrensen med ett utökat tjänsteinnehåll. Bolaget nöjer sig inte med att bara producera korten utan tar numera även hand om design, administration och fakturering. Den rullande omsättningen ligger i dagsläget runt 1 miljard kronor och man sysselsätter drygt 420 personer.

Fjolåret var, precis som ACSC, en besvikelse för XponCard. Man gjorde en förlust efter skatt på cirka 22 Mkr, mycket på grund av att priserna på de mobiltelefonkort man tillverkar fallit med 30-40 procent. Samtidigt konsolideras telefonkortsbranschen snabbt. I fjol gick de två största aktörerna Gemplus och Axalto ihop, vilket på ett allvarligt sätt ökat priskonkurrensen på marknaden, och även kampen om nya kunder. Det nya bolaget, som fått namnet Gemalto, har nu cirka 45 procent av den globala marknaden. Affären bidrog till att XponCards försäljning backade med cirka 10 procent till 970 Mkr förra året. Mobiltelefonbranschen, som är en tillväxtmarknad, är den nisch där bolaget har störst marknadsandel. Mobiltelefonförsäljningen i världen väntas öka i år med mer än 10 procent. XponCard har med tiden också stärkt sina positioner på den afrikanska och amerikanska telefonmarknaden. Förutom att tillverka telefonkort arbetar bolaget också med att aktivera dem och att produktutveckla de programvaror som styr abonnemangen. I utvecklingsländer används detta när exempelvis mobiltelefoner används som bank där man kan utföra några enkla tjänster. XponCard är även marknadsledande i Norden inom banksektorn. Här är marknaden relativt mogen, men har fått ny fart på senare år på grund av krav på ökat säkerhetstänkande och införandet av de nya så kallade EMV-korten. Med den nya EMV-standarden (Europay-Mastercard-Visa) förs kortinformationen över från kortets magnetremsa till ett kortchip, vilket höjer säkerheten. Inom minneskort till banksektorn har XponCard nått framgångar både på den nordiska kortmarknaden och på de nya marknaderna Baltikum och Polen. Men försäljningen till banker har legat på en lägre nivå i år jämfört med i fjol beroende på cykliska förändringar i bankernas kortutbytesprogram.

Den ökade efterfrågan på XponCards produkter i Asien och Östeuropa kommer att leda till ökad försäljning i år. Under de första sex månaderna ökade omsättningen med drygt 10 procent till 532 Mkr (488). Rörelseresultatet förbättrades också markant till 8,3 Mkr (-4,1), vilket ändå ger lövtunna 1,6 procent i marginal. Prissituationen på telekomområdet verkar ha stabiliserats och efterfrågan på SIM-kort har varit fortsatt stark under året. Den ökade volymtillväxten under halvåret har kompenserat något för prisminskningen inom SIM-kort. Målet att nå en rörelsemarginal på 7,5 procent känns dock fortfarande avlägset. Historiskt har man legat i nivåer kring 4 procent, och det är ungefär den siffran som är inprisad i dagens kurs. Klarar bolaget att nå en marginal på 5 procent ger det p/e 11 och aktien kan då värderas upp. Branschens nyckfullhet gör dock detta högst osäkert. På plussidan finns också chanserna till att bolaget blir uppköpt av konkurrenter som vill komma åt den nordiska bankmarknaden, såsom tyska Giesecke & Devrient eller franska Oberthur. Ägarlistan innehåller, förutom storägaren Johan Rapp, en rad olika fonder som säkerligen längtar efter ett sånt besked. De senaste åren har bilden av XponCard som tillväxtföretag fått sig en allvarlig knäck, vilket talar för en lägre värdering av vinsterna framöver. Vi gillar nog ACSC lite mer i dagsläget.

Ämnen i artikeln
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.