Claes Hemberg: Folkbilsracet som knäcker Tesla

Elbilen bryter folklig mark medan pionjären Tesla tappar. Elbilar är snart inte premium utan folkbil. Tre andra märken säljer 2025 fler elbilar. Köparna vill se fler modeller, olika priser och snabbare laddning, skriver Claes Hemberg i en krönika.

Hemberg pla
Att bilbranschen – och även elbilbranschen – skakas om syns inte minst i tilltron till pionjären Tesla, skriver Claes Hemberg i en krönika.

Idag, 11:46

Elon Musk var en briljant pionjär när han startade Tesla 2004. Försprånget höll i nästan 20 år. Sättet att bygga batterier, mjukvara, robotar och laddstationer är ett stycke industrihistoria. Samtidigt famlade biljättarna i etanol, diesel, vätgas och hybrid. När Musk nu möter mer folkliga elmotorer i tävlingen tappar Tesla däremot raskt marknadsandelar. I år faller de från första till fjärde plats i den globala försäljningen.

Bolag
% Andel av försäljning H1 2025
Land
1
BYD
11
Kina 
2
SAIC-GM-Wuling
8
Kina 
3
Geely
8
Kina 
4
Tesla
8
USA
5
Volkswagen 
3
Tyskland/EU
6
XPeng 
2
Kina 
7
Li Auto
2
Kina 
8
Xiaomi 
2
Kina 
9
Nio 
1
Kina 
10
Leap Motor
1
Kina 

Källa: Clean Technica, Automotive och Elektrek

Ny konkurrens

Steget från pionjär till folkbil visar sig vara svårt för Tesla. I år väntas Tesla tappa 10% av försäljningen globalt. Det sker samtidigt som hela marknaden växer med 29% till 21 miljoner bilar. Många bilmärken på topplistan ökar försäljningen med 40–70%. Volkswagen ökade exempelvis elbilsförsäljningen 50% första halvåret. De är å andra sidan ensamma européer i elbilstoppen.

Huvudkonkurrenten BYD är mer byggd för ett elektriskt folkbilsrace. De startade visserligen samma år som Tesla, 2004, men äger nu hela kedjan från gruva, batteri och mjukvara till bilfartyg. I fjol var de lika stora som den amerikanska konkurrenten. Senaste kvartalet är de 63% större.

BYD:s utbud imponerar med 20 bilmodeller, bäst i laddhastighet, låga priser och bred självkörande teknik. De har 11% av den globala försäljningen. BYD sålde 607 000 elbilar senaste kvartalet. Tvåa är Geely med 511 000 fordon. Först på fjärde plats syns 384 000 för Tesla. I hasorna ligger även Xpeng, Li Auto, Xiaomi med flera, som alla växer med ömsom 50 och 100% i år.

Mumma för vanligt folk

Vågen av elbilar må vara omskakande för pionjären Tesla, men det blir mumma för hushållen. Elbilar är snart inte längre premium, utan blir nu folkbilar. Grunden är ökad industrialisering i hela kedjan. Viktigast är batterierna. Bara de senaste två åren är priset på batterier ned 20–30%, en prislapp som dominerar och pressar priset på elbilarna. Aldrig har så många högteknologiska bolag byggt bilar. Det bäddar för historiska prissänkningar på vanliga bilar.

Vi kan däremot inte räkna med så många elektriska europeiska bilmärken. De försöker visserligen med mindre, enklare och billigare bilar. Men det har synbart svårt att hänga med. Övergången blir dessvärre jobbig för vår gamla europeiska bilindustri. En enda europeisk biljätte är med på den elektriska topplistan. Det är inte Renault, Fiat, Skoda eller Peugeot, utan breda Volkswagen, på plats 5. Den europeiska tvåan är BMW på plats 20. Däremellan finns mest bara kineser. Även koreanska märken har det synbart svårt.

Teslas svar bleknar

Inte för inte var Musk nyligen ute och flyttade fokus igen – till Teslas självkörande, som han lovar ska ta 99,9 % av marknaden. Det är i sig ett märkligt uttalande, kan vi tycka, när Musk har 15 självkörande bilar rullande i Austin. Samtidigt kör BYD redan i fyra städer och med över tusen självkörande fordon. Om den med mest data vinner, så har Tesla en gedigen hemläxa att göra.

Tesla toppade 2023

Tesla toppade i dubbel bemärkelse redan 2023. Bolagets produktion kulminerade på 1,8 miljoner fordon per år. Bolaget listades 2023 även bland världens främsta techbolag i Magnificent 7. De senaste åren har Tesla halverat vinsten, medan övriga Mag7 ökat vinsten med 50%. I dag är tre bolag större: Nvidia, Broadcom och TSMC. Tesla är inte längre något Mag7-bolag.

Att bilbranschen – och även elbilbranschen – skakas om syns inte minst i tilltron till pionjären Tesla. Om börsens P/E-tal är ett mått på tilltro: första kvartalet 2020 var Teslas P/E-tal uppe i 1 123. Nu är det nere kring 190. De senaste åren har P/E-talet krympt hela 85%. Det är ändå skyhögt – tio gånger högre än BYD på 19.

Elon Musks elbilsbygge har inte bara problem med fordonen. Att han begär hundratals miljarder kronor för att fortsätta som Teslachef är ett självmål i den högre skolan. För att inte tala om X och Trumprelationen. Omvärlden, som trodde att han drevs av att förändra fordonsvärlden, ser plötsligt ett svart hål till plånbok.

Att elbilarnas första entré skedde på 1890-talet har vi glömt. Under tio år var de faktiskt långt mer sålda än bensinbilarna. Som mest hade elbilarna 40% marknadsandel kring år 1900. Störst var då bara ångbilarna. I dag är elbilarnas andel endast 15%. Att nå över gamla peaken lär ta åtminstone 5–10 år, beroende på hur det elektriska folkbilsracet rullar på.


Claes Hemberg är energiekonom på Nibe

Tesla

Senast

346,97

1 dag %

0,00%

1 dag

1 mån

1 år

Volkswagen Pref AG

Senast

101,85

1 dag %

−0,68%

XPeng A ADR

Senast

20,75

1 dag %

0,00%

Li Auto ADR

Senast

24,22

1 dag %

0,00%
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån