Omsättningen steg 5,6% till 2 199 miljoner kronor (2 082). Valutakurseffekter påverkade nettoomsättningen negativt med 1,6 procent.
"Försäljningsutvecklingen på koncernens geografiska marknader var relativt likartad, men valutakursförändringar har haft en dämpande effekt på omsättningen utanför Sverige", skriver VD Karl Sandlund i rapporten.
Kostnader för personal samt övriga kostnader uppgick till 368 (360) miljoner kronor, en ökning med 2,4% jämfört med samma period förra året.
De jämförbara kostnaderna ökade med 8 miljoner kronor under kvartalet.
Koncernens jämförbara försäljning steg med 7,3%.
Ebita-resultatet blev 237 miljoner kronor (184), med en ebita-marginal på 10,8% (8,8).
"Resultatförbättringen förklaras av ökad försäljning i kombination med en stark bruttomarginal. Vår finansiella stabilitet har möjliggjort tidig orderläggning och betalning av varor vilket påverkat bruttomarginalen positivt. Dessutom har förändringarna inom e-handeln gällande sortiment och logistik bidragit till en högre marginal", skriver Sandlund.
Rörelseresultatet blev 233 miljoner kronor (170), med en rörelsemarginal på 10,6% (8,2).
Resultatet efter skatt blev 161 miljoner kronor (108), en ökning med 49,1% mot föregående år. Resultat per aktie uppgick till 2,75 kronor (1,85).
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 561 miljoner kronor (675).
Under kvartalet öppnades en ny butik i södra Stockholm, jämfört med två nya butiker samma period förra året. Kostnaderna för nya butiker uppgick till 2 miljoner kronor (4).