Fem frågor att ställa
Så vad ska man titta på om man vill investera i bolag med höga marginaler utan att riskera att fastna med ett övervärderat luftslott? Här är frågor som alltid är värda att ställa sig:
1. Hur svårt är det för nya aktörer att komma in på marknaden?
Om det är lätt att starta ett konkurrerande bolag, varför skulle någon acceptera att en spelare behåller höga marginaler? Finns det höga inträdeskostnader, regleringar, skalfördelar eller något annat som gör det svårt att slå sig in? Hur höga är barriärerna givet lönsamheten? Är det värt för en utomstående aktör att satsa stort kapital och tid på att ta sig in?
2. Hur stor är marknaden?
Ju större marknad desto mer kommer det vara värt för konkurrenter att försöka slå sig in. Sensorer till mobiltelefoner var en helt enorm marknad.
3. Vad händer om en stor konkurrent bestämmer sig för att kliva in?
Att ha höga marginaler är kul tills någon med obegränsade resurser får för sig att konkurrera. Om ett litet bolag gör 30% i rörelsemarginal och någon som redan har distributionskanaler och en etablerad kundbas kan komma in och leverera samma sak till halva priset – vad händer då?
4. Finns det något som gör att kunderna stannar kvar?
Om bolaget säljer en produkt eller tjänst som är enkel att byta ut, kommer det alltid att finnas en risk att kunderna lockas av lägre priser från konkurrenter. Men om kunderna är fast i ett ekosystem, kanske genom långa avtal, höga byteskostnader eller att de vant sig vid en viss plattform, blir det mycket svårare för andra att äta deras marknadsandelar.
5. Är marginalerna en effekt av tillfällig medvind?
Många bolag ser fantastiska ut när de rider på en megatrend eller en konjunkturuppgång. Vad händer när trenden vänder? Kan bolaget fortfarande tjäna pengar om marknaden blir tuffare, eller var det bara medvinden som gjorde det lönsamt?