Linköpingsbolaget CybAero utvecklar, tillverkar och säljer obemannade flygande farkoster, så kallade UAV:er (Unmanned Aerical Vehicles). CybAero har utvecklat en obemannad helikopter med beteckning APID 55.
Den vanligaste typen av UAV är obemannade flygplan medan CybAero utvecklar helikoptersystem. Fördelarna med UAV är att de kan utföra farligare uppdrag än bemannade flygplan som att till exempel flyga över radioaktivt kontaminerade områden. De är mindre beroende av väder och sikt och kan utföra monotona uppdrag timme efter timme utan paus. Därtill är de lättare och bränslesnålare än bemannade flygfarkoster.
Det finns ett flertal användningsområden. Förutom militär användning kan CybAeros helikopter exempelvis användas vid gräns- och trafikövervakning eller för att inspektera kraftledningar eller pipelines. Beroende på uppgift utrustas helikoptern med olika sensorer. Exempel på sensorer är videokamera, värmekamera, störsändare, radiolänkutrustning, biokemiska sensorer, markradar och magnetometrar.
CybAero spår en kraftig marknadstillväxt för UAV:er. År 2000 uppgick marknaden till 17 miljarder kronor och den väntas öka till omkring 100 miljarder kronor år 2016. Allt fler aktörer etablerar sig och användningsområdena ökar både för militärt och civilt bruk.Huvudsakligen består marknaden av obemannade flygplan medan helikoptrarna bara står för en liten del.
Ett problem för den civila användningen är att UAV:er, som följd av avsaknat regelverk, har flygförbud i de flesta länder.
CybAeros ursprung härrör från ett forskningsprojekt, med start 1992, som bedrevs i samarbete mellan Linköpings Tekniska Högskola och FOA. Den första helt datastyrda flygningen skedde 1997. Kommersialiseringen av forskningsresultateten drog ut på tiden och dåvarande bolaget Scandicraft Systems AB gick omkull 2002. CybAero startades 2003 som en rekonstruktion av Scandicraft Systems. Vd är Mikael Hult.
I juni 2004 fick CybAero en viktig order från Förenade Arabemiratens försvarsmakt. Ordern var på sju system och ordervärdet uppgick till 3,6 miljoner euro. Efter årets planerade slutleverans har CybAero stora förhoppningar om tilläggsorder från kunden. Fyra av bolagets 15 anställda är placerade vid Förenade Arabemiratens UAV Research and Technology Center i Abu Dhabi.
Österrikiska huvudkonkurrenten Schiebel har också ett samarbetsavtal med Förenade Arabemiratens försvarsmakt tecknat ungefär ett år före CybAeros avtal. Efter att Schiebels system klarat acceptanstestet fick de en tilläggsorder på 80 system. Därtill finns japanska Yamaha, som dock inte konkurrerar på den militära marknaden som följd av Japans exportförbud av krigsmateriel.
Hösten 2005 förvärvade Saab rättigheterna till APID 55 för marknaderna utanför Mellanöstern. Saab marknadsför helikoptern under namnet Skeldar V-150. Ersättningen för rättigheterna framgår inte av prospektet, men verkar huvudsakligen ha bestått av utvecklingshjälp för att färdigställa APID 55.
Förutom den egenutvecklade APID 55 har CybAero skrivit ett intentionsavtal med amerikanska US Naval Research Laboratory om en överlåtelse av rättigheterna till en obemannad helikopter benämnd Vantage. US NRL är den amerikanska marinens motsvarighet till FOI. CybAero har åtagit sig att färdigställa och kommersialisera Vantage.
CybAero har som mål att inom fem år omsätta 500 Mkr och nå en vinstmarginal på 10 procent. Förra året omsatte bolaget 5 Mkr (16 Mkr). Nedgången berodde på minskad fakturering till följd av uppskjuten leverans till Förenade Arabemiraten. Intäktsnedgången medförde att rörelseresultatet föll till -9 Mkr (-1). Första kvartalet i år var rörelseresultatet -4 Mkr.
Intresset för CybAeros listning var stort och emissionen övertecknades. Teckningskursen var 14 kronor och bolaget tillförs 14 Mkr före transaktionskostnader. Kursen har dock fallit tillbaka och till nuvarande kurs på strax över 10 kr uppgår bolagets värde till 57 Mkr. Kassan uppgår till omkring 18 Mkr, så för verksamheten betalas för närvarande 39 Mkr. Kassan äts dock snabbt upp av rörelsens förluster och eventuella motgångar i leveransen till Förenade Arabemiraten kommer att slå hårt mot CybAero.
Nås det osannolika målet om 500 Mkr i omsättning kommer aktien att mångdubblas. Sannolikheten är inte stor, men en större tilläggsbeställning från Förenade Arabemiraten räcker för att lyfta kursen. En tilläggsbeställning i samma storleksklass som Schiebel fick på 80 helikoptrar skulle innebära en order på ett par hundra miljoner kronor. Frågan är dock hur stort intresset egentligen är när de redan investerat tungt i konkurrenten Schiebels system. Om potentialen är så stor som CybAero uppger, borde väl Saabs globala rättigheter, exklusive Mellanöstern, ha betingat ett högre värde vid överlåtelsen 2005.
En investering i ett litet utvecklingsbolag som CybAero är förknippat med mycket höga risker, men för den som är teknik- och flygintresserad kan CybAero vara en lottsedel med viss vinstchans.