Nu lockar Odd Molly

Låga multiplar, stark balansräkning, stabil orderingång för första halvåret 2009 samt god lönsamhet. Odd Molly är inte immunt mot konjunkturnedgången men som en motvallsinvestering i en pressad sektor ser aktien riktigt intressant ut.


4 februari, 2009

Klädbolaget Odd Mollys aktie hade ett tungt 2008 efter att detaljhandelshaussen på Stockholmsbörsen kulminerade under 2007. Desto bättre gick det dock för bolaget som fortsatte växa, om än i betydligt lugnare takt, med förbättrad lönsamhet. Odd Molly vann dessutom Damernas Världs designpris Guldknappen vilket är en fjäder i hatten och ett erkännande för modegraden i bolagets kläder. Odd Molly har en distinkt kläddesign som gått hem hos konsumenterna.

Men även om stilen beskrivs som tidlös har myntet alltid två sidor. Trender svänger och när det gäller mode är ingenting helt tidlöst vilket medför en hög moderisk när bolaget är starkt förknippad med sin design. Bolagets affärsmodell kompenserar dock för detta då den innebär låg operativ risk. Kollektioner visas, order tas in och därefter sys kläderna upp och levereras till butikerna. Lagerrisken och kapitalbehovet är därmed mycket lågt och affärsmodellen innebär att man i förväg vet ungefär hur stora intäkterna kommer bli under kommande halvår. Därför är det också redan känt att Odd Mollys införsäljning för vår/sommarkollektionen 2009 resulterade i en ökning av ordervärdet med 12 procent till 138 Mkr. En mycket bra prestation med tanke på krisläget i branschen även om det innebär ett rejält tapp i tillväxttakten.

Starkt bidragande är självklart att Odd Molly växer från en högre nivå samt konjunkturen. Men det är också en effekt av att vissa Nordiska marknader är relativt mättade. För ett bolag som lever på sitt varumärke och kläderna i det övre mellanprissegmentet är det allt som oftast en delikat balansgång mellan försäljningsvolymer och exklusivitet. För att långsiktigt vårda ett exklusivare varumärke får inte penetrationen på en marknad bli för hög och Sverige är ett bra exempel där Odd Molly numer är försiktigt med att ta in nya återförsäljare.

Ett sätt att öka försäljningen utan att bredda försäljningen av klädsortimentet alltför mycket är de diversifieringsdrag som Odd Molly offentliggjort under 2008. Bolaget ska lansera glasögon, solglasögon och hudvårdsprodukter i samarbeten med andra aktörer inom respektive område. Lanseringarna ligger dock en bit fram i tiden, 2010 respektive hösten 2009. Ser man till liknande satsningar hos andra klädbolag, exempelvis Björn Borg som breddat sig på liknande sätt, så kan resultatbidraget bli klart positivt men man bör inte räkna med att dessa ska ta över som tillväxtmotor.  Odd Molly ska nu även pröva att driva konceptbutiker i egen regi och den första butiken öppnar snart i Stockholm. Denna är dock ett pilotprojekt och åtminstone i närtid lär butiken sannolikt göra mer för varumärket än för resultatet.

När det gäller införsäljningen av vår/sommarkollektionen 2009 syntes stora skillnader i hur konjunkturnedgången slår mot Odd Mollys olika marknader. Den gamla sanningen att det är lättare att växa från låga nivåer syns på flera av de stora europeiska marknader som fortsätter växa i hög takt. Tyskland är numera tredje största marknad efter en ökning av ordervärdet med nästan 40 procent gentemot samma halvår 2008 och Italien är femte största marknad efter en ökning med 55 procent. Mindre positivt var att USA-försäljningen minskade med 29 procent efter att Odd Molly tappade sin största kund, butikskedjan Anthropologie, då prisnivån blev för hög till följd av dollarförsvagningen. Även fjärde största marknaden, Danmark, minskade kraftigt.

De sämre tiderna medför också att det överlag tar längre tid att driva in kundfordringar. Med hänsyn till det samt att en del klädbutiker och klädkedjor har en svår situation bör man inte underskatta risken för att försiktigheten bland inköparna ökar ytterligare framgent. Risken ökar också för att Odd Molly kan åka på några kundförluster.

Men till skillnad från när vi för cirka ett år sedan satte en säljrekommendation har Odd Molly nu, efter ett rejält kursfall till 50 kronor, en värdering som tål ett par bakslag i kölvattnet av konjunkturnedgången. Omsättningen 2008 kommer landa något över 260 Mkr vilket lär resultera i en vinst per aktie på dryga 7,5 kronor då skalbarheten i affärsmodellen numera syns på marginalerna. Att även första halvåret 2009 blir klart godkänt vet man redan. Visibiliteten för resterande delen av 2009 är dock låg.

Men tar man höjd för att en svag marknad resulterar i lägre tillväxt under andra halvåret, samt att ökade kostnader från framförallt marknadsföring och butiksetablering pressar rörelsemarginalen tillsammans med en svag krona som pressar bruttomarginalen något, ser vi fortfarande att bolaget kan tjäna lite över 7 kronor per aktie. P/e 7 på ett konjunktursvagt mellanår. Därtill har Odd Molly en riktigt stark balansräkning med en kassa på cirka 32 Mkr vid utgången av tredje kvartalet 2008 och inga långfristiga skulder. På längre sikt ligger en uppvärdering i korten.

I ett kortare perspektiv lockar dock varken kläd- eller småbolag, Odd Mollys börsvärde är endast cirka 290 Mkr. Den enda klara triggern för närvarande är ordervärdet för andra halvåret 2009 som offentliggörs den 8 april. Om Odd Molly då uppvisar en fortsatt god tillväxt kommer aktiens riskpremie sannolikt justeras ned. Om inte finns det en klar risk att aktien får stanna i kylan ytterligare något kvartal trots låg värdering. Men på ett års sikt är åtminstone vi beredda att ta den risken och rekommendationen höjs till köp.

Ämnen i artikeln
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,11%

Senast

2 431,64

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.