Eiffage är Europas femte största infrastrukturbolag. Eiffage är specialiserat på infrastrukturbyggen som motorvägar, broar, tunnlar och järnvägar.
Eiffage är dessutom verksamma inom fastighetsutveckling och har även en division för koncessioner, där de utvecklar och hanterar infrastrukturprojekt på uppdrag. Till exempel har Eiffage koncessionen på de franska motorvägarna.
Eiffages historia sträcker sig tillbaka till 1844, när företaget Fougerolle grundades av Jean-Alfred Fougerolle. Fougerolle var specialiserat på vägbyggen och broar.
SAE (Société Auxiliaire d'Entreprises) grundades i sin tur 1924 av Eugène Freyssinet, en ingenjör som är känd för att ha utvecklat spännarmerad betong. SAE var specialiserat på att bygga broar och andra infrastrukturprojekt och var också involverat i flera stora projekt i Frankrike.
Eiffage grundades 1993 genom en sammanslagning av Fougerolle och SAE, med syftet att skapa ett större och mer diversifierat företag inom bygg- och infrastrukturbranschen.
Företaget är bland annat känt för att ha byggt Millaubron i Frankrike som var världens högsta bro när den byggdes 2004. Idag räknas den som världens näst högsta bro efter Si Du-bron i Kina som öppnade 2009.
Idag har Eiffage drygt 70 000 anställda. Verksamheten är starkt koncentrerad till Frankrike. Nära tre fjärdedelar av omsättningen genereras där.
Hittills i år har Eiffageaktien stigit 12 procent. Bolaget handlas till ett p/e-tal på 10 för innevarande år. För 2024 handlas bolaget till ett p/e-tal på 9,7.
EV / EBITDA för innevarande år är 5,5.
Det innebär att Eiffage värderas klart lägre än jämförbara konkurrenter som till exempel Vinci.
Det som främst håller tillbaka aktiens värdering är att koncessionen på de franska motorvägarna löper ut under 2036. Koncessionen står för ungefär en tredjedel av bolagets omsättning idag.
Redan idag arbetar ledningen med högtryck för att hitta ersättningsintäkter och frågan är om inte marknaden är överpessimistisk till bolagets utsikter att lyckas.
Vinsten per aktie väntas i år stiga med knappt 6 procent till 10 euro per aktie.
Tio av 14 analytiker sätter köp på aktien. Den genomsnittliga riktkursen är 123 euro. Det innebär en uppsida på cirka 20 procent från nuvarande kursnivå.
I år kommer Eiffage dela ut 3,6 euro per aktie. Det innebär en direktavkastning på 3,5 procent. Utdelningen höjs med 16 procent i år.
| 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Omsättning MEUR | 19 197 | 20 687 | 20 978 | 21 324 |
Rörelsemarginal, % | 10,00% | 10,70% | 11,10% | 11,40% |
Vinst/aktie EUR | 7,98 | 9,46 | 9,86 | 10,5 |
Utdelning EUR | 3,1 | 3,48 | 3,85 | 4,12 |
| | | | |
Källa: Marketscreener | | | |
Det som talar för Eiffage är deras stabila intjäning över tid. Bolaget har flera stabila statliga uppdragsgivare. Bolaget kommer att gynnas av den stora gröna omställningen av Europa.
Det som talar emot är byggkonjunkturen, konkurrenssituationen inom bygg- och infrastruktur.
Ytterligare en risk med Eiffage är regulatoriska och politiska risker. På lite längre sikt är frågan om ledningen lyckas hitta ersättningsintäkter när koncessionen för de franska motorvägarna löper ut om tretton år. Marknaden har dock redan tagit god höjd för detta med tanke på den låga värderingen.
Sammanfattningsvis talar det mesta för Eiffage på sikt dels på grund av de stabila intäkterna i kombination med de kommande stora infrastrukturprojekten som kommer att lanseras i samband med den gröna omställningen av Europa.
Följ mig på gärna Twitter
Följ Placera på Facebook , LinkedIn,TwitterYouTube och på Soundcloud