STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) General Motors skapar en ny affärsenhet för elfordon och lanserar samtidigt varumärket Brightdrop, inriktat på försäljning av elfordon till leverans- och logistikbolag.

Det framgår av ett pressmeddelande på tisdagen.

Brightdrop kommer, till skillnad från General Motors andra varumärken, uteslutande att sälja till kommersiella kunder.

Utöver elfordon kommer Brightdrop erbjuda ett "ekosystem av elektriska produkter, programvara och tjänster" och avser därmed kunna leverera ett helhetssystem till aktörer inom logistik och leverans.

Den mest uppmärksammade produkten som presenterades var en elektrisk lastbil, vid namn EV600. Lastbilen baseras på redan existerande batterisystem och motorer som används i General Motors nuvarande fordonsflotta.

Vidare meddelade General Motors att bolaget inlett ett samarbete med Fedex för test och utveckling av Brightdrop-produkter. Den första leveransen av 500 EV600-lastbilar kommer att gå till Fedex vilket förväntas ske i år.

Senast General Motors presenterade ett nytt varumärke var 1998 då Hummer lanserades.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln


General Motors

Senast

47,50

1 dag %

0,32%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,01%

Senast

2 448,97

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.