Nordiska medieutgifter stabila trots pandemi - Mediavision
15 januari, 2021
15 januari, 2021
Coronapandemin har inte påverkat de nordiska konsumenternas vilja att betala för media. Det genomsnittliga hushållet har lagt cirka 70 euro per månad, motsvarande 710 kronor, på media under hösten 2020 vilket är i stort sett oförändrat jämfört med fjolårsperioden. Det skriver Mediavision som står för undersökningen.
Däremot har det skett en omfördelning i mediekategorier. Det är för bio som utgifterna minskat drastiskt, ned över 50 procent jämfört med innan pandemin. Bio hamnar under ”video” som också inkluderar betal-tv och streaming. Som helhet har denna grupp haft stabila utgifter.
Video står annars för 43 procent av de totala medieutgifterna, följt av text och audio med 15 respektive 11 procent.
Vad gäller de svenska konsumenterna är beskrivningen följande:
”Analysen visar även att de svenska hushållen, liksom de finska, betalar mindre för media än i Danmark och Norge. Detta är extra tydligt inom videokategorin. En orsak är den hårda nedstängningen av biografer under pandemin men också en tydlig övergång till billigare, digital, abonnemangsformer inom flera mediekategorier. Men likt övriga Norden, är det video som tar den största delen av hushållens medieutgifter”, skriver Mediavision.
15 januari, 2021
Coronapandemin har inte påverkat de nordiska konsumenternas vilja att betala för media. Det genomsnittliga hushållet har lagt cirka 70 euro per månad, motsvarande 710 kronor, på media under hösten 2020 vilket är i stort sett oförändrat jämfört med fjolårsperioden. Det skriver Mediavision som står för undersökningen.
Däremot har det skett en omfördelning i mediekategorier. Det är för bio som utgifterna minskat drastiskt, ned över 50 procent jämfört med innan pandemin. Bio hamnar under ”video” som också inkluderar betal-tv och streaming. Som helhet har denna grupp haft stabila utgifter.
Video står annars för 43 procent av de totala medieutgifterna, följt av text och audio med 15 respektive 11 procent.
Vad gäller de svenska konsumenterna är beskrivningen följande:
”Analysen visar även att de svenska hushållen, liksom de finska, betalar mindre för media än i Danmark och Norge. Detta är extra tydligt inom videokategorin. En orsak är den hårda nedstängningen av biografer under pandemin men också en tydlig övergång till billigare, digital, abonnemangsformer inom flera mediekategorier. Men likt övriga Norden, är det video som tar den största delen av hushållens medieutgifter”, skriver Mediavision.
Analys
Aktier: Rekar och handel
Rapportperioden
Styrräntan
Försvarssektorn
Analys
Aktier: Rekar och handel
Rapportperioden
Styrräntan
Försvarssektorn
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 448,97