Nordiska medieutgifter stabila trots pandemi - Mediavision


15 januari, 2021

Coronapandemin har inte påverkat de nordiska konsumenternas vilja att betala för media. Det genomsnittliga hushållet har lagt cirka 70 euro per månad, motsvarande 710 kronor, på media under hösten 2020 vilket är i stort sett oförändrat jämfört med fjolårsperioden. Det skriver Mediavision som står för undersökningen.

Däremot har det skett en omfördelning i mediekategorier. Det är för bio som utgifterna minskat drastiskt, ned över 50 procent jämfört med innan pandemin. Bio hamnar under ”video” som också inkluderar betal-tv och streaming. Som helhet har denna grupp haft stabila utgifter.

Video står annars för 43 procent av de totala medieutgifterna, följt av text och audio med 15 respektive 11 procent.

Vad gäller de svenska konsumenterna är beskrivningen följande:

”Analysen visar även att de svenska hushållen, liksom de finska, betalar mindre för media än i Danmark och Norge. Detta är extra tydligt inom videokategorin. En orsak är den hårda nedstängningen av biografer under pandemin men också en tydlig övergång till billigare, digital, abonnemangsformer inom flera mediekategorier. Men likt övriga Norden, är det video som tar den största delen av hushållens medieutgifter”, skriver Mediavision.

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−0,01%

Senast

2 448,97

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.