STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Konfektyr- och snacksbolaget Cloetta har under fredagen tecknat avtal om att avyttra sitt varumärke Nutisal för torrostade nötter till The Monchy Food Company, med huvudkontor i Nederländerna.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Nutisal representerar cirka hälften av Cloettas totala nötkategori, vilken står för 2 procent av bolagets totala nettoomsättning.

Det totala värdet av transaktionen är cirka 5-6 miljoner euro, med förbehåll för vissa villkor i förvärvsavtalet.

Transaktionen slutförs i början av juni och är inte villkorat av några regulatoriska godkännanden.

Transaktionen beräknas ha en total positiv kassaflödeseffekt om 6-7 miljoner euro inklusive rörelsekapital, varav merparten kommer att redovisas i delårsrapporten för det andra kvartalet 2024.

I samband med transaktionen kommer Cloetta att redovisa en icke kassapåverkande nedskrivning på cirka 7-8 miljoner euro i resultatet för det andra kvartalet 2024.

Det finns ingen direkt bemanningsrelaterad effekt av avyttringen.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln


Cloetta

Senast

36,18

1 dag %

−0,88%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån