Q2: Nordamerika leder vägen
25 juli, 07:01
25 juli, 07:01
Delårsrapport januari - juni 2025
Andra kvartalet 2025
Andra väsentliga händelser
VD har ordet: Nordamerika leder vägen
Acast uppnådde hög tillväxt under det andra kvartalet, där en stark utveckling i Nordamerika bidrog väsentligt. Engångskostnader påverkade resultatet men vår underliggande lönsamhet fortsätter att stärkas i takt med att intäkterna ökar. Som ny VD är jag övertygad om att Acasts unika styrka – ett omfattande nätverk av kreatörer och vår tekniska plattform – gör att vi kan leverera betydande värde i stor skala för våra annonsörer och därmed leda nästa kapitel i Acasts framgång.
Nordamerika driver vår globala tillväxt
Vårt tillväxtmomentum fortsatte in i det andra kvartalet. Koncernens försäljning ökade med 27 procent jämfört med samma period förra året, varav 32 procent var organisk tillväxt. Nordamerika utgjorde återigen den viktigaste tillväxtmotorn med en intäktsökning på 70 procent. För första gången någonsin är USA vår största marknad. Försäljningen i Europa ökade med 9 procent jämfört med förra året, främst tack vare stark tillväxt i Kontinentaleuropa vilket kompenserade för en svagare utveckling i Storbritannien under kvartalet. Inom Övriga marknader ökade försäljningen med 12 procent.
Robust ARPL-tillväxt och nya rekordbokningar
Den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) växte med 27 procent till 0,55 SEK, vilket speglar en fortsatt positiv intjäningstrend. Medan det totala antalet lyssningar var i nivå med föregående år, har vårt strategiska fokus på mer kommersiellt innehåll resulterat i en bas av lyssningar med bättre intäktspotential.
Vi ser en fortsatt positiv trend i att annonsörer gör större annonsköp – under kvartalet erhöll vi rekordstora bokningar på två av våra tre största marknader. Vårt förvärv av Wonder Media Network, som nu är en del av Acast Creative Studios, var drivande till en av dessa bokningar. Under kvartalet lanserade vi även den första produktionen från Acast Creative Studios i samarbete med BetterHelp - en av de ledande globala annonsörerna inom podd.
Resultat påverkat av kostnader kopplade till ledarskapsbyte; justerad EBITDA-marginal på 3 procent
Bruttomarginalen uppgick till 40 procent under kvartalet, positivt påverkad av produktmix, intäktsoptimering och en lägre andel kostnader för annonsteknik och distribution. Jämförelsestörande poster har haft en betydande påverkan på våra kostnader, främst relaterade till VD-förändringen. Utöver detta har våra rörelsekostnader inkluderat ytterligare kostnader relaterade till att vår produktchef lämnat, vilket förklarar kvartalets negativa EBITDA-resultat. Justerat för jämförelsestörande kostnader fortsätter vår underliggande verksamhet att visa en tydlig väg mot ökad lönsamhet. Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till 16 MSEK, motsvarande en marginal på 3 procent.
Vi driver förändring genom att utnyttja våra styrkor
Jag är glad över att dela mina första reflektioner som VD för Acast. Vi upplever ett starkt momentum, vilket reflekteras av våra tydliga framsteg i USA, högre annonsutgifter från våra kunder och bättre underliggande resultat. Jag är optimistisk inför framtiden och möjligheten att tillsammans skriva nästa framgångsrika kapitel i Acasts historia.
Acasts styrka som globalt nätverk ligger i vårt fokus på poddskapare. Vi säkerställer att de kan nå sina hängivna lyssnare via alla tillgängliga kanaler. Medielandskapet är under snabb förändring, vilket omformar både hur publiken konsumerar innehåll och hur varumärken når ut till sina målgrupper. När varumärken alltmer söker autenticitet är Acast unikt positionerat för att leverera det i stor skala, detta tack vare vårt omfattande nätverk av kreatörer och de investeringar vi gjort i vår teknikplattform.
Vi attraherar fler annonsörer till poddmediet genom att leda utvecklingen mot att annonsörer köper målgrupper och räckvidd utöver annonsering i specifika poddar. Varumärken som kombinerar poddspecifika annonsköp med breda och skalbara målgruppskampanjer uppnår starka resultat. Detta ökar vår effektivitet och skalbarhet avsevärt, vilket genererar betydande avkastning för alla intressenter.
Poddmarknaden utvecklas snabbt och är på väg in i en ny fas. Som global marknadsledare ser Acast det som vårt ansvar att leda denna utveckling. Varumärken testar inte längre bara podcasts – de börjar istället se våra målgrupper som en central del av sina medieplaner. Marknadsförarens roll är tuffare än någonsin, och därför är detta ett perfekt tillfälle för en ny plattform att ta plats – en som kan leverera autentiska målgrupper med mätbara resultat.
Greg Glenday
VD
Presentation av rapporten
VD Greg Glenday och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 25 juli klockan 14:00 (CET) via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen. Länk till presentationen: https://edge.media-server.com/mmc/p/k4hpefe5
Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och finns tillgänglig på https://investors.acast.com/
För mer information
Emily Villatte, CFO och vice VD, Acast
Tel: +46 76 525 01 42
E-mail: emily.villatte@acast.com
Investor Relations:
Dennis Berggren
Tel: +46 703 00 45 33
E-mail: dennis.berggren@acast.com
Om Acast
Sedan 2014 har Acast utvecklat världens mest kraftfulla marknadsplats för podcasts och byggt upp den teknik som kopplar samman poddkreatörer, annonsörer och lyssnare. Denna marknadsplats omfattar över 140 000 podcasts, 3 300 annonsörer och har över en miljard lyssningar per kvartal. En avgörande faktor är att dessa lyssningar genererar intäkter, var de än sker – via podcastappar eller andra lyssningsplattformar.
Bolaget är verksamt över hela världen och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige. Acast är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ACAST.ST). Certified adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se.
Denna information är sådan information som Acast är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-07-25 07:01 CEST.
Bifogade filer
25 juli, 07:01
Delårsrapport januari - juni 2025
Andra kvartalet 2025
Andra väsentliga händelser
VD har ordet: Nordamerika leder vägen
Acast uppnådde hög tillväxt under det andra kvartalet, där en stark utveckling i Nordamerika bidrog väsentligt. Engångskostnader påverkade resultatet men vår underliggande lönsamhet fortsätter att stärkas i takt med att intäkterna ökar. Som ny VD är jag övertygad om att Acasts unika styrka – ett omfattande nätverk av kreatörer och vår tekniska plattform – gör att vi kan leverera betydande värde i stor skala för våra annonsörer och därmed leda nästa kapitel i Acasts framgång.
Nordamerika driver vår globala tillväxt
Vårt tillväxtmomentum fortsatte in i det andra kvartalet. Koncernens försäljning ökade med 27 procent jämfört med samma period förra året, varav 32 procent var organisk tillväxt. Nordamerika utgjorde återigen den viktigaste tillväxtmotorn med en intäktsökning på 70 procent. För första gången någonsin är USA vår största marknad. Försäljningen i Europa ökade med 9 procent jämfört med förra året, främst tack vare stark tillväxt i Kontinentaleuropa vilket kompenserade för en svagare utveckling i Storbritannien under kvartalet. Inom Övriga marknader ökade försäljningen med 12 procent.
Robust ARPL-tillväxt och nya rekordbokningar
Den genomsnittliga intäkten per lyssning (ARPL) växte med 27 procent till 0,55 SEK, vilket speglar en fortsatt positiv intjäningstrend. Medan det totala antalet lyssningar var i nivå med föregående år, har vårt strategiska fokus på mer kommersiellt innehåll resulterat i en bas av lyssningar med bättre intäktspotential.
Vi ser en fortsatt positiv trend i att annonsörer gör större annonsköp – under kvartalet erhöll vi rekordstora bokningar på två av våra tre största marknader. Vårt förvärv av Wonder Media Network, som nu är en del av Acast Creative Studios, var drivande till en av dessa bokningar. Under kvartalet lanserade vi även den första produktionen från Acast Creative Studios i samarbete med BetterHelp - en av de ledande globala annonsörerna inom podd.
Resultat påverkat av kostnader kopplade till ledarskapsbyte; justerad EBITDA-marginal på 3 procent
Bruttomarginalen uppgick till 40 procent under kvartalet, positivt påverkad av produktmix, intäktsoptimering och en lägre andel kostnader för annonsteknik och distribution. Jämförelsestörande poster har haft en betydande påverkan på våra kostnader, främst relaterade till VD-förändringen. Utöver detta har våra rörelsekostnader inkluderat ytterligare kostnader relaterade till att vår produktchef lämnat, vilket förklarar kvartalets negativa EBITDA-resultat. Justerat för jämförelsestörande kostnader fortsätter vår underliggande verksamhet att visa en tydlig väg mot ökad lönsamhet. Det justerade EBITDA-resultatet uppgick till 16 MSEK, motsvarande en marginal på 3 procent.
Vi driver förändring genom att utnyttja våra styrkor
Jag är glad över att dela mina första reflektioner som VD för Acast. Vi upplever ett starkt momentum, vilket reflekteras av våra tydliga framsteg i USA, högre annonsutgifter från våra kunder och bättre underliggande resultat. Jag är optimistisk inför framtiden och möjligheten att tillsammans skriva nästa framgångsrika kapitel i Acasts historia.
Acasts styrka som globalt nätverk ligger i vårt fokus på poddskapare. Vi säkerställer att de kan nå sina hängivna lyssnare via alla tillgängliga kanaler. Medielandskapet är under snabb förändring, vilket omformar både hur publiken konsumerar innehåll och hur varumärken når ut till sina målgrupper. När varumärken alltmer söker autenticitet är Acast unikt positionerat för att leverera det i stor skala, detta tack vare vårt omfattande nätverk av kreatörer och de investeringar vi gjort i vår teknikplattform.
Vi attraherar fler annonsörer till poddmediet genom att leda utvecklingen mot att annonsörer köper målgrupper och räckvidd utöver annonsering i specifika poddar. Varumärken som kombinerar poddspecifika annonsköp med breda och skalbara målgruppskampanjer uppnår starka resultat. Detta ökar vår effektivitet och skalbarhet avsevärt, vilket genererar betydande avkastning för alla intressenter.
Poddmarknaden utvecklas snabbt och är på väg in i en ny fas. Som global marknadsledare ser Acast det som vårt ansvar att leda denna utveckling. Varumärken testar inte längre bara podcasts – de börjar istället se våra målgrupper som en central del av sina medieplaner. Marknadsförarens roll är tuffare än någonsin, och därför är detta ett perfekt tillfälle för en ny plattform att ta plats – en som kan leverera autentiska målgrupper med mätbara resultat.
Greg Glenday
VD
Presentation av rapporten
VD Greg Glenday och CFO Emily Villatte presenterar rapporten idag 25 juli klockan 14:00 (CET) via webcast. Presentationen hålls på engelska och det kommer att finnas möjlighet att ställa frågor i samband med presentationen. Länk till presentationen: https://edge.media-server.com/mmc/p/k4hpefe5
Länk till rapporten
Rapporten är bifogad i detta pressmeddelande och finns tillgänglig på https://investors.acast.com/
För mer information
Emily Villatte, CFO och vice VD, Acast
Tel: +46 76 525 01 42
E-mail: emily.villatte@acast.com
Investor Relations:
Dennis Berggren
Tel: +46 703 00 45 33
E-mail: dennis.berggren@acast.com
Om Acast
Sedan 2014 har Acast utvecklat världens mest kraftfulla marknadsplats för podcasts och byggt upp den teknik som kopplar samman poddkreatörer, annonsörer och lyssnare. Denna marknadsplats omfattar över 140 000 podcasts, 3 300 annonsörer och har över en miljard lyssningar per kvartal. En avgörande faktor är att dessa lyssningar genererar intäkter, var de än sker – via podcastappar eller andra lyssningsplattformar.
Bolaget är verksamt över hela världen och har sitt huvudkontor i Stockholm, Sverige. Acast är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (ACAST.ST). Certified adviser är FNCA Sweden AB, info@fnca.se.
Denna information är sådan information som Acast är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-07-25 07:01 CEST.
Bifogade filer
Handelskrig
Apple
Analys
Handelskrig
Apple
Analys
1 DAG %
Senast
Kempower
Igår, 12:28
Laddat för tillväxt i Kempower
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 533,59