Bokusgruppen AB (publ) delårsrapport för januari–september 2025
23 oktober, 07:45
23 oktober, 07:45
Bokusgruppen AB (publ) delårsrapport för januari–september 2025
Ännu ett starkt kvartal: omsättningen fortsatte öka och EBITA fördubblades
Kvartalet juli–september 2025
Perioden januari–september 2025
Viktiga händelser under kvartalet
VD har ordet
Den starka trenden höll i sig under kvartalet med en total nettoomsättningsökning på 6,0 procent. Akademibok-handelns butiker gick framåt och försäljningen av digitala böcker ökade. Bruttomarginalen ökade med 4,3 procent-enheter och i kombination med god kostnadskontroll gav det en stark resultatutveckling med en fördubblad EBITA. En viktig milstolpe nåddes under kvartalet när det nya e-handelssystemet lanserades för Akademibokhandeln online.
Det är glädjande att se att den starka trenden för Akademibokhandelns butiker håller i sig. I kvartalet ökade nettoomsättningen med 3,3 procent, helt drivet av organisk tillväxt. Akademibokhandelns onlineförsäljning hade ett svagare kvartal, vilket huvudsakligen förklaras av implementeringen av nya system under september, då försäljningsdrivande åtgärder minskades av försiktighetsskäl. Totalt ökade segmentet Akademibokhandeln med 2,5 procent.
Segmentet Bokus hade en nettoomsättningsökning på hela 12,5 procent, och den största förklaringen är tillskottet av BTJ som förvärvades under förra året. Försäljningen av digitala böcker, där Bokus Play ingår, ökade med 7,4 procent.
Fokus på stärkta marginaler och kostnadskontroll gav fortsatt positiv effekt på resultatet
Under kvartalet ökade bruttomarginalen med 4,3 procentenheter. Ökningen beror på prisoptimering i båda segmenten, en ny abonnemangsmodell för Bokus Play och en marginalstark affär i BTJ. En större andel butik i kanalmixen bidrog också positivt.
Ökad bruttovinst tillsammans med god kontroll över kostnadsutvecklingen ledde till en markant ökning av EBITA som drygt fördubblades, motsvarande 18,4 MSEK. Ackumulerat för årets tre första kvartal är EBITA 35,9 MSEK högre än föregående år.
Ny e-handelsplattform på plats – ett stort steg framåt
Under kvartalet lanserades Akademibokhandelns nya sajt och e-handelsplattform. Med en lyckad lansering nådde vi en viktig milstolpe i det omfattande arbete vi gör med att modernisera våra system för att stärka vår konkurrenskraft. Nästa steg är att anpassa plattformen för Bokus, där lansering beräknas ske under första halvåret 2026. De nya lösningarna ska generera en bättre kundupplevelse, ökade intäkter och ökad kostnadseffektivitet.
Ett händelserikt kvartal
Vi summerar ett händelserikt kvartal. Akademibokhandeln lanserade Vänhyllan, en uppgradering av kundklubben Akademibokhandelns Vänner. Vänhyllan driver försäljning och trafik genom att premiera våra lojala kunder än mer.
Akademibokhandelns största butik, Mäster Samuelsgatan i Stockholm, nyinvigdes efter en omfattande ombyggnation. Det nya konceptet förbättrar kundupplevelsen och säkerställer att butiken fortsätter leva upp till epitetet flaggskeppsbutik.
Efter kvartalet blev det officiellt att Akademibokhandeln återigen är finalist i Market Awards i kategorin Lek & Nöje, där vi tog hem vinsten förra året. Det är ett erkännande och ett kvitto på att vi fortsätter prestera starkt.
Bokusgruppen fortsätter att sprida läsglädje
Akademibokhandelns och Novellix novelltävling för högstadiet är tillbaka för andra året i rad. Förra året deltog över 2 200 elever i tävlingen, som är en del av Akademibokhandelns skrivfrämjande initiativ Vässa pennan. I skrivande stund har antal deltagare överträffats med råge – över 2 000 skolklasser är redan anmälda, vilket motsvarar någonstans mellan 40 000–50 000 elever. Det är både viktigt och fantastiskt att vi kan inspirera så många unga att skriva och uttrycka sig.
Den 9 oktober anordnade Bokus evenemanget En kväll för läsglädje, där det årliga Bokusstipendiet delades ut till en student som verkar läs- och skrivfrämjande. Dessutom delades priset Årets BookToker ut för första gången någonsin i Sverige. BookTok fortsätter att bidra till ungas ökande läsning och Årets BookToker är ett sätt för Bokus att understödja den utvecklingen.
Framtidsutsikter
Vi har ett bra R12-utfall jämfört med våra finansiella mål: En omsättningstillväxt på 9,5 procent, med god marginal över målet på 4 procent. EBITA på 7,4 procent, vilket närmar sig det långsiktiga målet på 8,0 procent. ROCE på 38,1 procent, som är över målet på 35 procent.
Med dessa starka resultat i ryggen går vi nu in i årets viktigaste kvartal. Förberedelserna pågår för fullt inför Augustpriset, Black Friday och jul.
Utöver det kan alla aktieägare se fram emot andra delen av årets utdelning, 1,80 kronor per aktie kommer att betalas ut den 12 november.
Trevlig bokhöst!
Maria Edsman, VD
Bilaga: Bokusgruppen AB (publ) Delårsrapport januari–september 2025. Delårsrapporten finns tillgänglig på https://www.bokusgruppen.com/investerare/rapporter/
Webbsändning: Delårsrapporten för tredje kvartalet 2025 presenteras av Maria Edsman, VD, och Ola Maalsnes, CFO, via en webbsändning.
Tid: 23 oktober kl. 10:00
The English version of the Q3 report will be published at bokusgruppen.com on 31 October.
För mer information vänligen kontakta Maria Edsman, VD Bokusgruppen, 076-888 26 10 eller Alexandra Fröding, kommunikationsansvarig Bokusgruppen, 070-775 27 83.
Denna information är sådan information som Bokusgruppen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2025 kl. 07:45 CEST.
Bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Bolagets Certified Adviser är DNB Carnegie Investment Bank AB (publ).
Bokusgruppen AB (publ)
Box 2100, 103 13 Stockholm
Lindhagensgatan 126, plan 5, 112 51 Stockholm
Tel: 010-744 10 00
E-post: info@bokusgruppen.com
Organisationsnummer: 559025-8637
Bokusgruppen är Sveriges marknadsledande bokhandelsaktör som med de starka och kompletterande varumärkena Akademibokhandeln, Bokus, Bokus Play och BTJ når en mycket stor andel av Sveriges befolkning. Förutom böcker i alla kanaler och format erbjuds ett stort och inspirerande övrigt sortiment. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” ska Bokusgruppen möta kundernas varierande behov och vara förstahandsvalet för så många som möjligt.
23 oktober, 07:45
Bokusgruppen AB (publ) delårsrapport för januari–september 2025
Ännu ett starkt kvartal: omsättningen fortsatte öka och EBITA fördubblades
Kvartalet juli–september 2025
Perioden januari–september 2025
Viktiga händelser under kvartalet
VD har ordet
Den starka trenden höll i sig under kvartalet med en total nettoomsättningsökning på 6,0 procent. Akademibok-handelns butiker gick framåt och försäljningen av digitala böcker ökade. Bruttomarginalen ökade med 4,3 procent-enheter och i kombination med god kostnadskontroll gav det en stark resultatutveckling med en fördubblad EBITA. En viktig milstolpe nåddes under kvartalet när det nya e-handelssystemet lanserades för Akademibokhandeln online.
Det är glädjande att se att den starka trenden för Akademibokhandelns butiker håller i sig. I kvartalet ökade nettoomsättningen med 3,3 procent, helt drivet av organisk tillväxt. Akademibokhandelns onlineförsäljning hade ett svagare kvartal, vilket huvudsakligen förklaras av implementeringen av nya system under september, då försäljningsdrivande åtgärder minskades av försiktighetsskäl. Totalt ökade segmentet Akademibokhandeln med 2,5 procent.
Segmentet Bokus hade en nettoomsättningsökning på hela 12,5 procent, och den största förklaringen är tillskottet av BTJ som förvärvades under förra året. Försäljningen av digitala böcker, där Bokus Play ingår, ökade med 7,4 procent.
Fokus på stärkta marginaler och kostnadskontroll gav fortsatt positiv effekt på resultatet
Under kvartalet ökade bruttomarginalen med 4,3 procentenheter. Ökningen beror på prisoptimering i båda segmenten, en ny abonnemangsmodell för Bokus Play och en marginalstark affär i BTJ. En större andel butik i kanalmixen bidrog också positivt.
Ökad bruttovinst tillsammans med god kontroll över kostnadsutvecklingen ledde till en markant ökning av EBITA som drygt fördubblades, motsvarande 18,4 MSEK. Ackumulerat för årets tre första kvartal är EBITA 35,9 MSEK högre än föregående år.
Ny e-handelsplattform på plats – ett stort steg framåt
Under kvartalet lanserades Akademibokhandelns nya sajt och e-handelsplattform. Med en lyckad lansering nådde vi en viktig milstolpe i det omfattande arbete vi gör med att modernisera våra system för att stärka vår konkurrenskraft. Nästa steg är att anpassa plattformen för Bokus, där lansering beräknas ske under första halvåret 2026. De nya lösningarna ska generera en bättre kundupplevelse, ökade intäkter och ökad kostnadseffektivitet.
Ett händelserikt kvartal
Vi summerar ett händelserikt kvartal. Akademibokhandeln lanserade Vänhyllan, en uppgradering av kundklubben Akademibokhandelns Vänner. Vänhyllan driver försäljning och trafik genom att premiera våra lojala kunder än mer.
Akademibokhandelns största butik, Mäster Samuelsgatan i Stockholm, nyinvigdes efter en omfattande ombyggnation. Det nya konceptet förbättrar kundupplevelsen och säkerställer att butiken fortsätter leva upp till epitetet flaggskeppsbutik.
Efter kvartalet blev det officiellt att Akademibokhandeln återigen är finalist i Market Awards i kategorin Lek & Nöje, där vi tog hem vinsten förra året. Det är ett erkännande och ett kvitto på att vi fortsätter prestera starkt.
Bokusgruppen fortsätter att sprida läsglädje
Akademibokhandelns och Novellix novelltävling för högstadiet är tillbaka för andra året i rad. Förra året deltog över 2 200 elever i tävlingen, som är en del av Akademibokhandelns skrivfrämjande initiativ Vässa pennan. I skrivande stund har antal deltagare överträffats med råge – över 2 000 skolklasser är redan anmälda, vilket motsvarar någonstans mellan 40 000–50 000 elever. Det är både viktigt och fantastiskt att vi kan inspirera så många unga att skriva och uttrycka sig.
Den 9 oktober anordnade Bokus evenemanget En kväll för läsglädje, där det årliga Bokusstipendiet delades ut till en student som verkar läs- och skrivfrämjande. Dessutom delades priset Årets BookToker ut för första gången någonsin i Sverige. BookTok fortsätter att bidra till ungas ökande läsning och Årets BookToker är ett sätt för Bokus att understödja den utvecklingen.
Framtidsutsikter
Vi har ett bra R12-utfall jämfört med våra finansiella mål: En omsättningstillväxt på 9,5 procent, med god marginal över målet på 4 procent. EBITA på 7,4 procent, vilket närmar sig det långsiktiga målet på 8,0 procent. ROCE på 38,1 procent, som är över målet på 35 procent.
Med dessa starka resultat i ryggen går vi nu in i årets viktigaste kvartal. Förberedelserna pågår för fullt inför Augustpriset, Black Friday och jul.
Utöver det kan alla aktieägare se fram emot andra delen av årets utdelning, 1,80 kronor per aktie kommer att betalas ut den 12 november.
Trevlig bokhöst!
Maria Edsman, VD
Bilaga: Bokusgruppen AB (publ) Delårsrapport januari–september 2025. Delårsrapporten finns tillgänglig på https://www.bokusgruppen.com/investerare/rapporter/
Webbsändning: Delårsrapporten för tredje kvartalet 2025 presenteras av Maria Edsman, VD, och Ola Maalsnes, CFO, via en webbsändning.
Tid: 23 oktober kl. 10:00
The English version of the Q3 report will be published at bokusgruppen.com on 31 October.
För mer information vänligen kontakta Maria Edsman, VD Bokusgruppen, 076-888 26 10 eller Alexandra Fröding, kommunikationsansvarig Bokusgruppen, 070-775 27 83.
Denna information är sådan information som Bokusgruppen AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 23 oktober 2025 kl. 07:45 CEST.
Bolaget är noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market. Bolagets Certified Adviser är DNB Carnegie Investment Bank AB (publ).
Bokusgruppen AB (publ)
Box 2100, 103 13 Stockholm
Lindhagensgatan 126, plan 5, 112 51 Stockholm
Tel: 010-744 10 00
E-post: info@bokusgruppen.com
Organisationsnummer: 559025-8637
Bokusgruppen är Sveriges marknadsledande bokhandelsaktör som med de starka och kompletterande varumärkena Akademibokhandeln, Bokus, Bokus Play och BTJ når en mycket stor andel av Sveriges befolkning. Förutom böcker i alla kanaler och format erbjuds ett stort och inspirerande övrigt sortiment. Med visionen ”Läsglädje för alla, varje dag” ska Bokusgruppen möta kundernas varierande behov och vara förstahandsvalet för så många som möjligt.
Intellego
Analyser
Techbolagen
Rapporter
Bolånen
Intellego
Analyser
Techbolagen
Rapporter
Bolånen
1 DAG %
Senast
Klarna
Idag, 16:57
Bred nedgång på amerikanska börserna
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 673,73