Codemill: Delårsrapport januari-juni 2025
22 augusti, 08:00
22 augusti, 08:00
Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år).
April-Juni 2025
Januari-Juni 2025
Väsentliga händelser under perioden April-Juni 2025
Väsentliga händelser under perioden Januari-Juni 2025
Väsentliga händelser efter periodens slut
VD Maria Hellström kommenterar
Fortsatt ökade återkommande intäkter trots minskad tillväxttakt och svag US Dollar
Resultatet för det andra kvartalet visar tydligt att vi genomfört vårt strategiska skifte från att vara ett konsultbolag till att vi idag är ett produktbolag. Det har varit en utmanande men helt nödvändig vridning som jag är stolt över att vi vågar göra. Även om de ökade återkommande intäkterna visar att vi är på rätt väg, är vi inte nöjda med kvartalets resultat. Vi kommer därför nu att fokusera på att accelerera verksamheten och försäljningen.
Vår nettoomsättning uppgick till 17 MSEK, vilket är en minskning mot samma kvartal förra året som främst förklaras av den tidigare kommunicerade konsultaffären som inte förlängdes under 2025. Även den försvagade dollarn har en inte obetydlig påverkan på omsättningen. Om vi exkluderar den tidigare kommunicerade konsultaffären minskade den totala omsättningen med -13%. Under kvartalet har vi sett en lägre efterfrågan på våra konsultresurser vilket lett till ett behov av färre underkonsulter. I enlighet med vår strategi ligger vårt fokus på att utveckla och sälja våra produkter.
Trots att majoriteten av vår försäljning är export och då framförallt i US Dollar så fortsätter vi att växa våra återkommande produktintäkter, som ökade något jämfört med samma kvartal föregående år. Under Q2 stod produktaffären för en större andel av våra intäkter jämfört med samma kvartal förra året. Vi ser att vår strategi att växa hos de stora kunderna i branschen fungerar och vi har under kvartalet startat dialoger på nya områden hos våra utpekade kunder.
Resultatet för kvartalet uppgick till -1,7 MSEK, vilket inkluderar kostnader om -1,2 MSEK kopplade till Ateliere-affären. Vi förväntar oss inga ytterligare större kostnader kopplade till denna affär. Den avbrutna affären har tagit tid och kraft, men i juni var vi tillbaka i ”business as usual” med konstruktiva dialoger med våra kunder. Detta har dock påverkat våra tidigare kommunicerade mål, som nu är obsoleta. Vi kommer inte att kommentera dem ytterligare, men vi fortsätter att arbeta mot våra nya interna mål för att driva verksamheten framåt.
Vi har lämnat utdelningen till våra aktieägare som utlovat, vilket motsvarar nästan hela minskningen i kassan som var på -6,2 MSEK.
Nu förbereder vi oss för IBC-mässan i Amsterdam i september. Detta är ett utmärkt tillfälle till fysiska möten med såväl existerande kunder som möjligheten att etablera nya kontakter. När vår bransch präglas av ett fokus på kostnader och sammanslagningar, vilket gör investeringar utmanande för våra kunder, är det än viktigare att visa på våra möjligheter att hjälpa dem med smarta effektiviseringar. På IBC kommer vi att visa upp flera av de integrationer med AI-system som vi har gjort för kunder, bland annat för att förenkla validering av igenkänning, undertexter och annonser. Vi kommer även att lansera en första version av vårt egenutvecklade koncept för intelligent QC, Quality Control, som ska hjälpa användarna att fatta snabbare beslut.
Trots de senaste kvartalens utmaningar är vi fast beslutna att ladda om och fortsätta bygga på den styrka vi har i våra produkter och vår strategi. Vi är säkra på att vår strategi att öka den operationella effektiviteten för våra kunder kommer att lyckas på lång sikt.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Hellström, VD Codemill AB
Telefon: +46 70 910 24 31
E-post: maria.hellstrom@codemill.se
Om Codemill
Codemill är ett svenskt teknikbolag som erbjuder mjukvarutveckling och tekniska tjänster för video- och mediebolag. Codemills produkter Accurate Player SDK, Accurate.Video och Cantemo ger världens största broadcast, VOD/OOT, Content Supply Chain-plattformar verktyg för att förenkla mediaproduktionen och göra den sökbar. Codemills kunder är flera av de stora Hollywoodaktörerna däribland Paramount Global, TV-bolag såsom BBC, ITV och ProSieben.Sat1, VOD/OTT-plattformar såsom Joyn, samt publicister och varumärken som The Guardian.
Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.
Bolagets Certified Adviser är DNB Carnegie Investment Bank AB.
Denna information är sådan information som Codemill AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-08-22 08:00 CEST.
Bifogade filer
22 augusti, 08:00
Nedan presenteras en sammanfattning av rapporten. Delårsrapporten finns tillgänglig på hemsidan www.codemill.se/investor-relations/finansiell-information och som bifogad fil. (Siffror inom parentes avser samma period föregående år).
April-Juni 2025
Januari-Juni 2025
Väsentliga händelser under perioden April-Juni 2025
Väsentliga händelser under perioden Januari-Juni 2025
Väsentliga händelser efter periodens slut
VD Maria Hellström kommenterar
Fortsatt ökade återkommande intäkter trots minskad tillväxttakt och svag US Dollar
Resultatet för det andra kvartalet visar tydligt att vi genomfört vårt strategiska skifte från att vara ett konsultbolag till att vi idag är ett produktbolag. Det har varit en utmanande men helt nödvändig vridning som jag är stolt över att vi vågar göra. Även om de ökade återkommande intäkterna visar att vi är på rätt väg, är vi inte nöjda med kvartalets resultat. Vi kommer därför nu att fokusera på att accelerera verksamheten och försäljningen.
Vår nettoomsättning uppgick till 17 MSEK, vilket är en minskning mot samma kvartal förra året som främst förklaras av den tidigare kommunicerade konsultaffären som inte förlängdes under 2025. Även den försvagade dollarn har en inte obetydlig påverkan på omsättningen. Om vi exkluderar den tidigare kommunicerade konsultaffären minskade den totala omsättningen med -13%. Under kvartalet har vi sett en lägre efterfrågan på våra konsultresurser vilket lett till ett behov av färre underkonsulter. I enlighet med vår strategi ligger vårt fokus på att utveckla och sälja våra produkter.
Trots att majoriteten av vår försäljning är export och då framförallt i US Dollar så fortsätter vi att växa våra återkommande produktintäkter, som ökade något jämfört med samma kvartal föregående år. Under Q2 stod produktaffären för en större andel av våra intäkter jämfört med samma kvartal förra året. Vi ser att vår strategi att växa hos de stora kunderna i branschen fungerar och vi har under kvartalet startat dialoger på nya områden hos våra utpekade kunder.
Resultatet för kvartalet uppgick till -1,7 MSEK, vilket inkluderar kostnader om -1,2 MSEK kopplade till Ateliere-affären. Vi förväntar oss inga ytterligare större kostnader kopplade till denna affär. Den avbrutna affären har tagit tid och kraft, men i juni var vi tillbaka i ”business as usual” med konstruktiva dialoger med våra kunder. Detta har dock påverkat våra tidigare kommunicerade mål, som nu är obsoleta. Vi kommer inte att kommentera dem ytterligare, men vi fortsätter att arbeta mot våra nya interna mål för att driva verksamheten framåt.
Vi har lämnat utdelningen till våra aktieägare som utlovat, vilket motsvarar nästan hela minskningen i kassan som var på -6,2 MSEK.
Nu förbereder vi oss för IBC-mässan i Amsterdam i september. Detta är ett utmärkt tillfälle till fysiska möten med såväl existerande kunder som möjligheten att etablera nya kontakter. När vår bransch präglas av ett fokus på kostnader och sammanslagningar, vilket gör investeringar utmanande för våra kunder, är det än viktigare att visa på våra möjligheter att hjälpa dem med smarta effektiviseringar. På IBC kommer vi att visa upp flera av de integrationer med AI-system som vi har gjort för kunder, bland annat för att förenkla validering av igenkänning, undertexter och annonser. Vi kommer även att lansera en första version av vårt egenutvecklade koncept för intelligent QC, Quality Control, som ska hjälpa användarna att fatta snabbare beslut.
Trots de senaste kvartalens utmaningar är vi fast beslutna att ladda om och fortsätta bygga på den styrka vi har i våra produkter och vår strategi. Vi är säkra på att vår strategi att öka den operationella effektiviteten för våra kunder kommer att lyckas på lång sikt.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Maria Hellström, VD Codemill AB
Telefon: +46 70 910 24 31
E-post: maria.hellstrom@codemill.se
Om Codemill
Codemill är ett svenskt teknikbolag som erbjuder mjukvarutveckling och tekniska tjänster för video- och mediebolag. Codemills produkter Accurate Player SDK, Accurate.Video och Cantemo ger världens största broadcast, VOD/OOT, Content Supply Chain-plattformar verktyg för att förenkla mediaproduktionen och göra den sökbar. Codemills kunder är flera av de stora Hollywoodaktörerna däribland Paramount Global, TV-bolag såsom BBC, ITV och ProSieben.Sat1, VOD/OTT-plattformar såsom Joyn, samt publicister och varumärken som The Guardian.
Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.
Bolagets Certified Adviser är DNB Carnegie Investment Bank AB.
Denna information är sådan information som Codemill AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-08-22 08:00 CEST.
Bifogade filer
AI-bolagen
Nya inflationssiffran
Rapporter
Analyser
Europa
AI-bolagen
Nya inflationssiffran
Rapporter
Analyser
Europa
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 744,30