Lovisagruvan gör återigen avtal med Boliden och träffar samtidigt avtal om utökad checkkredit med 5 MSEK.
28 juli, 08:21
28 juli, 08:21
Lovisagruvan gör återigen avtal med Boliden och träffar samtidigt avtal om utökad checkkredit med 5 MSEK.
Pressmeddelande den 28 juli, 2025
Efter en utdragen process kan avtal om leverans av ytterligare 9000 ton malm träffas.
Samtidigt erhåller Lovisagruvan avtal om ytterligare checkkredit med 5 MSEK av vår bank Nordea.
Under Lovisagruvans första drygt 10 års drift levererades malmen till Bolidens gruvområde i Garpenberg för anrikning med gott resultat. I samband med deras expansion kopplat till nya stora malmfynd byggdes nytt anrikningsverk. Initialt uppstod problem där med metallutbytet som krävde tid att lösa för dem med den egna malmen. Lovisagruvan fick då hitta annan avsättning vilket gick oväntat fort och efter kort period kunde Lovisaleveranserna börja gå till polska Boleslaw till dyr frakt men låga driftkostnader. Boleslaws egen malm tog slut efter flera år och ganska snart fick de därför lägga ner sin anrikning.
Lovisagruvan fick söka nytt alternativ vid årsskiftet till 2024 hos Lundin Minings Zinkgruvan söder om Örebro. De ligger från Lovisagruvan 12 mil söderut liksom Garpenberg ligger 12 mil norrut, dvs ca 12 mil med en rimlig transportkostnad.
Efter betydande fördröjning, i augusti 2024, kunde avtalet slutligen träffas om provanrikning av hela 20000 ton vid Zinkgruvan. Denna skedde under september-november 2024. Driften gav inte bra utbyte till att börja med, men sedan bättre. Hur bra är inte avslöjat för Lovisagruvan. Leverans av 9 000 ton är dock alltså nu avtalat till för Lovisagruvan något bättre villkor.
I december 2024 annonserades att Zinkgruvan har övertagits av Bolidenkoncernen som alltså nu ingår i Bolidenkoncernen.
Under tiden 2025 har allmänt också världsmarknadsvillkoren förbättrats till för gruvorna förmånligare villkor gentemot smältverken.
Det förtjänar att nämnas att Sverige med Boliden i spetsen har tagit en ledande roll när det gäller strävan att förbättra Europas självförsörjning med zink som är problematisk. Boliden har smältverket i Odda i Norge och gruvorna i Garpenberg och Zinkgruvan. Satsningarna i smältverket i Odda och hos i Garpenbergs anrikningsverk är mycket betydande satsningar som just blir färdigställda under 2025.
/Styrelsen, Lovisagruvan AB
För eventuella frågor, kontakta
Göran Nordenhök
Vice Ordförande, 070511 32 12, nordenhok.g@gmail.com
28 juli, 08:21
Lovisagruvan gör återigen avtal med Boliden och träffar samtidigt avtal om utökad checkkredit med 5 MSEK.
Pressmeddelande den 28 juli, 2025
Efter en utdragen process kan avtal om leverans av ytterligare 9000 ton malm träffas.
Samtidigt erhåller Lovisagruvan avtal om ytterligare checkkredit med 5 MSEK av vår bank Nordea.
Under Lovisagruvans första drygt 10 års drift levererades malmen till Bolidens gruvområde i Garpenberg för anrikning med gott resultat. I samband med deras expansion kopplat till nya stora malmfynd byggdes nytt anrikningsverk. Initialt uppstod problem där med metallutbytet som krävde tid att lösa för dem med den egna malmen. Lovisagruvan fick då hitta annan avsättning vilket gick oväntat fort och efter kort period kunde Lovisaleveranserna börja gå till polska Boleslaw till dyr frakt men låga driftkostnader. Boleslaws egen malm tog slut efter flera år och ganska snart fick de därför lägga ner sin anrikning.
Lovisagruvan fick söka nytt alternativ vid årsskiftet till 2024 hos Lundin Minings Zinkgruvan söder om Örebro. De ligger från Lovisagruvan 12 mil söderut liksom Garpenberg ligger 12 mil norrut, dvs ca 12 mil med en rimlig transportkostnad.
Efter betydande fördröjning, i augusti 2024, kunde avtalet slutligen träffas om provanrikning av hela 20000 ton vid Zinkgruvan. Denna skedde under september-november 2024. Driften gav inte bra utbyte till att börja med, men sedan bättre. Hur bra är inte avslöjat för Lovisagruvan. Leverans av 9 000 ton är dock alltså nu avtalat till för Lovisagruvan något bättre villkor.
I december 2024 annonserades att Zinkgruvan har övertagits av Bolidenkoncernen som alltså nu ingår i Bolidenkoncernen.
Under tiden 2025 har allmänt också världsmarknadsvillkoren förbättrats till för gruvorna förmånligare villkor gentemot smältverken.
Det förtjänar att nämnas att Sverige med Boliden i spetsen har tagit en ledande roll när det gäller strävan att förbättra Europas självförsörjning med zink som är problematisk. Boliden har smältverket i Odda i Norge och gruvorna i Garpenberg och Zinkgruvan. Satsningarna i smältverket i Odda och hos i Garpenbergs anrikningsverk är mycket betydande satsningar som just blir färdigställda under 2025.
/Styrelsen, Lovisagruvan AB
För eventuella frågor, kontakta
Göran Nordenhök
Vice Ordförande, 070511 32 12, nordenhok.g@gmail.com
Handelskrig
Apple
Analys
Handelskrig
Apple
Analys
1 DAG %
Senast
Kempower
Igår, 12:28
Laddat för tillväxt i Kempower
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 533,59