Midsona delårsrapport januari-september 2025
22 oktober, 08:00
22 oktober, 08:00
Förbättrad lönsamhet och organisk försäljningstillväxt för egna konsumentvarumärken
Juli–september 2025 (tredje kvartalet)
Januari–september 2025 (nio månader)
Viktig händelse efter rapportperiodens utgång
Förbättrad lönsamhet och tillväxt för våra egna konsumentvarumärken
Midsonas tredje kvartal 2025 visade en positiv utveckling, med förbättrad lönsamhet och tillväxt för våra egna konsumentvarumärken. Det tongivande för kvartalet var att våra satsningar på att utveckla de egna varumärkena fungerar väl i marknaden, med en starkare försäljning som resultat. Rörelseresultatet uppgick till 45 Mkr (32) före jämförelsestörande poster, vilket var en klar förbättring jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
Rörelsemarginalen stärktes betydligt och uppgick till 5,0 procent (3,5), före jämförelsestörande poster, vilket uppnåddes genom en mer gynnsam försäljningsmix, fortsatt god prishantering, god kostnadskontroll och bättre effektivitet i vår verksamhet.
Kvartalets nettoomsättning, som uppgick till 895 Mkr (919), påverkades av den tidigare kommunicerade branden i vår produktionsanläggning i Castellcir, Spanien. Vårt tidigare nämnda estimat om en förlorad försäljningseffekt på 75 Mkr på årsbasis kvarstår och vi arbetar nu intensivt med att optimera kvarvarande sortiment och att tillsammans med försäkringsbolaget säkerställa ersättning enligt gällande försäkringsvillkor.
Samtidigt finns det mycket att glädja sig åt: vi uppnådde organisk försäljningstillväxt för våra konsumentvarumärken i det tredje kvartalet trots försäljningsbortfall till följd av branden, lönsamhetsutvecklingen var positiv, vi hade ett stabilt kassaflöde och en förbättrad nettoskuld i relation till justerad EBITDA på 1,6 gånger (2,0). Under kvartalet började vi succesivt skönja något mer positiva tendenser på den ekologiska marknaden, vilket har påverkat våra ekologiska varumärken på ett bra sätt.
Stabilt i Nordics och South Europe med tydlig förbättring i North Europe
För Nordics var den organiska förändringen i nettoomsättningen –3,6 procent under det tredje kvartalet. Detta var delvis en konsekvens av den pågående omställningen från direkt till central distribution för ett av våra hälsolivsmedelsvarumärken. Tidigare avslutade distributionsavtal för två licensierade varumärken påverkade även detta kvartal, men den effekten kommer att fasas ut under det fjärde kvartalet. Våra ekologiska konsumentvarumärken uppvisade en god tillväxt i kvartalet, vilket visade att våra insatser för att stärka varumärkena och produkterbjudande uppskattas av både kunder och konsumenter. Nordics uppvisade ett rörelseresultat på 65 Mkr (66) samt en positiv utveckling av rörelsemarginalen tack vare stärkt bruttomarginal och god kostnadskontroll.
För North Europe var den organiska förändringen i nettoomsättningen +10,3 procent i kvartalet, drivet av en stark organisk tillväxt för såväl våra egna konsumentvarumärken som för kontraktstillverkning, vilket visar att våra insatser inom att utveckla vårt ekologiska erbjudande givit frukt och skapat nya möjligheter hos våra kunder. En förstärkning av bruttomarginalen och ett rörelseresultat på 8 Mkr (–3), före jämförelsestörande poster, visar att vi är på rätt väg men det finns mer att göra.
South Europe var tydligt påverkat av branden i Spanien, vilket medförde en svag försäljningsutveckling. Samtidigt visade den franska marknaden en god tillväxt till följd av nya affärsvolymer. Den organiska förändringen i nettoomsättningen var –4,9 procent och rörelseresultatet, före jämförelsestörande poster, uppgick till –6 Mkr (–8) under kvartalet. Tack vare god kostnadskontroll lyckades South Europe som helhet med att nå en förbättrad rörelsemarginal jämfört med föregående år.
Fokus på marginalmål och effektivitet
Det är glädjande att se den förbättrade lönsamheten, men våra ambitioner är högre än så och vi behöver öka takten mot vårt marginalmål.
Fokus framåt är därför att accelerera arbetet med att uppnå högre lönsamhet. Därför tillkännager vi i anslutning till rapporten för tredje kvartalet ett omstruktureringsprogram som ska påskynda marginalförbättringen och stärka koncernens konkurrenskraft. Programmet beräknas ge oss årliga kostnadsbesparingar på cirka 20 Mkr när det är fullt genomfört, med genomförandekostnader om cirka 15 Mkr. Åtgärderna inom programmet omfattar inte de pågående kostnadsanpassningarna
i den spanska verksamheten, som påverkas av minskade produktionsvolymer efter branden i fabriken i Castellcir.
Omstruktureringsprogrammet ingår i en bredare översyn som också inkluderar utvärdering av vår produktions- och logistikstruktur för att hitta möjligheter för förbättrad effektivitet. Det är ett prioriterat initiativ som vi kommer att återkomma till framöver.
Vi ser positiva signaler samtidigt som osäkerheten i omvärlden fortsatt påverkar konsumenternas köpvilja och fördröjer återhämtningen. Ett växande intresse för hållbara och hälsosamma livsmedel får genomslag i våra väletablerade varumärken. Det stärker oss i vår övertygelse om att vår strategiska agenda ger oss en bättre position för att driva uthållig försäljningstillväxt.
Henrik Hjalmarsson
VD och koncernchef
FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:
Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef
Telefon: +46 768 46 20 46
E-post: henrik.hjalmarsson@midsona.com
Max Bokander, CFO
Telefon: +46 708 65 13 64
E-post: max.bokander@midsona.com
OM MIDSONA
Midsona utvecklar och marknadsför starka varumärken inom hälsa och välbefinnande med produkter som hjälper människor till ett mer hälsosamt och hållbart liv och till en ökad insikt om råvarans ursprung och transparens kring innehåll. Midsonaaktien (MSON) är noterad på Nasdaq Stockholm. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.
Denna information är sådan information som Midsona är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-10-22 08:00 CEST.
Bifogade filer
Rapport Q3 2025
22 oktober, 08:00
Förbättrad lönsamhet och organisk försäljningstillväxt för egna konsumentvarumärken
Juli–september 2025 (tredje kvartalet)
Januari–september 2025 (nio månader)
Viktig händelse efter rapportperiodens utgång
Förbättrad lönsamhet och tillväxt för våra egna konsumentvarumärken
Midsonas tredje kvartal 2025 visade en positiv utveckling, med förbättrad lönsamhet och tillväxt för våra egna konsumentvarumärken. Det tongivande för kvartalet var att våra satsningar på att utveckla de egna varumärkena fungerar väl i marknaden, med en starkare försäljning som resultat. Rörelseresultatet uppgick till 45 Mkr (32) före jämförelsestörande poster, vilket var en klar förbättring jämfört med motsvarande kvartal föregående år.
Rörelsemarginalen stärktes betydligt och uppgick till 5,0 procent (3,5), före jämförelsestörande poster, vilket uppnåddes genom en mer gynnsam försäljningsmix, fortsatt god prishantering, god kostnadskontroll och bättre effektivitet i vår verksamhet.
Kvartalets nettoomsättning, som uppgick till 895 Mkr (919), påverkades av den tidigare kommunicerade branden i vår produktionsanläggning i Castellcir, Spanien. Vårt tidigare nämnda estimat om en förlorad försäljningseffekt på 75 Mkr på årsbasis kvarstår och vi arbetar nu intensivt med att optimera kvarvarande sortiment och att tillsammans med försäkringsbolaget säkerställa ersättning enligt gällande försäkringsvillkor.
Samtidigt finns det mycket att glädja sig åt: vi uppnådde organisk försäljningstillväxt för våra konsumentvarumärken i det tredje kvartalet trots försäljningsbortfall till följd av branden, lönsamhetsutvecklingen var positiv, vi hade ett stabilt kassaflöde och en förbättrad nettoskuld i relation till justerad EBITDA på 1,6 gånger (2,0). Under kvartalet började vi succesivt skönja något mer positiva tendenser på den ekologiska marknaden, vilket har påverkat våra ekologiska varumärken på ett bra sätt.
Stabilt i Nordics och South Europe med tydlig förbättring i North Europe
För Nordics var den organiska förändringen i nettoomsättningen –3,6 procent under det tredje kvartalet. Detta var delvis en konsekvens av den pågående omställningen från direkt till central distribution för ett av våra hälsolivsmedelsvarumärken. Tidigare avslutade distributionsavtal för två licensierade varumärken påverkade även detta kvartal, men den effekten kommer att fasas ut under det fjärde kvartalet. Våra ekologiska konsumentvarumärken uppvisade en god tillväxt i kvartalet, vilket visade att våra insatser för att stärka varumärkena och produkterbjudande uppskattas av både kunder och konsumenter. Nordics uppvisade ett rörelseresultat på 65 Mkr (66) samt en positiv utveckling av rörelsemarginalen tack vare stärkt bruttomarginal och god kostnadskontroll.
För North Europe var den organiska förändringen i nettoomsättningen +10,3 procent i kvartalet, drivet av en stark organisk tillväxt för såväl våra egna konsumentvarumärken som för kontraktstillverkning, vilket visar att våra insatser inom att utveckla vårt ekologiska erbjudande givit frukt och skapat nya möjligheter hos våra kunder. En förstärkning av bruttomarginalen och ett rörelseresultat på 8 Mkr (–3), före jämförelsestörande poster, visar att vi är på rätt väg men det finns mer att göra.
South Europe var tydligt påverkat av branden i Spanien, vilket medförde en svag försäljningsutveckling. Samtidigt visade den franska marknaden en god tillväxt till följd av nya affärsvolymer. Den organiska förändringen i nettoomsättningen var –4,9 procent och rörelseresultatet, före jämförelsestörande poster, uppgick till –6 Mkr (–8) under kvartalet. Tack vare god kostnadskontroll lyckades South Europe som helhet med att nå en förbättrad rörelsemarginal jämfört med föregående år.
Fokus på marginalmål och effektivitet
Det är glädjande att se den förbättrade lönsamheten, men våra ambitioner är högre än så och vi behöver öka takten mot vårt marginalmål.
Fokus framåt är därför att accelerera arbetet med att uppnå högre lönsamhet. Därför tillkännager vi i anslutning till rapporten för tredje kvartalet ett omstruktureringsprogram som ska påskynda marginalförbättringen och stärka koncernens konkurrenskraft. Programmet beräknas ge oss årliga kostnadsbesparingar på cirka 20 Mkr när det är fullt genomfört, med genomförandekostnader om cirka 15 Mkr. Åtgärderna inom programmet omfattar inte de pågående kostnadsanpassningarna
i den spanska verksamheten, som påverkas av minskade produktionsvolymer efter branden i fabriken i Castellcir.
Omstruktureringsprogrammet ingår i en bredare översyn som också inkluderar utvärdering av vår produktions- och logistikstruktur för att hitta möjligheter för förbättrad effektivitet. Det är ett prioriterat initiativ som vi kommer att återkomma till framöver.
Vi ser positiva signaler samtidigt som osäkerheten i omvärlden fortsatt påverkar konsumenternas köpvilja och fördröjer återhämtningen. Ett växande intresse för hållbara och hälsosamma livsmedel får genomslag i våra väletablerade varumärken. Det stärker oss i vår övertygelse om att vår strategiska agenda ger oss en bättre position för att driva uthållig försäljningstillväxt.
Henrik Hjalmarsson
VD och koncernchef
FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:
Henrik Hjalmarsson, VD och koncernchef
Telefon: +46 768 46 20 46
E-post: henrik.hjalmarsson@midsona.com
Max Bokander, CFO
Telefon: +46 708 65 13 64
E-post: max.bokander@midsona.com
OM MIDSONA
Midsona utvecklar och marknadsför starka varumärken inom hälsa och välbefinnande med produkter som hjälper människor till ett mer hälsosamt och hållbart liv och till en ökad insikt om råvarans ursprung och transparens kring innehåll. Midsonaaktien (MSON) är noterad på Nasdaq Stockholm. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.
Denna information är sådan information som Midsona är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2025-10-22 08:00 CEST.
Bifogade filer
Rapport Q3 2025
Katastrofobligationer

Nibes rapport
Aktieråd

Börsprognos
Aktieanalyser


Förvaltarnas investeringar
Placerapodden
Katastrofobligationer

Nibes rapport
Aktieråd

Börsprognos
Aktieanalyser


Förvaltarnas investeringar
Placerapodden
SKF
15 november, 07:00
Smärtan är av engångskaraktär – köp verkstadsjätten
Swiss Re AG
15 november, 07:00
Lista: Så värderas de globala återförsäkringsbolagen
EQT
14 november, 17:58
Nibe föll tungt på negativ Stockholmsbörs
New Wave Group
14 november, 17:34
Längdlandslaget väljer Adidas framför New Wave
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 757,12


