Scania testar elektrifierings- och vätgasteknik tillsammans med kunder genom Pilot Partner-initiativet
13 november, 10:39
13 november, 10:39
Scania testar elektrifierings- och vätgasteknik tillsammans med kunder genom Pilot Partner-initiativet
Batterielektrisk transport förblir kärnan i Scanias strategi för hållbara transporter – men Scania håller sig samtidigt i framkant vad gäller andra teknologier och kombinationer.
Scania satsar helhjärtat på elektrifiering, men lämnar inga stenar ovända i sitt arbete med att förstå alla former av hållbara transporter. Det visar ett nytt forskningsinitiativ inom företagets Pilot Partner-program.
Tidigare i november, vid Transport.CH i Bern, Schweiz, presenterade Scania sitt samarbete med Asko Norge AS – en långvarig partner och ledande aktör inom hållbar logistik – för att testa vätgasdrivna bränslecells-lastbilar i faktisk drift. Syftet är att utvärdera teknikens prestanda, driftsduglighet och kommersiella potential.
Även om dessa fordon ännu inte finns tillgängliga för beställning, är de en del av Scanias bredare Pilot Partner-program – ett initiativ som etablerats tillsammans med utvalda kunder för att utvärdera elektrifieringsteknik och andra lösningar i verklig drift, och se hur de kan bidra till fossilfria transporter.
– Genom att testa i verkliga transportmiljöer lär vi oss vad som fungerar bäst i praktiken och hur vi kan påskynda utvecklingen, förklarar Tony Sandberg, Head of Scania Pilot Partner.
Vätgasprojekten med Asko
Genom att kombinera Scanias etablerade el-drivlineteknik med vätgassystem har Scania och Asko initialt konstaterat att lastbilarna kan nå räckvidder på upp till 1 000 kilometer per tankning, med endast vattenånga som utsläpp.
Samarbetet mellan de två företagen illustrerar hur partnerskap driver konkreta framsteg inom hållbara transporter.
– Att vara en del av Scanias Pilot Partner-initiativ ger oss en unik möjlighet att testa och påverka utvecklingen av hållbara lösningar som passar våra behov, säger Jørn Arvid Endresen, CEO för ASKO Midt.
Tony Sandberg tillägger: – Askos starka engagemang och proaktiva inställning är avgörande för att påskynda omställningen. Tillsammans omvandlar vi lärdomar från pilotprojekt till praktisk kunskap som gynnar hela branschen.
Scania Pilot Partner – där innovation möter applikationstillämpning
Scania Pilot Partner, som etablerades 2021, är Scanias dedikerade samarbetsplattform för innovation med utvalda kunder. Inom programmet utvärderas och testas en rad olika tekniker och metoder – från batterielektriska lösningar (som förblir Scanias strategiska fokus) till förbränningsmotorer med räckviddsförlängare och nya alternativ som vätgasbränsleceller.
Genom att testa dessa lösningar i verkliga driftsmiljöer får Scania och dess partners värdefulla insikter i hur olika tekniker fungerar i praktiken, vilket i sin tur stödjer kundernas egen omställning till fossilfria transporter.
Varje Pilot Partner-projekt är mer än bara ett test – det är en praktisk läroplattform där Scania och kunder tillsammans utvärderar och vidareutvecklar hållbara transportlösningar i faktisk drift.
Från stadsdistribution till fjärrtransporter bidrar insikterna till att bekräfta teknikens prestanda, driftseffektivitet och totala ägandekostnad.
– Det här är platsen där innovation möter applikationstillämpning, säger Sandberg.
– Genom att arbeta sida vid sida med kunder förvandlar vi pilotprojekt till framsteg – och stärker Scanias roll i att leda omställningen till ett hållbart transportsystem.
Läs mer om e-mobilitet hos Scania här: www.scania.com/emobility
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partner och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2024 levererade vi 96 443 lastbilar, 5 626 bussar samt 11 170 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 216 miljarder kronor, varav runt 20 procent var tjänsterelaterat. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 59 000 medarbetare. Forskning och utveckling bedrivs globalt, med navet i Södertälje. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com
För mer information, vänligen kontakta:
Alexandra Österplan
Alexandra Österplan, Marketing & Communication eMobility Stream Leader
Tel: +46 735 667 121
E-post: alexandra.osterplan@scania.com
Tony Sandberg
Head of Scania Pilot Partner
Tel: +46 70 668 03 28
E-post: tony.sandberg@scania.com
13 november, 10:39
Scania testar elektrifierings- och vätgasteknik tillsammans med kunder genom Pilot Partner-initiativet
Batterielektrisk transport förblir kärnan i Scanias strategi för hållbara transporter – men Scania håller sig samtidigt i framkant vad gäller andra teknologier och kombinationer.
Scania satsar helhjärtat på elektrifiering, men lämnar inga stenar ovända i sitt arbete med att förstå alla former av hållbara transporter. Det visar ett nytt forskningsinitiativ inom företagets Pilot Partner-program.
Tidigare i november, vid Transport.CH i Bern, Schweiz, presenterade Scania sitt samarbete med Asko Norge AS – en långvarig partner och ledande aktör inom hållbar logistik – för att testa vätgasdrivna bränslecells-lastbilar i faktisk drift. Syftet är att utvärdera teknikens prestanda, driftsduglighet och kommersiella potential.
Även om dessa fordon ännu inte finns tillgängliga för beställning, är de en del av Scanias bredare Pilot Partner-program – ett initiativ som etablerats tillsammans med utvalda kunder för att utvärdera elektrifieringsteknik och andra lösningar i verklig drift, och se hur de kan bidra till fossilfria transporter.
– Genom att testa i verkliga transportmiljöer lär vi oss vad som fungerar bäst i praktiken och hur vi kan påskynda utvecklingen, förklarar Tony Sandberg, Head of Scania Pilot Partner.
Vätgasprojekten med Asko
Genom att kombinera Scanias etablerade el-drivlineteknik med vätgassystem har Scania och Asko initialt konstaterat att lastbilarna kan nå räckvidder på upp till 1 000 kilometer per tankning, med endast vattenånga som utsläpp.
Samarbetet mellan de två företagen illustrerar hur partnerskap driver konkreta framsteg inom hållbara transporter.
– Att vara en del av Scanias Pilot Partner-initiativ ger oss en unik möjlighet att testa och påverka utvecklingen av hållbara lösningar som passar våra behov, säger Jørn Arvid Endresen, CEO för ASKO Midt.
Tony Sandberg tillägger: – Askos starka engagemang och proaktiva inställning är avgörande för att påskynda omställningen. Tillsammans omvandlar vi lärdomar från pilotprojekt till praktisk kunskap som gynnar hela branschen.
Scania Pilot Partner – där innovation möter applikationstillämpning
Scania Pilot Partner, som etablerades 2021, är Scanias dedikerade samarbetsplattform för innovation med utvalda kunder. Inom programmet utvärderas och testas en rad olika tekniker och metoder – från batterielektriska lösningar (som förblir Scanias strategiska fokus) till förbränningsmotorer med räckviddsförlängare och nya alternativ som vätgasbränsleceller.
Genom att testa dessa lösningar i verkliga driftsmiljöer får Scania och dess partners värdefulla insikter i hur olika tekniker fungerar i praktiken, vilket i sin tur stödjer kundernas egen omställning till fossilfria transporter.
Varje Pilot Partner-projekt är mer än bara ett test – det är en praktisk läroplattform där Scania och kunder tillsammans utvärderar och vidareutvecklar hållbara transportlösningar i faktisk drift.
Från stadsdistribution till fjärrtransporter bidrar insikterna till att bekräfta teknikens prestanda, driftseffektivitet och totala ägandekostnad.
– Det här är platsen där innovation möter applikationstillämpning, säger Sandberg.
– Genom att arbeta sida vid sida med kunder förvandlar vi pilotprojekt till framsteg – och stärker Scanias roll i att leda omställningen till ett hållbart transportsystem.
Läs mer om e-mobilitet hos Scania här: www.scania.com/emobility
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partner och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2024 levererade vi 96 443 lastbilar, 5 626 bussar samt 11 170 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 216 miljarder kronor, varav runt 20 procent var tjänsterelaterat. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 59 000 medarbetare. Forskning och utveckling bedrivs globalt, med navet i Södertälje. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika och Asien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com
För mer information, vänligen kontakta:
Alexandra Österplan
Alexandra Österplan, Marketing & Communication eMobility Stream Leader
Tel: +46 735 667 121
E-post: alexandra.osterplan@scania.com
Tony Sandberg
Head of Scania Pilot Partner
Tel: +46 70 668 03 28
E-post: tony.sandberg@scania.com
Stockholmsbörsen
Analyser
Aktierekommendationer
Bostadsmarknaden
Svensk ekonomi
Stockholmsbörsen
Analyser
Aktierekommendationer
Bostadsmarknaden
Svensk ekonomi
1 DAG %
Senast




Stockholmsbörsen
19 december, 17:51
Börsen avslutar veckan på nytt all-time-high
Stockholmsbörsen
19 december, 15:04
Veckans vinnare och förlorare – Studsvik på botten
SkiStar
19 december, 14:02
Skistar: Lågt värderad skidjätte
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 841,27