Efter ett år har nu forskningsprojektet VERDAS avslutats – ett samarbete lett av RISE dotterbolag AstaZero och genomfört tillsammans med Terranet, If Insurance, Folksam, Trafikverket, Volvo Cars, Toyota, Zenseact, Aptiv och Viscando. Projektet har finansierats av Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet, och haft som mål att ta fram nya fysiska och virtuella verifieringsmetoder för robustare förarstödssystem (ADAS), med särskilt fokus på olycksscenarier där oskyddade trafikanter är inblandade.

Projektet har bedrivits i nära dialog med Euro NCAP och tagit viktiga steg för att förbättra hur framtidens förarstödssystem testas och utvärderas. Arbetet visar att dagens testmetoder inte alltid fångar upp olycksscenarier som uppstår i verklig trafik – särskilt när fotgängare är inblandade. För att säkerställa att systemen fungerar även i dessa situationer behöver nya testmetoder utvecklas för att bättre efterlikna dessa olyckor.

Euro NCAP inför nya testmetoder för robust ADAS-funktionalitet i Euro NCAP 2026. VERDAS-projektet har bidragit genom att föreslå testscenarier som inkluderar både infrastrukturelement och interaktion med andra trafikanter.

Exempel på testscenarier som lyfts fram är:

  • Fotgängare som går ut mellan bilar
  • Fotgängare som går ut bakom en annan fotgängare
  • Fotgängare som går ut bakom trafikljusstolpar

Scenarier som kan verka enkla – men som ställer höga krav på teknikens förmåga att upptäcka och förutse rörelser i en dynamisk och ofta svårtolkad miljö.

”Vi är stolta över att VERDAS har bidragit till Euro NCAP 2026 med testscenarier för robusthet, baserade på verkliga olycksdata. Genom att scenarierna ställer högre krav på framtidens förarstödssystem bidrar de till att utvecklingen går mot säkrare trafikmiljöer och i förlängningen färre dödade och allvarligt skadade fotgängare”, säger Mats Petersson, projektledare för VERDAS på AstaZero och Senior Product Manager på Terranet.

Avslutningseventet på RISE Proving Ground AstaZero samlade representanter från alla medverkande parter samt Euro NCAP och Vinnova. Presentationer gjordes av AstaZero, Euro NCAP och projektgruppen. Deltagarna fick ta del av projektmetodiken, genomföranden och resultat från det gångna året. Eventet avslutades med en framåtblick mot nästa steg – det nystartade fortsättningsprojektet VERDAS 2, där Terranet deltar.

För mer information, kontakta:
Lars Lindell, vd
E-mail: lars.lindell@terranet.se

Om Terranet AB (publ) 
Terranets mål är att rädda liv i stadstrafiken. Vi utvecklar banbrytande tekniklösningar för avancerat förarstöd (ADAS) och självkörande fordon med fokus på att skydda utsatta trafikanter från att skadas i trafiken. Med hjälp av en unik och patenterad sensorteknologi laserskannar Terranets system BlincVision vägen och upptäcker objekt upp till tio gånger snabbare och med högre precision än någon annan ADAS-lösning på marknaden i dag.

Terranet har sitt huvudkontor i Lund och är även verksamt i Göteborg och Stuttgart – i hjärtat av den europeiska bilindustrin. Sedan 2017 är bolaget noterat på Nasdaq First North Premier Growth Market (Nasdaq: TERRNT-B).
Följ vår resa på www.terranet.se 



Bilaga


Ämnen i artikeln

Terranet B

Senast

0,10

1 dag %

−5,74%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.