Amazon Prime Day väntas driva upp e-handeln i USA till 23,8 miljarder dollar under en 96 timmar lång kampanj mellan 8 och 11 juli, enligt Adobe Analytics. Det är en ökning med över 28 procent jämfört med samma period förra året, då e-handeln uppgick till 14,2 miljarder dollar. Det rapporterar Reuters. Även konkurrenter som Walmart och Target har egna kampanjer den här veckan som driver e-handelsförsäljningen. Dessutom använder konsumenter AI allt mer i syfte att hitta de bästa priserna och fler väntas också använda funktionen “köp nu, betala senare”.

Värdet av den förväntade försäljningen motsvarar enligt Adobe Analytics två "Black Fridays" och ses som en viktig signal om konsumentbeteendet inför hösten.

Alex Kennegård
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Amazon.com

Senast

219,36

1 dag %

−1,84%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.