FRANKRIKE, ITALIEN, SPANIEN, PORTUGAL NÄST PÅ TUR - VD
18 juni, 09:44
18 juni, 09:44
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Asker Healthcare Group, verksamt inom medicintekniska produkter och tjänster, har en pan-europeisk vision. Expansionen till nya länder har skett successivt. Marknaderna i Frankrike, Italien, Spanien och Portugal uppges vara intressanta marknader för bolaget att gå in på härnäst.
"Under de 13 år jag har varit här så har vi gått in i 10 nya marknader. Det är en naturlig del av vår expansion", säger Johan Falk, vd för Asker i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Bolagets geografiska närvaro omfattar i dagsläget Norden, Baltikum, DACH (Tyskland, Österrike och Schweiz), Benelux (Belgien, Nederländerna och Luxemburg), Storbritannien och Irland samt Tjeckien och Polen.
Geografisk närvaro för Asker Healthcare
Källa: Asker
Fyra länder som Asker har gråmarkerat i prospektet, men där bolaget ännu inte är verksamma är Frankrike, Italien, Spanien och Portugal. Nyhetsbyrån Direkt ställer frågan om hur Asker ser på dessa länder.
"Det är marknader som ligger näst på tur. Med god sannolikhet kommer vi under de nästkommande åren att hitta bolag även där", säger Johan Falk.
Asker har identifierat omkring 3.900 förvärvsobjekt och enligt Nordea ligger cirka tre fjärdedelar av dessa på befintliga marknader där bolaget är verksamma och cirka en fjärdedel av förvärvsobjekten på de fyra länder som Asker ämnar gå in på.
Av de europeiska marknaderna som Asker verkar inom pekas vanligen Frankrike, Italien och Spanien ut som några av de fem största marknaderna. De andra två länderna bland de fem största Europamarknaderna, där Asker redan är verksamma är Tyskland och Storbritannien. Dessa länder är också bland dem med störst befolkning i regionen, där Tyskland ligger i topp med en befolkning på drygt 84 miljoner, enligt uppgifter från en demografirapport i EU för 2024.
Vad är avgörande när man tar steget in på en ny marknad?
"Givet att våra marknader är identiska så tillvida att behovsbilden hos en fransman, en svensk och en tysk som bryter benet eller får en krämpa av något slag är precis densamma känner vi att när vi blir duktiga på ett segment är det ganska liten risk att gå in över en landsgräns. Däremot vill vi alltid köpa en marknadsledare som kan det landets sjukvårdssystem och hur vården är finansierad vilket är stor skillnad mellan olika marknader", uppger Askers vd.
Asker söker i sin förvärvsstrategi efter bolag som vanligen har en årsomsättning på runt 0,1-0,3 miljarder kronor och är lönsamma med en ebita-marginal på 10 procent eller över. Sedan 2019 har Asker förvärvat över 50 bolag.
"Nu beskriver jag ju idealförvärvet och om man tittar tillbaka på de 50 förvärv vi har gjort så hittar du även något större plattformsförvärv och mindre tilläggsförvärv", framhåller Johan Falk.
Värderingen på Askers förvärv brukar vid köptillfällena ligger i häradet 6-8 gånger ebita-resultatet. Prislappen gentemot entreprenörerna beskriver Johan Falk som en hygienfaktor.
"Vi vill betala ett marknadsmässigt pris. Och över tiden så är det ungefär 6-8 gånger ebita. Det är där det ligger statistiskt sett", säger Johan Falk.
Asker sätter ett stort värde på entreprenörskapet i bolagen de förvärvar.
"Mycket av det vi köper är ju ledarskapet och entreprenörsenergin som finns ute i företagen. I många fall så köper vi 100 procent av aktierna men har en earn-out-modell under ett antal år", uppger Johan Falk.
Magnus Bernet +46 8 5191 7953
Nyhetsbyrån Direkt
18 juni, 09:44
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Asker Healthcare Group, verksamt inom medicintekniska produkter och tjänster, har en pan-europeisk vision. Expansionen till nya länder har skett successivt. Marknaderna i Frankrike, Italien, Spanien och Portugal uppges vara intressanta marknader för bolaget att gå in på härnäst.
"Under de 13 år jag har varit här så har vi gått in i 10 nya marknader. Det är en naturlig del av vår expansion", säger Johan Falk, vd för Asker i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt.
Bolagets geografiska närvaro omfattar i dagsläget Norden, Baltikum, DACH (Tyskland, Österrike och Schweiz), Benelux (Belgien, Nederländerna och Luxemburg), Storbritannien och Irland samt Tjeckien och Polen.
Geografisk närvaro för Asker Healthcare
Källa: Asker
Fyra länder som Asker har gråmarkerat i prospektet, men där bolaget ännu inte är verksamma är Frankrike, Italien, Spanien och Portugal. Nyhetsbyrån Direkt ställer frågan om hur Asker ser på dessa länder.
"Det är marknader som ligger näst på tur. Med god sannolikhet kommer vi under de nästkommande åren att hitta bolag även där", säger Johan Falk.
Asker har identifierat omkring 3.900 förvärvsobjekt och enligt Nordea ligger cirka tre fjärdedelar av dessa på befintliga marknader där bolaget är verksamma och cirka en fjärdedel av förvärvsobjekten på de fyra länder som Asker ämnar gå in på.
Av de europeiska marknaderna som Asker verkar inom pekas vanligen Frankrike, Italien och Spanien ut som några av de fem största marknaderna. De andra två länderna bland de fem största Europamarknaderna, där Asker redan är verksamma är Tyskland och Storbritannien. Dessa länder är också bland dem med störst befolkning i regionen, där Tyskland ligger i topp med en befolkning på drygt 84 miljoner, enligt uppgifter från en demografirapport i EU för 2024.
Vad är avgörande när man tar steget in på en ny marknad?
"Givet att våra marknader är identiska så tillvida att behovsbilden hos en fransman, en svensk och en tysk som bryter benet eller får en krämpa av något slag är precis densamma känner vi att när vi blir duktiga på ett segment är det ganska liten risk att gå in över en landsgräns. Däremot vill vi alltid köpa en marknadsledare som kan det landets sjukvårdssystem och hur vården är finansierad vilket är stor skillnad mellan olika marknader", uppger Askers vd.
Asker söker i sin förvärvsstrategi efter bolag som vanligen har en årsomsättning på runt 0,1-0,3 miljarder kronor och är lönsamma med en ebita-marginal på 10 procent eller över. Sedan 2019 har Asker förvärvat över 50 bolag.
"Nu beskriver jag ju idealförvärvet och om man tittar tillbaka på de 50 förvärv vi har gjort så hittar du även något större plattformsförvärv och mindre tilläggsförvärv", framhåller Johan Falk.
Värderingen på Askers förvärv brukar vid köptillfällena ligger i häradet 6-8 gånger ebita-resultatet. Prislappen gentemot entreprenörerna beskriver Johan Falk som en hygienfaktor.
"Vi vill betala ett marknadsmässigt pris. Och över tiden så är det ungefär 6-8 gånger ebita. Det är där det ligger statistiskt sett", säger Johan Falk.
Asker sätter ett stort värde på entreprenörskapet i bolagen de förvärvar.
"Mycket av det vi köper är ju ledarskapet och entreprenörsenergin som finns ute i företagen. I många fall så köper vi 100 procent av aktierna men har en earn-out-modell under ett antal år", uppger Johan Falk.
Magnus Bernet +46 8 5191 7953
Nyhetsbyrån Direkt
Fondernas placeringar
Placeras aktieanalyser
Aktieråd
Fondernas placeringar
Placeras aktieanalyser
Aktieråd
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 447,13