STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Bulten, som bland annat är underleverantör till fordonsindustrin, rasar med drygt 12 procent efter att bolaget rapporterat för det tredje kvartalet. En cyberattack mot en stor kund påverkade omsättningen och lönsamheten rejält i kvartalet, men det var publik information enligt vd Axel Berntsson som valde att inte vinstvarna inför rapporten.

Varför har ni inte meddelat marknaden när det var en så pass stor påverkan?

”Det är det förvisso, men vi har ändå bedömt att den här informationen ändå är publik. Det är publikt att det är en väldigt stor kund, det är publikt att de ligger helt nere och jag tror att om man räknar på det så hade man sett det”, säger Axel Berntsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Vem kunden är har Bulten inte gått ut med men enligt bolagets senaste årsredovisning lyfts Jaguar Land Rover som bolagets största kund tillsammans med Ford och Volvo Cars.

Jaguar Land Rover, drabbades av en cyberattack i början av september vilket lamslog bolagets verksamhet under september och oktober.

Men marknaden verkar inte har räknat på det?

”Min bedömning är att man hade kunnat det. Våra jurister säger samma sak och den slutsatsen kan man dra.”

Bulten uppgav i rapporten att deras kund i månadsskiftet augusti-september blev utsatta för en cyberattack och att deras produktion ”precis återstartat” med en gradvis ökning av produktionstakt som är planerad att nå full volym under mitten av det fjärde kvartalet.

För Bulten innebar det ett försäljningstapp på runt 200 miljoner kronor i kvartalet med ett förväntat liknande tapp även i det fjärde kvartalet. Det är budskap i linje med vad Jaguar Land Rover har kommunicerat.

Bulten är, enligt Axel Berntsson, någorlunda trygga med den finansiella bedömningen givet situationen i dag men betonar att det alltid finns risker som bolaget inte kan påverka eller bedöma.

Bortsett påverkan på cyberattacken kallar vd:n det för ”ett okej kvartal”.

”Hade vi inte haft den här attacken så hade det inte alls sett ut så här är min bedömning. Framför allt är jag nöjd med att vi har ett bra driv efter att jaga nya affärer och vi vinner nya affärer /…/ Det tycker jag nästan är det viktigaste”, säger han och fortsätter:

”Ska vi göra den här förflyttningen så kan vi inte bara prata om den vi måste också göra den och det bygger på att vi får nya affärer i nya områden och det får vi just nu.”

Med förflyttningen menar vd:n arbetet med bolagets strategiska förflyttning som fortlöpte "enligt plan" under det tredje kvartalet.

Bulten har även arbetat med effektivisering vilket innebär att bolaget globalt kommer minska det totala antalet anställda med cirka 10 procent vilket ger en årlig kostnadsminskning om cirka 100 miljoner kronor.

Hur kommer er förmåga att vinna nya affärer påverkas av att ni minskar antalet anställda med cirka 10 procent?

”Det har en begränsad påverkan på det.”

Kostnadsbesparingarna är en del i Bultens försök att öka lönsamheten. I det tredje kvartalet var bolagets rörelsemarginal 0,6 procent (6,8) och den justerad rörelsemarginalen var 1,5 procent (6,8).

”Vi tycker att vår grundlönsamhet är för låg, vi vill tjäna mer pengar. Det är det ena. Sen behöver vi utrymme för att kunna investera i de här mer lönsamma affären och så småningom vill vi vara finansiellt starka att kunna börja förvärva bolag som är i de här andra områdena också – och då behöver vi pengar till det.”

När tror du att ni kan börja göra förvärv igen?

”Det vill jag inte kommentera publikt.”

Givet att bolagets tre största kunder är fordonstillverkare så väcker bolagets beslut att minska sin exponering mot fordonstillverkare och andelen av deras affär där de är kontraktstillverkare viss uppmärksamhet.

"Det är för att det är en affär som vi tror ger mindre aktieägarvärde över tid att hålla på med. När det gäller kontraktstillverkning till fordonsindustrin så tror vi att den har lägre avkastning än resten."

Det har ändå gått väldigt trögt för fordonstillverkare. Finns det ingen risk för att ni kastar in handduken på eller nära botten av cykeln?

"Kanske. Jag tror att den cykeln är längre än så och vi tror att det är en strukturell förändring. Framför allt tror vi att den europeiska fordonsmarknaden kommer se helt annorlunda ut. Men allt är en bedömningsfråga. Det är klart att vi och andra prognosmakare kan ha fel i det."

Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Bulten

Senast

47,30

1 dag %

1,61%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån