STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Det enda sättet Electrolux kan uppnå det långsiktiga målet om en rörelsemarginal på över 6 procent är om bolaget samtidigt växer.

Det sade vd Yannick Fierling vid vitvarubolagets kapitalmarknadsdag i Stockholm på torsdagen.

”Jag är övertygad om att vi bara kan nå dit om vi växer, vi behöver tillväxt. Det kan handla om geografisk expansion, om ett produktperspektiv, och om försäljningskanaler”, sade han.

Ett exempel som nämndes var att Electrolux inte har funnits på marknaden för dammsugare i Nordamerika, men där man nyligen lanserat en ny modell.

I Nordamerika har Electrolux som helhet tappat marknadsandelar under åren 2019-2025, främst vad gäller volym. Däremot har bolaget visat en bättre trend vad gäller marknadsandel sett till försäljningsvärdet. Electrolux är dock inte tillfreds med detta.

”Vi vill ta tillbaka marknadsandelar”, sade Yannick Fierling.

Det nya målet för organisk försäljningstillväxt på över 4 procent per år, över en konjunkturcykel, ska uppnås både genom att växa vad gäller volym och genom högre prissatta produkter.

”Det beror på region och vår marknadsandel. Vi har en stark position i Latinamerika, där har vi mer fokus på värdet. I Europa är det både volym och värde, likaså i Nordamerika där det också finns kategorier där vi inte finns i dag”, sade Electrolux-vd:n.

Bolaget är också hoppfullt om att de gällande tullarna som har införts av USA:s president Donald Trump kommer att gynna lokala tillverkare i Nordamerika, vilket Electrolux räknar sig själva som. Hittills har dock tullarna inte fått det väntade genomslaget i prisnivåerna i Nordamerika.

”Vi väntar oss fullt genomslag de kommande månaderna”, sade Yannick Fierling.

David Djuphammar +46 8 5191 7913

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Electrolux B

Senast

62,06

1 dag %

4,80%

1 dag

1 mån

1 år

Electrolux A

Senast

66,00

1 dag %

5,60%
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån