EssilorLuxottica rapporterar att intäkterna från de smarta glasögonen Ray-Ban Meta mer än tredubblades jämfört med samma period föregående år.

Produkten lyfte bolagets försäljning för första halvåret till 14,02 miljarder euro, en ökning med 7,3 procent.

Bolaget lyfter även fram framgången med nya Oakley Meta AI-glasögon och planerade samarbeten kring Prada märkt smart eyewear som viktiga steg i strategin att forma glasögon till nästa teknikplattform.

Partnerskapet med Meta förlängdes nyligen och sträcker sig nu över det kommande decenniet. EssilorLuxottica äger varumärken som Ray Ban, Oakley, Persol och Vogue Eyewear.

Oskar Landin
oskar.landin@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Meta Platforms A

Senast

750,01

1 dag %

−3,03%

1 dag

1 mån

1 år

EssilorLuxottica SA

Senast

255,30

1 dag %

−2,48%
Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

−1,80%

Senast

2 533,59

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.