Fonden Fidelity Global Consumer Brands Fund A-Euro steg 1,1 procent i juni, vilket var i linje med fondens jämförelseindex som också steg 1,1 procent. Sedan årsskiftet har fonden minskat 9,1 procent och är därmed sämre än index som har minskat 2,9 procent. Det framgår av en månadsrapport från fondens förvaltare Aneta Wynimko.

Inledningsvis skriver förvaltaren att globala aktier inledde kvartalet svagt till följd av amerikanska tullhöjningar, men att marknaden återhämtade sig efter en tillfällig paus i tullförhandlingarna. Förnyad optimism kring AI, stigande försvarsutgifter och starka bolagsrapporter bidrog till bredare marknadsstyrka.

"Tillväxtmarknaderna gynnades av förbättrad riskaptit och ökade utländska inflöden. Den förnyade entusiasmen kring AI-temat ledde också till att Magnificent 7 återupprättade sin marknadsdominans", skriver förvaltaren.

Under kvartalet bidrog övervikt och aktieurval inom underhållning samt interaktiva medie- och tjänsteföretag, medan övervikt i lyx- och konfektionssektorn tyngde.

Förvaltaren lyfter att Meta Platforms utvecklades starkt tack vare ökad optimism kring bolagets nya AI-satsning. Microsoft steg efter goda kvartalsresultat drivet av fortsatt tillväxt inom molntjänsten Azure, medan Amazon levererade i linje med förväntningarna med stöd från AWS. Streamingbolaget Netflix var däremot den största bidragsgivaren, med stöd av stark abonnenttillväxt, prisjusteringar och motståndskraftig efterfrågan.

Förvaltarna skriver vidare att Essilorluxottica bidrog negativt till följd av oro kring tullar, medan VF Corporation föll på svag efterfrågan och leveransproblem kopplat till Vietnam. Trots detta ses långsiktig potential i bolag inom hälsa och välmående. Att inte äga Broadcom bidrog också negativt när tekniksektorn återhämtade sig.

Under kvartalet initierades en position i Roblox, som beskrivs ha goda tillväxtutsikter med hjälp av förbättrad produktportfölj och bättre segmentering. En ny investering gjordes även i Spotify, som gynnas av volymtillväxt, prisstyrka och fortsatt marknadsexpansion.

Samtidigt avyttrades innehaven i hotellkedjan Marriott International och lyxmärket Burberry Group.

De största innehaven i fondens portfölj vid månadsskiftet var Amazon.com, Microsoft och JPMorgan med vikter om 6,4, 5,6 respektive 5,5 procent.

Gällande sektorexponeringen hade fonden störst exponering mot sällanköpsvaror, informationsteknik och finans med vikter om 34,4, 20,1 respektive 16,3 procent.

USA, Frankrike och Schweiz var de största geografiska regionerna i fonden där exponeringen uppgick till 58,4, 9,1 respektive 7,7 procent.

Fidelity Global Consumer Brands Fund A-Euro, %
juni, 2025
Fond MM, förändring i procent
1,1
Index MM, förändring i procent
1,1
Fond i år, förändring i procent
-9,1
Index i år, förändring i procent
-2,9


Oskar Landin
oskar.landin@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Läsaren av innehållet kan anta att Finwire har erhållit eller kommer att erhålla betalning för utförandet av finansiella företagstjänster från bolaget. Ersättningen är på förhand avtalad och är inte beroende av innehållet.

FF - Global Consumer Brds A-Dis-EUR

Senast

1 028,11

1 dag %

−3,38%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.