STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Frankrike höjer minimilönerna med 1,6 procent från och med den 1 december.

Det bekräftade arbetsbetsmarknadsministern Jean-Pierre Farandou på en presskonferens, skriver Le Monde.

Enligt Farandou kommer minimilönen nu att uppgå till 1.502 euro i månaden.

"Detta innebär att minimilönen under 2026 kommer att ha ökat med 5,3 procent", sade ministern.

I juni höjdes minimilönen med 35 euro till 1.478 euro i månaden.

Tidigare under måndagen mötte den franske premiärministern Sébastien Lecornu fackförbund och arbetsgivarorganisationer för att diskutera deras oro över stigande levnadskostnader. Lecornu sade att höjningen av minimilönen var den "näst högsta höjningen på 20 år".

"Jag tycker inte att vi ska förakta den", sade han.

Premiärministern uppmanade också till en "återgång till lugn, särskilt i stadskärnorna". Han sade att detta inte utesluter demonstrationer, men uppmanade människor att inte ta till våld och att undvika handlingar som "allvarligt skadar konkurrenskraften och företagens överlevnad".

Frankrikes största fackförbund CFDT uppgav att höjningen var "otillräcklig", men välkomnade att regeringen presenterat stödåtgärder för företag.

Facket CGT kallade höjningen för "smulor" och har uppmanat till strejk den 17 november.

Regeringen presenterade också ytterligare åtgärder för att stärka fransmännens köpkraft, bland annat en höjning av taket på bränslebonusen från 300 till 1.000 euro.

Linnea Nordström +46 8 5191 7903

Nyhetsbyrån Direkt

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån