SER VÄLDIGT LOVANDE UT INFÖR ANDRA HALVÅRET – VD
30 juli, 09:36
30 juli, 09:36
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Slotspelsleverantören Hacksaw redovisar en tillväxt på 53 procent i bolagets första rapport som noterat bolag. Aktien steg initialt men vände sedan till minus efter omkring en halvtimmes handel.
"Vi är väldigt nöjda. Vi gick ut med en guidance inför noteringen och har levererat siffror som överstiger det så vi är nöjda och glada", säger vd Christoffer Källberg till Nyhetsbyrån Direkt kort efter rapportsläppet.
Som en del av bolagets noteringsprocess kommunicerade Hacksaw att de förväntade sig att leverera en intäktstillväxt på 45-50 procent under andra kvartalet om en genomsnittlig dag i april och maj skulle vara representativ för en genomsnittlig dag i juni.
Efter ett starkare juni landade Hacksaw på en tillväxt om 53 procent, med intäkter om 45,4 miljoner euro för det andra kvartalet (29,7). Justerat rörelseresultat ökade samtidigt med 45 procent till 37,1 miljoner euro (25,6) med en marginal om 82 procent (86). Rådgivningskostnader relaterade till börsintroduktionen står för den största delen av justeringarna av rörelseresultatet enligt bolaget.
Hacksaw har, efter flera framgångsrika spelsläpp historiskt, en stor del av sina intäkter från befintliga spel och bolagets tio största spel stod för 46 procent av Gross Gaming Revenue (GGR) under andra kvartalet. Det är dock en tydlig minskning jämfört med 57 procent under samma period i föregående år.
I Hacksaws prospekt framgick det bolagets spel Wanted Dead Or a Wild, stod för cirka 14 procent av bolagets intäkter, eller GGR, under det första kvartalet.
"Vi ser positivt på att de tio största spelen har en något mindre andel. Det är ett bevis på att vi kan släppa bra spel som tar en större andel, men jag tycker samtidigt att vår befintliga spelportfölj presterar bra över lag", säger Christoffer Källberg.
Hacksaws portfölj av lanserade spel omfattade 241 spel i slutet av kvartalet, jämfört med 168 spel för ett år sedan och under det andra kvartalet lanserade Hacksaw 11 egenutvecklade spel (10).
"Jag ser positivt på den pipeline vi har", säger Christoffer Källberg och lyfter att Hacksaw har ökat sin takt från tre till fyra spelsläpp i månaden.
"Det ser väldigt lovande ut inför andra halvan av året."
Är det en takt ni förväntar er att hålla hela det andra halvåret och även framåt?
"Vi kommunicerar vår pipeline till våra kunder ett antal månader framåt och på så sätt kan jag säga att det är den takt vi håller. Sedan om vi kommer hålla den takten på lång sikt är svårt att säga, det kan hända att vi ökar."
Att bolagets tio största spel, med titlar som Wanted Dead Or a Wild och ett flertal spel ur Le-franchisen, fortsätter att vara attraktiva är samtidigt en styrka för bolaget, enligt vd:n.
"Vi har fortfarande en bra intäktsbas från de spelen och ett exempel på det är att nu när vi gick live i Pennsylvania här efter det andra kvartalet så är det med våra äldre spel vi går in först. Det visar att de spelen inte blir utdaterade, utan de fortsätter att vara relevanta för spelare", säger han.
I Hacksaws prospekt lyfte bolaget att en del av bolagets spel är viktade mot en högre volatilitet, det vill säga hur mycket en spelare kan förvänta sig att vinna/förlora, vilket skapar en slumpmässighet i rörelseresultatet från månad till månad eller till och med från kvartal till kvartal beroende på utfall.
Hur väger ni in spelvolatiliteten när ni släpper nya spel?
"Ju fler spel du släpper desto mindre volatilitet har du över tid, och vi ökar antalet spel", säger Christoffer Källberg och fortsätter:
"Vi började med spel som generellt hade ganska hög volatilitet, sedan har vi övertid jobbat med att släppa spel som har mer medel-volatiltet. Tittar du på vår 'Le'-franchise så har de lägre volatilitet än exempelvis vårt 'Wanted' spel. Vi vill se till att ha spel som passar alla spelare och då behöver man spel med både högre och lägre volatilitet, precis som vi kör med olika teman."
En annan varningsflagg som Hacksaw hissade i sitt prospekt var bolagets intäkter från så kallade sweepstakes, det vill säga kasinon där insatserna inte görs i pengar och därför inte faller inom ramen för lokal spelreglering.
Sweepstakes-operatörer stod för 5 procent av Hacksaws totala GGR under 2024. I sitt prospekt skrev Hacksaw att de "noggrant överväger effekterna av en potentiell snabb nedgång, eller till och med eliminering, av lotterier med tanke på dess osäkerhet kring regleringen".
Har du någon uppdatering kring hur ni ser på Sweepstakes i dag?
"Det är allt fler stater som går ut och har en syn i frågan. Vår policy sedan början har varit att vi enbart är aktiva med swepstakes där vi inte har en licens och där det inte finns en licens att få. Sedan måste varje kasino tillhandahålla en 'independent legal opinion', till oss så att vi är säkra på att det de gör är rätt och riktigt, så vår policy är intakt", säger Christoffer Källberg och fortsätter:
"Men när det är så att delstater går ut med allt starkare uttalanden eller till och med lagförändringar som träffar de här kasinona, då geoblockar vi dem direkt. Louisiana är ett av de senare exemplen där vi har geoblockat för att staten har varit tydliga med att de inte avser tillåta sweepstakes. Jag skulle säga att det är väldigt mycket i linje med vad vi sa i prospektet", säger han.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
30 juli, 09:36
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Slotspelsleverantören Hacksaw redovisar en tillväxt på 53 procent i bolagets första rapport som noterat bolag. Aktien steg initialt men vände sedan till minus efter omkring en halvtimmes handel.
"Vi är väldigt nöjda. Vi gick ut med en guidance inför noteringen och har levererat siffror som överstiger det så vi är nöjda och glada", säger vd Christoffer Källberg till Nyhetsbyrån Direkt kort efter rapportsläppet.
Som en del av bolagets noteringsprocess kommunicerade Hacksaw att de förväntade sig att leverera en intäktstillväxt på 45-50 procent under andra kvartalet om en genomsnittlig dag i april och maj skulle vara representativ för en genomsnittlig dag i juni.
Efter ett starkare juni landade Hacksaw på en tillväxt om 53 procent, med intäkter om 45,4 miljoner euro för det andra kvartalet (29,7). Justerat rörelseresultat ökade samtidigt med 45 procent till 37,1 miljoner euro (25,6) med en marginal om 82 procent (86). Rådgivningskostnader relaterade till börsintroduktionen står för den största delen av justeringarna av rörelseresultatet enligt bolaget.
Hacksaw har, efter flera framgångsrika spelsläpp historiskt, en stor del av sina intäkter från befintliga spel och bolagets tio största spel stod för 46 procent av Gross Gaming Revenue (GGR) under andra kvartalet. Det är dock en tydlig minskning jämfört med 57 procent under samma period i föregående år.
I Hacksaws prospekt framgick det bolagets spel Wanted Dead Or a Wild, stod för cirka 14 procent av bolagets intäkter, eller GGR, under det första kvartalet.
"Vi ser positivt på att de tio största spelen har en något mindre andel. Det är ett bevis på att vi kan släppa bra spel som tar en större andel, men jag tycker samtidigt att vår befintliga spelportfölj presterar bra över lag", säger Christoffer Källberg.
Hacksaws portfölj av lanserade spel omfattade 241 spel i slutet av kvartalet, jämfört med 168 spel för ett år sedan och under det andra kvartalet lanserade Hacksaw 11 egenutvecklade spel (10).
"Jag ser positivt på den pipeline vi har", säger Christoffer Källberg och lyfter att Hacksaw har ökat sin takt från tre till fyra spelsläpp i månaden.
"Det ser väldigt lovande ut inför andra halvan av året."
Är det en takt ni förväntar er att hålla hela det andra halvåret och även framåt?
"Vi kommunicerar vår pipeline till våra kunder ett antal månader framåt och på så sätt kan jag säga att det är den takt vi håller. Sedan om vi kommer hålla den takten på lång sikt är svårt att säga, det kan hända att vi ökar."
Att bolagets tio största spel, med titlar som Wanted Dead Or a Wild och ett flertal spel ur Le-franchisen, fortsätter att vara attraktiva är samtidigt en styrka för bolaget, enligt vd:n.
"Vi har fortfarande en bra intäktsbas från de spelen och ett exempel på det är att nu när vi gick live i Pennsylvania här efter det andra kvartalet så är det med våra äldre spel vi går in först. Det visar att de spelen inte blir utdaterade, utan de fortsätter att vara relevanta för spelare", säger han.
I Hacksaws prospekt lyfte bolaget att en del av bolagets spel är viktade mot en högre volatilitet, det vill säga hur mycket en spelare kan förvänta sig att vinna/förlora, vilket skapar en slumpmässighet i rörelseresultatet från månad till månad eller till och med från kvartal till kvartal beroende på utfall.
Hur väger ni in spelvolatiliteten när ni släpper nya spel?
"Ju fler spel du släpper desto mindre volatilitet har du över tid, och vi ökar antalet spel", säger Christoffer Källberg och fortsätter:
"Vi började med spel som generellt hade ganska hög volatilitet, sedan har vi övertid jobbat med att släppa spel som har mer medel-volatiltet. Tittar du på vår 'Le'-franchise så har de lägre volatilitet än exempelvis vårt 'Wanted' spel. Vi vill se till att ha spel som passar alla spelare och då behöver man spel med både högre och lägre volatilitet, precis som vi kör med olika teman."
En annan varningsflagg som Hacksaw hissade i sitt prospekt var bolagets intäkter från så kallade sweepstakes, det vill säga kasinon där insatserna inte görs i pengar och därför inte faller inom ramen för lokal spelreglering.
Sweepstakes-operatörer stod för 5 procent av Hacksaws totala GGR under 2024. I sitt prospekt skrev Hacksaw att de "noggrant överväger effekterna av en potentiell snabb nedgång, eller till och med eliminering, av lotterier med tanke på dess osäkerhet kring regleringen".
Har du någon uppdatering kring hur ni ser på Sweepstakes i dag?
"Det är allt fler stater som går ut och har en syn i frågan. Vår policy sedan början har varit att vi enbart är aktiva med swepstakes där vi inte har en licens och där det inte finns en licens att få. Sedan måste varje kasino tillhandahålla en 'independent legal opinion', till oss så att vi är säkra på att det de gör är rätt och riktigt, så vår policy är intakt", säger Christoffer Källberg och fortsätter:
"Men när det är så att delstater går ut med allt starkare uttalanden eller till och med lagförändringar som träffar de här kasinona, då geoblockar vi dem direkt. Louisiana är ett av de senare exemplen där vi har geoblockat för att staten har varit tydliga med att de inte avser tillåta sweepstakes. Jag skulle säga att det är väldigt mycket i linje med vad vi sa i prospektet", säger han.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
Handelskrig
Apple
Analys
Handelskrig
Apple
Analys
1 DAG %
Senast
Kempower
Igår, 12:28
Laddat för tillväxt i Kempower
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 533,59