STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Försäljningen inom svensk dagligvaruhandel ökade med 11,7 procent i april, jämfört med motsvarande månad föregående år.

Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel, enligt ett pressmeddelande.

Kalendereffekten beräknas till +3,8 procent vilket beror på att påsken i år inföll i april jämfört med i mars under föregående år. Justerat för både inflation och kalendereffekt var uppgången 7,9 procent.

Försäljningen i fysisk butik uppgick till 12,0 procent jämfört med samma månad i fjol. Försäljningen i e-handeln ökade med 5,6 procent. Hemleverans ökade med 1,6 procent och upphämtning i butik steg med 11,0 procent.

E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick till 4,2 procent.

Makroredaktionen +46 8 51917931 https://twitter.com/makroredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Axfood

Senast

268,20

1 dag %

−0,30%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån