ANTAL ANNONSER -19% 3 KV, FLER VÄLJER TILLÄGGSPRODUKTER
23 oktober, 08:22
23 oktober, 08:22
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Antalet publicerade annonser hos Hemnet minskade med 19 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol.
Det speglar en bostadsmarknad med rekordhögt utbud, längre säljcykler och fortsatt prispress som får många konsumenter att tveka, skriver vd Jonas Gustafsson i rapporten.
Lägre räntor, stabiliserad inflation och planerade lättnader i bolåneregler från april nästa år kan gradvis bidra till ökad aktivitet.
"Cirka fyra procentenheter av volymnedgången förklarades av förändrade affärsvillkor under första kvartalet 2025, som gör det möjligt för säljare att byta mäklare utan att köpa en ny annons", skriver han.
ARPL. genomsnittlig intäkt per publicerat objekt, ökade med 21 procent till 7.477 kronor i kvartalet, men kom in lägre än analytikerkonsensus som samlats in av Infront som låg på 7.977 kronor.
Ökningen drivs enligt Jonas Gustafsson av att fler mäklare rekommenderar och fler säljare väljer bolagets tilläggsprodukter.
"Tre av fyra säljare väljer nu Hemnet Plus, Premium eller Max – ett tydligt tecken på styrkan i vårt erbjudande och att våra kunder ser värdet i att investera i synlighet och effekt. Vårt nyaste paket, Hemnet Max, är ett naturligt nästa steg för säljare som vill ha maximal exponering och presterar redan starkt. I Stockholm fick bostäder som annonserades med Hemnet Max mellan april och augusti 72 procent mer trafik och en mer än 50% högre budpremie än bostäder som annonserats med Hemnet Premium", skriver han.
Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt
+46 8 5191 7911
borsdesken.direkt@direkt.se
23 oktober, 08:22
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Antalet publicerade annonser hos Hemnet minskade med 19 procent under det tredje kvartalet jämfört med samma period i fjol.
Det speglar en bostadsmarknad med rekordhögt utbud, längre säljcykler och fortsatt prispress som får många konsumenter att tveka, skriver vd Jonas Gustafsson i rapporten.
Lägre räntor, stabiliserad inflation och planerade lättnader i bolåneregler från april nästa år kan gradvis bidra till ökad aktivitet.
"Cirka fyra procentenheter av volymnedgången förklarades av förändrade affärsvillkor under första kvartalet 2025, som gör det möjligt för säljare att byta mäklare utan att köpa en ny annons", skriver han.
ARPL. genomsnittlig intäkt per publicerat objekt, ökade med 21 procent till 7.477 kronor i kvartalet, men kom in lägre än analytikerkonsensus som samlats in av Infront som låg på 7.977 kronor.
Ökningen drivs enligt Jonas Gustafsson av att fler mäklare rekommenderar och fler säljare väljer bolagets tilläggsprodukter.
"Tre av fyra säljare väljer nu Hemnet Plus, Premium eller Max – ett tydligt tecken på styrkan i vårt erbjudande och att våra kunder ser värdet i att investera i synlighet och effekt. Vårt nyaste paket, Hemnet Max, är ett naturligt nästa steg för säljare som vill ha maximal exponering och presterar redan starkt. I Stockholm fick bostäder som annonserades med Hemnet Max mellan april och augusti 72 procent mer trafik och en mer än 50% högre budpremie än bostäder som annonserats med Hemnet Premium", skriver han.
Börsredaktionen Nyhetsbyrån Direkt
+46 8 5191 7911
borsdesken.direkt@direkt.se
Boozt i Q3
Svensk ekonomi
Rapporter

Boozt i Q3
Svensk ekonomi
Rapporter

1 DAG %
Senast
Arjo
Idag, 17:20
Bennet miljonköper aktier i Arjo
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 741,08