STÅR PÅ SOLID BAS FÖR ATT NÅ NYA MÅLEN - VD
Idag, 16:39
Idag, 16:39
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Polymertillverkaren Hexpol har en solid bas med en stark balansräkning och starkt kassaflöde, vilket ska hjälpa bolaget att nå sina nya finansiella mål.
Det säger Hexpols vd Klas Dahlberg till Nyhetsbyrån Direkt vid tisdagens kapitalmarknadsdag.
"Vi har vuxit från 2008 fram till i dag, så vi har verkligen bevisat att vi kan hantera detta. Vår decentraliserade modell borgar också för att vi inte bygger upp en jätteorganisation utan att affären stannar ute nära våra kunder så att vi hela tiden är agila", säger Hexpol-chefen som även framhåller polymertillverkarens förmåga att snabbt kunna svara upp till kundernas behov.
"Så jag känner mig väldigt trygg i att vi kan klara av detta", tillägger han.
Inför kapitalmarknadsdagen presenterade Hexpol nya mål för perioden 2026–2030. Bland annat ska vinsten per aktie öka med över 10 procent.
Varför gör ni tillväxt i vinst per aktie till ert primära finansiella mål?
"Det speglar bäst den tillväxtresa som vi nu vill starta. Vinst per aktie är ändå ett mått på att vi utvecklar verksamheten. Vi tycker att det passar bättre som ett långsiktigt mål för de kommande fem åren till 2030."
De operativa målen som stödjer dessa ambitioner är enligt bolaget att ha en årlig tillväxttakt (CAGR) för försäljning på över 10 procent, inklusive förvärv, samt en rörelsemarginal på 14–16 procent under perioden 2026–2030. Fram till 2025 var marginalmålet 17 procent.
Varför siktar ni på ungefär två procentenheter lägre rörelsemarginal nu?
"Det är inte så att vi siktar på lägre rörelsemarginal, men det känns mer trovärdigt givet att den här tillväxtresan kommer att kräva en viss investering. Den ambitionen reflekteras i att vi har lagt det i spannet 14–16 procent. Men vi är och kommer att förbli skolade i att alltid försöka optimera rörelsemarginalen till den högre nivån. Det kommer också att vara ett mätetal i vårt incitamentsprogram. Det finns alltid med, precis som rörelsekapital", uppger Hexpol-chefen.
Ni gör mycket kundanpassade lösningar. Hur mycket kan man beskriva er som en kontraktstillverkare och hur mycket är ni snarare ett bolag som säljer egna produkter?
"Då skulle jag säga väldigt mycket kontrakt. Vi säljer i stort sett inget 'från hyllan'. Förutom att det är många olika recept är ju produkterna inom rubber compounding en färskvara. Det är inget man kan producera och säga att nu ska vi sälja det de kommande månaderna, utan det är verkligen batch-produktion."
Man kan tänka sig att det finns mer stordriftsfördelar om alla kunder vill ha samma?
"Det finns förstås stordriftsfördelar, men ju mer vi kan tillmötesgå kundernas individuella behov, desto större konkurrensfördel har vi ur perspektivet inträdesbarriärer", replikerar Klas Dahlberg.
Man kan tänka sig att stordriftsfördelarna är störst om man kan betjäna hela världen från en plats, men ni verkar prata mycket om att det är en lokal marknad och att det är viktigt att finnas nära kunden geografiskt?
"Ja, och givet våra produkter vill vi korta ledtiderna. Vi vill inte ha långa transporter. Det är delvis kopplat till att produkterna är en färskvara, om vi pratar om rubber compounding. Därför är det återigen en konkurrensfördel. Vi kallar det för glocal – vi är lokala men också globala och kan täcka upp ett större område."
Hur relaterar ni till tankemodellen att världen delas upp i regioner med egna försörjningskedjor under handelskrig?
"Generellt har det gått från att vara en mer global ekonomi till att det blir mer stängt, men på det sättet har vi faktiskt en fördel genom att vi har funnits lokalt, fast av andra anledningar. Det har inte handlat om handelshinder utan mer om att vara nära kunderna. Det har vi en fördel av i dag. Det som händer med handelstullar påverkar oss dock indirekt genom att våra kunder och deras kunder påverkas av det."
Ni vill växa inom termoplaster där ni inte är så stora i dag, på ett sätt liknande er historiska tillväxt inom rubber compounding. Vad talar för att det är rätt val?
"Det är mest närbesläktat med det vi redan jobbar med. Det finns många likheter. Därför tror jag att vi kan dra nytta av den kunskap vi har inom rubber compounding och applicera det på termoplaster. Vi säljer redan för 4 miljarder kronor inom termoplaster av våra totalt 20 miljarder, så det är inte en så liten del heller. Vi har faktiskt köpt till bolag på senare år. Vi bygger sakta men säkert på den portföljen av bolag."
I samband med kapitalmarknadsdagen uppgav Hexpol att bolaget undersöker möjligheter att expandera i Indien, Kina och Sydostasien, områden som för närvarande bara utgör en liten del av bolagets försäljning. Hexpol har historiskt främst bara följt några av sina västerländska kunder för att kunna vara nära dem när de har varit i Asien.
Bolaget tittar nu på att bättre ta del av fordonssektorn i regionen. Många asiatiska företag är starka på bilsidan.
"Frågan är hur vi ska kunna ta del av den marknaden. Jag tror att det är viktigt att vi som vanligt är selektiva så att vi hittar rätt segment för Hexpol. Då kommer man tillbaka till lönsamhetsfrågan – vi är ingen volymproducent utan är måna om att det vi gör ska vara lönsamt", säger Klas Dahlberg.
Ni har länge varit stora inom fordonsområdet. Samtidigt är Kinas framfart inom branschen inte helt ny. Hur kommer det sig att ni inte har adresserat den marknaden hittills?
"Vi har adresserat den, men vi har kanske inte gått 'all-in'. Vi valde att betjäna vissa kunder, men vi ville inte gå in 'lokalt för lokalt'. Jag har stor respekt för vad det innebär. Om man tar det klivet måste man förstå vad det innebär för Hexpol och se till att vi kan tillföra något till den marknaden. Nu tittar vi på hur vi eventuellt skulle kunna göra det."
Vad är det som talar för Kina respektive Indien, som är två länder ni nämner?
"Framför allt Kina är den absolut största marknaden inom termoplast. Indien är en snabbt växande ekonomi med en växande medelklass, vilket ju talar för att efterfrågan kommer att öka. Vi vet att den ökar. Vi pratar mycket om segmentet wire and cable, och även i Indien är det en stor marknad som växer fort. De har gamla kraftnät som behöver bytas ut och där finns absolut möjligheter", säger Hexpol-chefen.
På tisdagseftermiddagen var Hexpol-aktien ned 1 procent på Stockholmsbörsen.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
Idag, 16:39
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Polymertillverkaren Hexpol har en solid bas med en stark balansräkning och starkt kassaflöde, vilket ska hjälpa bolaget att nå sina nya finansiella mål.
Det säger Hexpols vd Klas Dahlberg till Nyhetsbyrån Direkt vid tisdagens kapitalmarknadsdag.
"Vi har vuxit från 2008 fram till i dag, så vi har verkligen bevisat att vi kan hantera detta. Vår decentraliserade modell borgar också för att vi inte bygger upp en jätteorganisation utan att affären stannar ute nära våra kunder så att vi hela tiden är agila", säger Hexpol-chefen som även framhåller polymertillverkarens förmåga att snabbt kunna svara upp till kundernas behov.
"Så jag känner mig väldigt trygg i att vi kan klara av detta", tillägger han.
Inför kapitalmarknadsdagen presenterade Hexpol nya mål för perioden 2026–2030. Bland annat ska vinsten per aktie öka med över 10 procent.
Varför gör ni tillväxt i vinst per aktie till ert primära finansiella mål?
"Det speglar bäst den tillväxtresa som vi nu vill starta. Vinst per aktie är ändå ett mått på att vi utvecklar verksamheten. Vi tycker att det passar bättre som ett långsiktigt mål för de kommande fem åren till 2030."
De operativa målen som stödjer dessa ambitioner är enligt bolaget att ha en årlig tillväxttakt (CAGR) för försäljning på över 10 procent, inklusive förvärv, samt en rörelsemarginal på 14–16 procent under perioden 2026–2030. Fram till 2025 var marginalmålet 17 procent.
Varför siktar ni på ungefär två procentenheter lägre rörelsemarginal nu?
"Det är inte så att vi siktar på lägre rörelsemarginal, men det känns mer trovärdigt givet att den här tillväxtresan kommer att kräva en viss investering. Den ambitionen reflekteras i att vi har lagt det i spannet 14–16 procent. Men vi är och kommer att förbli skolade i att alltid försöka optimera rörelsemarginalen till den högre nivån. Det kommer också att vara ett mätetal i vårt incitamentsprogram. Det finns alltid med, precis som rörelsekapital", uppger Hexpol-chefen.
Ni gör mycket kundanpassade lösningar. Hur mycket kan man beskriva er som en kontraktstillverkare och hur mycket är ni snarare ett bolag som säljer egna produkter?
"Då skulle jag säga väldigt mycket kontrakt. Vi säljer i stort sett inget 'från hyllan'. Förutom att det är många olika recept är ju produkterna inom rubber compounding en färskvara. Det är inget man kan producera och säga att nu ska vi sälja det de kommande månaderna, utan det är verkligen batch-produktion."
Man kan tänka sig att det finns mer stordriftsfördelar om alla kunder vill ha samma?
"Det finns förstås stordriftsfördelar, men ju mer vi kan tillmötesgå kundernas individuella behov, desto större konkurrensfördel har vi ur perspektivet inträdesbarriärer", replikerar Klas Dahlberg.
Man kan tänka sig att stordriftsfördelarna är störst om man kan betjäna hela världen från en plats, men ni verkar prata mycket om att det är en lokal marknad och att det är viktigt att finnas nära kunden geografiskt?
"Ja, och givet våra produkter vill vi korta ledtiderna. Vi vill inte ha långa transporter. Det är delvis kopplat till att produkterna är en färskvara, om vi pratar om rubber compounding. Därför är det återigen en konkurrensfördel. Vi kallar det för glocal – vi är lokala men också globala och kan täcka upp ett större område."
Hur relaterar ni till tankemodellen att världen delas upp i regioner med egna försörjningskedjor under handelskrig?
"Generellt har det gått från att vara en mer global ekonomi till att det blir mer stängt, men på det sättet har vi faktiskt en fördel genom att vi har funnits lokalt, fast av andra anledningar. Det har inte handlat om handelshinder utan mer om att vara nära kunderna. Det har vi en fördel av i dag. Det som händer med handelstullar påverkar oss dock indirekt genom att våra kunder och deras kunder påverkas av det."
Ni vill växa inom termoplaster där ni inte är så stora i dag, på ett sätt liknande er historiska tillväxt inom rubber compounding. Vad talar för att det är rätt val?
"Det är mest närbesläktat med det vi redan jobbar med. Det finns många likheter. Därför tror jag att vi kan dra nytta av den kunskap vi har inom rubber compounding och applicera det på termoplaster. Vi säljer redan för 4 miljarder kronor inom termoplaster av våra totalt 20 miljarder, så det är inte en så liten del heller. Vi har faktiskt köpt till bolag på senare år. Vi bygger sakta men säkert på den portföljen av bolag."
I samband med kapitalmarknadsdagen uppgav Hexpol att bolaget undersöker möjligheter att expandera i Indien, Kina och Sydostasien, områden som för närvarande bara utgör en liten del av bolagets försäljning. Hexpol har historiskt främst bara följt några av sina västerländska kunder för att kunna vara nära dem när de har varit i Asien.
Bolaget tittar nu på att bättre ta del av fordonssektorn i regionen. Många asiatiska företag är starka på bilsidan.
"Frågan är hur vi ska kunna ta del av den marknaden. Jag tror att det är viktigt att vi som vanligt är selektiva så att vi hittar rätt segment för Hexpol. Då kommer man tillbaka till lönsamhetsfrågan – vi är ingen volymproducent utan är måna om att det vi gör ska vara lönsamt", säger Klas Dahlberg.
Ni har länge varit stora inom fordonsområdet. Samtidigt är Kinas framfart inom branschen inte helt ny. Hur kommer det sig att ni inte har adresserat den marknaden hittills?
"Vi har adresserat den, men vi har kanske inte gått 'all-in'. Vi valde att betjäna vissa kunder, men vi ville inte gå in 'lokalt för lokalt'. Jag har stor respekt för vad det innebär. Om man tar det klivet måste man förstå vad det innebär för Hexpol och se till att vi kan tillföra något till den marknaden. Nu tittar vi på hur vi eventuellt skulle kunna göra det."
Vad är det som talar för Kina respektive Indien, som är två länder ni nämner?
"Framför allt Kina är den absolut största marknaden inom termoplast. Indien är en snabbt växande ekonomi med en växande medelklass, vilket ju talar för att efterfrågan kommer att öka. Vi vet att den ökar. Vi pratar mycket om segmentet wire and cable, och även i Indien är det en stor marknad som växer fort. De har gamla kraftnät som behöver bytas ut och där finns absolut möjligheter", säger Hexpol-chefen.
På tisdagseftermiddagen var Hexpol-aktien ned 1 procent på Stockholmsbörsen.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
Boozt i Q3
Svensk ekonomi
Rapporter

Boozt i Q3
Svensk ekonomi
Rapporter

1 DAG %
Senast
Arjo
Idag, 17:20
Bennet miljonköper aktier i Arjo
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 741,08