OKLART OM GULDBREVS MODELL ÄR HÅLLBAR I LÄNGDEN - AFV
24 september, 14:48
24 september, 14:48
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Guldbrev, som köper guldföremål från privatpersoner för att sedan sälja vidare, har en modell som bygger på ett starkt varumärke där kunder ofta får sämre betalt än hos konkurrenter. Frågan är om det är hållbart i längden.
Det skriver Affärsvärlden i en analys som mynnar ut i en neutral rekommendation för aktieerbjudandet inför noteringen.
Något som sticker ut i jämförelse med andra guldköpare är Guldbrevs höga bruttomarginaler runt 50 procent.
"En anledning tycks vara att priset per gram en kund får hos Guldbrev bestäms av den vikt som säljs. Hos Diamantbrev och Finguld är priset i stället fast. Dessutom behöver Guldbrevs kunder returnera sitt brev med guld dagen efter det levererats hem för att erhålla högsta pris i det efterföljande prisförslaget från Guldbrev", noterar Affärsvärlden.
Guldbrevs erbjudande tycks inte tillföra större värde än konkurrenters, som har samma utbetalningstid och fraktalternativ. Däremot skapar det varumärke Guldbrev byggt upp vallgravar mot konkurrenter, enligt tidningen.
"Vår tolkning är att Guldbrevs varumärke är starkt och att bolaget är skickliga i specifika marknadsföringskanaler. Främst mot kunder med mindre guldtillgångar som inte har tid och/eller intresse att sätta sig in i alla alternativ", skriver Affärsvärlden som dock ser en tydlig risk för en pressad bruttomarginal över tid.
Aktien säljs enligt tidningen ut till en relativt billig prislapp där största delen av erbjudandet redan är säkrat.
"I kombination med det starka momentumet i verksamheten finns förutsättningar för en stark start på börsen", förutspår tidningen.
Guldpriset har utvecklats mycket starkt på senare tid och har mer än fördubblats på tre år, vilket har gynnat Guldbrevs omsättning och resultat.
Inför noteringen på handelsplattformen Nasdaq First North görs ett erbjudande av befintliga Guldbrev-aktier om 168 miljoner kronor. Kursen i erbjudandet på 20 kronor per aktie värderar företaget till 420 miljoner kronor.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
24 september, 14:48
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Guldbrev, som köper guldföremål från privatpersoner för att sedan sälja vidare, har en modell som bygger på ett starkt varumärke där kunder ofta får sämre betalt än hos konkurrenter. Frågan är om det är hållbart i längden.
Det skriver Affärsvärlden i en analys som mynnar ut i en neutral rekommendation för aktieerbjudandet inför noteringen.
Något som sticker ut i jämförelse med andra guldköpare är Guldbrevs höga bruttomarginaler runt 50 procent.
"En anledning tycks vara att priset per gram en kund får hos Guldbrev bestäms av den vikt som säljs. Hos Diamantbrev och Finguld är priset i stället fast. Dessutom behöver Guldbrevs kunder returnera sitt brev med guld dagen efter det levererats hem för att erhålla högsta pris i det efterföljande prisförslaget från Guldbrev", noterar Affärsvärlden.
Guldbrevs erbjudande tycks inte tillföra större värde än konkurrenters, som har samma utbetalningstid och fraktalternativ. Däremot skapar det varumärke Guldbrev byggt upp vallgravar mot konkurrenter, enligt tidningen.
"Vår tolkning är att Guldbrevs varumärke är starkt och att bolaget är skickliga i specifika marknadsföringskanaler. Främst mot kunder med mindre guldtillgångar som inte har tid och/eller intresse att sätta sig in i alla alternativ", skriver Affärsvärlden som dock ser en tydlig risk för en pressad bruttomarginal över tid.
Aktien säljs enligt tidningen ut till en relativt billig prislapp där största delen av erbjudandet redan är säkrat.
"I kombination med det starka momentumet i verksamheten finns förutsättningar för en stark start på börsen", förutspår tidningen.
Guldpriset har utvecklats mycket starkt på senare tid och har mer än fördubblats på tre år, vilket har gynnat Guldbrevs omsättning och resultat.
Inför noteringen på handelsplattformen Nasdaq First North görs ett erbjudande av befintliga Guldbrev-aktier om 168 miljoner kronor. Kursen i erbjudandet på 20 kronor per aktie värderar företaget till 420 miljoner kronor.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
Spotify
Aktieråd
Spararnas månad
Spotify
Aktieråd
Spararnas månad
1 DAG %
Senast
europa
Idag, 14:59
Nordea: Satsa på europeiska aktier
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 662,80