JP Morgan: Oöverträffad smäll för Teslas varumärke pga Musks roll i Vita huset


4 april, 14:45

Elbilstillverkaren Teslas varumärke fick utstå en oöverträffad smäll av Elon Musks roll i Trumpadministrationen. Den bedömningen gör JP Morgan i en analys.

Samtidigt sjönk fordonsleveranserna i första kvartalet till den lägsta nivån på nästan tre år. JP Morgan uppger att omfattningen av försäljningsnedgången tyder på att Tesla kan ha underskattat graden av reaktioner från konsumenter.

”Den regeringsrollen har naturligtvis bidragit till kontroversen kring Tesla-varumärket. Vad som verkar tydligt är dock att trenden i Tesla-försäljningen är sämre än vi och marknaden hade uppskattat, vilket därmed får oss att sänka våra estimat som redan är under konsensus och att förvänta oss att konsensus kommer att minska ytterligare, mot våra nya lägre uppskattningar", skriver banken.

JP Morgan sänker sin prognos för leveranser i år till 1,72 miljoner enheter, från tidigare 1,78.

Teslas aktie är hittills i år ned med 33,8 procent och faller just nu i förhandeln med runt 4,5 procent.

Nils Lolk
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Tesla

Senast

333,14

1 dag %

−3,23%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.