Konsultfirma spår stor minskning i antalet elbilsaktörer i Kina 2030
3 juli, 13:54
3 juli, 13:54
Bara 15 av de 129 bilmärken som idag säljer elbilar i Kina kommer att överleva till 2030. Den bedömningen gör konsultfirman Alixpartners, rapporterar Reuters.
Alix tror att den tuffa konkurrensen kommer leda till konsolideringar, eller att vissa av bolagen helt överger marknaden.
Däremot väntas konsolideringen ske långsammare än på andra marknader. Detta till följd av fortsatt stöd från lokala regeringar till icke-hållbara verksamheter på grund av deras betydelse för regionala ekonomier, sysselsättning och leveranskedjor, uppger Stephen Dyer, Asienchef på Alixpartners.
Det anges inte vilka 15 märken som väntas överleva.
Förutom BYD och Li Auto har inga andra kinesiska elbilstillverkare uppnått lönsamhet under ett helår.
Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se
3 juli, 13:54
Bara 15 av de 129 bilmärken som idag säljer elbilar i Kina kommer att överleva till 2030. Den bedömningen gör konsultfirman Alixpartners, rapporterar Reuters.
Alix tror att den tuffa konkurrensen kommer leda till konsolideringar, eller att vissa av bolagen helt överger marknaden.
Däremot väntas konsolideringen ske långsammare än på andra marknader. Detta till följd av fortsatt stöd från lokala regeringar till icke-hållbara verksamheter på grund av deras betydelse för regionala ekonomier, sysselsättning och leveranskedjor, uppger Stephen Dyer, Asienchef på Alixpartners.
Det anges inte vilka 15 märken som väntas överleva.
Förutom BYD och Li Auto har inga andra kinesiska elbilstillverkare uppnått lönsamhet under ett helår.
Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se
Börsen idag
Börsen idag
Börsen idag
Börsen idag
1 DAG %
Senast
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 512,53