Allt fler kinesiska konsumenter vänder sig till inhemska lyxmärken som Laopu, Mao Geping och Songmont i stället för västerländska namn som Cartier och Yves Saint Laurent. Det rapporterar Wall Street Journal.

Kombinationen av traditionella designelement och kulturell stolthet har blivit ett nytt lockrop i en osäker ekonomi där många hellre köper guld än handväskor. Samtidigt har försäljningen av västerländska lyxprodukter i Kina fallit kraftigt, med en nedgång på 20 procent förra året enligt Bain.

Richemont, som äger Cartier, såg försäljningen i Kina sjunka med 23 procent under det brutna räkenskapsåret som avslutades i mars.

Adam Fransson
Nyhetsbyrån Finwire

1 dag

1 mån

1 år

Hermes International

Senast

2 077,00

1 dag %

−3,40%
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.