STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) USA och Iran har gjort "uppmuntrande framsteg" i samtalen om ett fredsavtal och kommer att fortsätta tekniska diskussioner på tjänstemannanivå denna vecka.

Det uppgav medlarna efter förhandlingarna mellan USA och i Iran Schweiz, enligt Bloomberg News.

Detta efter en helg med nya utspel, inställda förhandlingar, hot om att åter stänga Hormuzsundet och hot från USA:s president Donald Trump om nya militära angrepp mot Iran om Hizbollah fortsätter sina attacker mot Israel.

"Uppmuntrande framsteg har gjorts, inklusive skapandet av en mekanism för fortsatta tekniska samtal", sade medlarna Qatar och Pakistan i ett gemensamt uttalande.

Parterna enades om en färdplan för att nå ett slutligt avtal inom 60 dagar.

Parterna upprättade också en kommunikationskanal för att undvika incidenter och missbedömningar, med målet att säkerställa säker passage för kommersiella fartyg genom Hormuzsundet, enligt medlarna.

De kom även överens om att skapa en särskild grupp med deltagande från parterna och Libanon för att bidra till att vapenvilan och upphörandet av militära operationer där respekteras.

Efter uttalandet föll oljepriserna tillbaka, med Brentoljan ned närmare 2 procent till 79 dollar per fat.

Medling från Pakistan och Qatar har lett till betydande framsteg för att få slut på kriget i Libanon, skrev Irans utrikesminister Abbas Araghchi i ett inlägg på X.

"Export av olja och petrokemiska produkter undantas, blockaden hävs, vissa frysta tillgångar frigörs och ett omfattande återuppbyggnads- och utvecklingsprogram inleds för Iran", stod det i inlägget.

Utvecklingen fick dock en förvirrande start på söndagen när iranska medier rapporterade att Iran hade avbrutit samtalen på grund av Trumps senaste hot.

När mötena inleddes skrev Trump i ett inlägg på sociala medier att han skulle angripa Iran igen om landet inte "omedelbart stoppar sina välbetalda ombud i Libanon från att ställa till problem."

Han varnade också Iran för att USA skulle kunna börja ta ut avgifter för passage om inget avtal nås.

Miljontals fat olja fortsatte att passera genom Hormuzsundet under helgen, trots att Iran tillfälligt hävdade att de återigen hade stängt vattenleden.

Iran har också återupptagit lastningen av råolja från exportterminalen på Kharg-ön efter ett uppehåll på omkring sex veckor, efter att den amerikanska flottans blockad av dess hamnar har lyfts.

Mikael Sandbladh +46 8 5191 7933

Nyhetsbyrån Direkt

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån