Meta Platforms ska upphöra med reklam om politiska, valrelaterade och sociala frågor på sin plattform i EU från och med början av oktober. Det skriver techjätten i ett blogginlägg.

Anledningen är enligt Meta rättslig osäkerhet som råder till följd av EU:s regler för politisk reklam. Beskedet från Meta speglar det från techjätten Google som gjordes i november i fjol.

Regelverket kallas Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) och kommer att börja gälla från och med 10 oktober. Anledningen till att reglerna införs är oro för yttre påverkan i val i EU.

"Från och med början av oktober 2025 kommer vi inte längre att tillåta annonser om politiska, valrelaterade och sociala frågor på våra plattformar i EU. Det här är ett svårt beslut – ett beslut som vi har fattat som svar på EU:s kommande förordning om transparens och riktning av politisk reklam (TTPA), som medför betydande operativa utmaningar och rättslig osäkerhet”, står det i blogginlägget.

Nils Lolk
Nyhetsbyrån Finwire

Ämnen i artikeln

Meta Platforms A

Senast

750,01

1 dag %

−3,03%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.