Modehandeln fick ett lyft i april tack vare varmare väder - Stilindex
14 maj, 06:50
14 maj, 06:50
Den svenska modehandeln fick ett lyft i april tack vare varmare väder. Det visar Svensk Handels senaste Stilindex.
Försäljningen av skor och kläder steg med 4,2 respektive 2,9 procent, jämfört med samma månad året innan. E-handeln agerade som draglok medan fysiska butiker såg en mer blygsam tillväxt.
Det noteras också att påsken denna gång inföll under april, vilket innebär att fler lediga dagar kan ha gett stöd åt försäljningen, givet att påsken förra året var i mars.
Det segment som gick bäst var lågpris, medan mellan- och premiumsegmenten var något mer avvaktande.
“Att lågpris ökar mer än övriga segment kan vara ett tecken på att konsumenterna fortsatt är försiktiga. Många hushåll gör aktiva val för att hålla nere utgifterna i tuffa ekonomiska tider, och konkurrensen om varje krona är hård”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Vad gäller framtidsutsikterna fortsätter dessa att vara osäkra trots det positiva utfallet i april. Svensk Handels barometer visar att stora delar av branschen har en pessimistisk syn på den närmaste framtiden, vilket sannolikt förklaras av det oroliga omvärldsläget och hushållens begränsade köputrymme.
April 2025 | Total handel | Fysisk handel | E-handel |
Kläder | 2,9% | 1,1% | 9,1% |
Skor | 4,2% | 3,1% | 8,2% |
Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se
14 maj, 06:50
Den svenska modehandeln fick ett lyft i april tack vare varmare väder. Det visar Svensk Handels senaste Stilindex.
Försäljningen av skor och kläder steg med 4,2 respektive 2,9 procent, jämfört med samma månad året innan. E-handeln agerade som draglok medan fysiska butiker såg en mer blygsam tillväxt.
Det noteras också att påsken denna gång inföll under april, vilket innebär att fler lediga dagar kan ha gett stöd åt försäljningen, givet att påsken förra året var i mars.
Det segment som gick bäst var lågpris, medan mellan- och premiumsegmenten var något mer avvaktande.
“Att lågpris ökar mer än övriga segment kan vara ett tecken på att konsumenterna fortsatt är försiktiga. Många hushåll gör aktiva val för att hålla nere utgifterna i tuffa ekonomiska tider, och konkurrensen om varje krona är hård”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Vad gäller framtidsutsikterna fortsätter dessa att vara osäkra trots det positiva utfallet i april. Svensk Handels barometer visar att stora delar av branschen har en pessimistisk syn på den närmaste framtiden, vilket sannolikt förklaras av det oroliga omvärldsläget och hushållens begränsade köputrymme.
April 2025 | Total handel | Fysisk handel | E-handel |
Kläder | 2,9% | 1,1% | 9,1% |
Skor | 4,2% | 3,1% | 8,2% |
Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se
Handelskrig
Apple
Analys
Handelskrig
Apple
Analys
1 DAG %
Senast
Kempower
Igår, 12:28
Laddat för tillväxt i Kempower
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 533,59