LÅNGTIDSVERKANDE BEHANDLING KAN GE KONKURRENSFÖRDEL – VD
11 december, 14:39
11 december, 14:39
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Drug deliverybolaget Nanexas vd David Westberg ser att långtidsverkande fetmabehandlingar kan bli en konkurrensfördel i takt med att marknaden mognar och allt fler aktörer kommer in på denna enorma marknad, där siffror över hur stor marknaden kan komma att bli räknas i hundratals miljarder dollar.
Nanexas vd nämner att bolag som kan komma ut på marknaden med en veckovis injektion ser ett behov av att utveckla en månadsvis dosering för att därigenom öka sin konkurrenskraft.
”Den typen av diskussioner har vi”, säger Nanexas vd David Westberg till Nyhetsbyrån Direkt.
Nyhetsbyrån Direkt tar med anledning av rapporter om fallande priser för existerande fetmaläkemedel i USA upp hur David Westberg ser på prisbilden för månadsinjektioner i jämförelse med veckovisa injektioner.
”Om man tänker att det ena är veckovis och det andra månadsvis kommer ju en månadsvis dosering att ha fyra gånger högre pris”, säger Nanexas vd.
Kommer priset kunna att bli mer än fyra gånger högre?
”Det tror jag kommer att bero på de studier man sedan gör", säger han.
Om man kan visa på mindre biverkningar, vilket David Westberg bedömer att det finns anledning att tro i och med att man har en mycket jämnare profil, och att patienter kan vara kvar på behandling mycket längre än med en veckovis behandling, då kommer kanske försäkringsbolagen vara intresserade av att betala ett premiumpris eller i alla fall inte gå ned i pris, resonerar vd:n.
"Nu är det en liten erosion av priserna”, säger David Westberg och tillägger att ”en sådan här produkt kommer att hålla emot den prisnedgången”.
Nanexas vd lyfter även upp det andra sidan av myntet för att läkemedelsbolagen ska kunna behålla sina marginal – produktionskostnaderna.
”Den andra sidan av att tjäna in pengar är hur mycket det kostar att tillverka. Då kan man konstatera att det bara blir en nål istället för fyra”, säger David Westberg.
En annan kostnadsbesparande aspekt med Nanexas teknologi är att det inte kräver så kallad aseptiskt produktion det vill säga krav på bibehållen sterilitet i alla komponenter.
”Vi ser att vi kan slutsterilisera det här med gammastrålning. Det är en enorm besparing”, säger Nanexas vd.
Nanexas vd ser även möjligheter på generikamarknaden när Novo Nordisks semaglutid-patent löper ut i december 2031.
”Vi kommer att klara det att ha en produkt på marknaden då. Kanske till och med lite tidigare, men det beror lite på vem du jobbar med”, säger David Westberg.
Eli Lillys patent för tirzepatid löper ut några år senare efter Novo Nordisk patentutgång för semaglutid.
Magnus Bernet +46 8 5191 7953
Nyhetsbyrån Direkt
11 december, 14:39
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Drug deliverybolaget Nanexas vd David Westberg ser att långtidsverkande fetmabehandlingar kan bli en konkurrensfördel i takt med att marknaden mognar och allt fler aktörer kommer in på denna enorma marknad, där siffror över hur stor marknaden kan komma att bli räknas i hundratals miljarder dollar.
Nanexas vd nämner att bolag som kan komma ut på marknaden med en veckovis injektion ser ett behov av att utveckla en månadsvis dosering för att därigenom öka sin konkurrenskraft.
”Den typen av diskussioner har vi”, säger Nanexas vd David Westberg till Nyhetsbyrån Direkt.
Nyhetsbyrån Direkt tar med anledning av rapporter om fallande priser för existerande fetmaläkemedel i USA upp hur David Westberg ser på prisbilden för månadsinjektioner i jämförelse med veckovisa injektioner.
”Om man tänker att det ena är veckovis och det andra månadsvis kommer ju en månadsvis dosering att ha fyra gånger högre pris”, säger Nanexas vd.
Kommer priset kunna att bli mer än fyra gånger högre?
”Det tror jag kommer att bero på de studier man sedan gör", säger han.
Om man kan visa på mindre biverkningar, vilket David Westberg bedömer att det finns anledning att tro i och med att man har en mycket jämnare profil, och att patienter kan vara kvar på behandling mycket längre än med en veckovis behandling, då kommer kanske försäkringsbolagen vara intresserade av att betala ett premiumpris eller i alla fall inte gå ned i pris, resonerar vd:n.
"Nu är det en liten erosion av priserna”, säger David Westberg och tillägger att ”en sådan här produkt kommer att hålla emot den prisnedgången”.
Nanexas vd lyfter även upp det andra sidan av myntet för att läkemedelsbolagen ska kunna behålla sina marginal – produktionskostnaderna.
”Den andra sidan av att tjäna in pengar är hur mycket det kostar att tillverka. Då kan man konstatera att det bara blir en nål istället för fyra”, säger David Westberg.
En annan kostnadsbesparande aspekt med Nanexas teknologi är att det inte kräver så kallad aseptiskt produktion det vill säga krav på bibehållen sterilitet i alla komponenter.
”Vi ser att vi kan slutsterilisera det här med gammastrålning. Det är en enorm besparing”, säger Nanexas vd.
Nanexas vd ser även möjligheter på generikamarknaden när Novo Nordisks semaglutid-patent löper ut i december 2031.
”Vi kommer att klara det att ha en produkt på marknaden då. Kanske till och med lite tidigare, men det beror lite på vem du jobbar med”, säger David Westberg.
Eli Lillys patent för tirzepatid löper ut några år senare efter Novo Nordisk patentutgång för semaglutid.
Magnus Bernet +46 8 5191 7953
Nyhetsbyrån Direkt
Analyser
Aktieråd

SBB

Inflationen
Analyser
Aktieråd

SBB

Inflationen
1 DAG %
Senast
Castellum
Igår, 17:27
Castellums VD shoppar loss
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 821,01