Sportjätten Nike, som är det största varumärket inom kategorin mätt till börsvärde och försäljning, höjer priserna på sina dyrare produkter.

Nike meddelade i veckan att man nästa vecka höjer priserna med upp till 10 dollar för skor som i dag kostar över 150 dollar, medan billigare produkter behåller nuvarande prisnivå. Bolaget beskrev höjningen som en del av sin säsongsplanering utan att nämna tullar.

"Det var det ögonblick som Adidas och Puma väntade på", säger Robert Krankowski, sportvaruanalytiker på UBS, enligt Reuters. De båda tyska bjässarna har uppgett att de inte kommer att vara först med att höja priserna. UBS-analytikern räknar nu med att de två aktörerna hakar på.

Puma uppger att man för diskussioner med sina amerikanska återförsäljare men har ännu inte fattat beslut om eventuella prisjusteringar. Adidas har inte kommenterat frågan.

newsroom@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Läs mer på Finwire

Ämnen i artikeln

Adidas AG

Senast

214,00

1 dag %

−1,97%

1 dag

1 mån

1 år

Puma SE

Senast

22,03

1 dag %

−2,91%

Nike

Senast

60,04

1 dag %

−2,09%
Senaste nytt
Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.