Onlinepriserna i USA föll 2,1 procent i juni - Adobe


28 juli, 11:19

De amerikanska onlinepriserna sjönk med 2,1 procent i årstakt i juni och har därmed sjunkit 34 månader i rad. Det visar Adobe Digital Price Index, DPI, som drivs av Adobe Analytics. I månadstakt sjönk priserna med 0,4 procent.

Priserna föll i juni för 9 av de 18 kategorier som Adobe mäter, bland annat elektronik med prisminskningar om 2,7 procent i årstakt och kläder med 7,7 procent i årstakt.

Livsmedelspriserna online sjönk med 2,0 procent i juni i årstakt och var oförändrade i månadstakt. Livsmedelspriserna har trendmässigt dämpats sedan den rekordhöga ökningen från september 2022, då priserna steg med 14,3 procent på årsbasis. Konsumenter handlar trendmässigt mer matvaror på nätet och denna kategori har gått i linje med konsumentprisindex, skriver Adobe.

På torsdag publiceras officiell inflationsstatistik för USA.

Leo Luthander
leo.luthander@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.