STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Revolutionrace, som säljer egenutvecklade friluftskläder på nätet, minskade sin försäljning på sin enskilt största marknad, Tyskland, under det tredje kvartalet (januari-mars) i det brutna räkenskapsåret 2024/2025.

"Det är klart att vi vill ha en högre tillväxt där", säger Revolutionrace vd Paul Fischbein till Nyhetsbyrån Direkt.

Försäljningen sjönk med 1 procent i lokal valuta i Tyskland under det gångna kvartalet. Totalt sett ökade dock försäljningen med 2 procent i lokal valuta för bolaget. Försäljningen i Norden växte exempelvis med 10 procent i lokal valuta under perioden.

Föregående kvartal var försäljningstillväxten i lokala valutor 11 procent. I Tyskland stod då tillväxten för 12 procent i lokala valutor.

"Tyskland står för en stor del av vår omsättning med över 50 procent. Det är det som påverkar vår totala tillväxt. Det har varit tufft i Tyskland där vi har många datakällor som bekräftar det, som branschkollegors rapporter, sökdata från Google och Amazon samt från betalningsleverantörer som Klarna. Vi ligger ändå nära flat, så vi är övertygade om att vi ändå växer sett till marknadsandelar även i Tyskland. Men det är klart att vi vill ha en högre tillväxt där", säger Paul Fischbein.

Vad är orsaken till den försämrade marknaden i Tyskland?

"Det är osäkra tider. Blickar man tillbaka på Sverige och Norden hade vi en negativ försäljningstillväxt för några kvartal sedan som vi nu har kommit ur. Vi var först in i det här i Sverige och Norden, men troligen också först ur det. I Tyskland har vi upprätthållit en tvåsiffrig tillväxt fram till nu, så möjligen är Tyskland lite senare in i det konsumentsentimentet, men att man också kommer ur det senare."

Så man kan förvänta sig att det här kommer fortsätta några kvartal i Tyskland?

"Det är svårt att spekulera i, men vi ser generellt en fortsatt tillväxt i det här innevarande kvartalet totalt sett. Sedan kan jag inte gå in på vilka marknader som växer."

Du kan inte säga något specifikt om Tyskland?

"Nej, men vi ser att många marknader har det fortsatt tufft om man tittar på marknadsdata för april."

Revolutionrace bruttomarginal sjönk till 69,4 procent under kvartalet (71,5). Enligt bolaget kan det delvis förklaras av en årlig födelsedagskampanj, vilken hade en positiv effekt på försäljningen samtidigt som den påverkade bruttomarginalen negativt.

"Det var det som tyngde bruttomarginalen generellt", säger Paul Fischbein.

Ska man tolka det här som en tillfällig nedgång i bruttomarginalen?

"Det här var första gången som vi var under 70 procent, och vi guidar inte på bruttomarginalen. Men jag tror man ska vara försiktig med att dra för stora slutsatser av en enskild kampanj i mars. Bortsett från den känns det som att vi har lyckats hålla uppe en bra bruttomarginal."

Rörelseresultat, ebit, uppgick till 80 miljoner kronor under kvartalet (101). Det minskade resultatet påverkades av jämförelsestörande personalkostnader om -21 miljoner kronor, varav -20 miljoner kronor avser stay-on-bonus i incitamentsprogram 2021/24.

"Det är en gammal historia som varit publik i fyra år", fortsätter Paul Fischbein.

Den justerade marginalen var nära oförändrad med 20,8 procent mot 21,0 procent för motsvarande kvartal i fjol.

"Vi hade till och med en högre effektivitet i marknadsföring och andra kostnader i och med att bruttomarginalen backade med nära 2 procent", fortsätter vd:n.

När det gäller amerikanska handelstullar förväntas påverkan för Revolutionrace bli begränsad.

"Vi är inte helt opåverkat, men vår försäljning i USA står för ungefär 1-1,5 procent av omsättningen, så vi är lite direkt påverkade. Sedan finns det andra indirekta effekter av de här handelsdiskussionerna. Det kan leda till en allmän nedgång i konsumentsentimentet", säger Paul Fischbein.

Revolutionrace-chefen beskriver vidare USA som världens största outdoor-marknad där Revolutionrace gärna vill växa på längre sikt.

"Men just nu är lite vänta och se för oss och kanske inte överinvestera där utan det kan få puttra på med de här nivåerna och så får vi se vart det här tar vägen", fortsätter vd:n.

Framåtblickande noterar bolaget under de inledande veckorna i det fjärde kvartalet en försäljningsökning i lokala valutor jämfört med motsvarande veckor föregående år.

"Vi kan inte följa vår försäljningsökning i svenska kronor längre utan vi måste se hur vi växer och utvecklas underliggande och därför är det lokala valutor som gäller", säger Paul Fischbein.

Under april öppnade Revolutionrace sin första outlet-butik i Barkarby utanför Stockholm. Butiksöppningen beskrivs som lyckad och bolaget ser en utvecklingspotential med fler butiker framöver.

"Det är rimligt att anta att även nästa butik kommer att hamna i Sverige, och när känner vi hittat rätt format och koncept med en till tre butiker kanske det kan bli läge att öppna ytterligare butiker i fler länder som exempelvis i Tyskland", sa vd:n under rapportpresentationen.

Omkring klockan 11 på tisdagen var Revolutionrace-aktien ned cirka 17 procent.

Gustaf Andersson +46 8 5191 7906

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Revolutionrace

Senast

44,36

1 dag %

1,74%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

OMX Stockholm 30

1 DAG %

0,11%

Senast

2 431,64

1 mån
Loading market data...
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Palutko Macéus
Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.
Affärsvärlden
AFV
Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.
Annons
Introduce
för börsens små- och medelstora företag.
Annons
Investtech
Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.