STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ica upprepar bedömningen att den baltiska verksamheten kommer att påverkas av att lågprisaktören Lidl inom kort öppnar på flera marknader i regionen.

Det säger Icas vd Per Strömberg till Nyhetsbyrån Direkt i en intervju.

"Vi känner att vi står starkt rustade, men det är klart att när en så stor aktör kommer in så kommer det att ha en påverkan på vår verksamhet", säger han.

Ica bedömer i nuläget att Lidl öppnar i Lettland som tidigast i slutet av det tredje kvartalet, möjligen i början av det fjärde kvartalet. I Estland är Ica-chefens bästa bedömning att det blir i början av 2022.

Under det andra kvartalet visade Rimi Baltic en stark utveckling drivet av att nettoomsättningen ökade med 11,9 procent (i svenska kronor var ökningen 6,5 procent), vilket bidrog till att det justerade rörelseresultatet förbättrades till 225 miljoner kronor (147).

"Vi har jobbat systematiskt med vår baltiska verksamhet under en lång tid och vi fick en full utväxling under andra kvartalet. Det känns bra att vi har haft en tillväxt som är dubbelt så hög som marknadens", säger Per Strömberg.

Han påpekar att Rimi Baltic har skruvat upp antalet butiksöppningar, vilket bidrar till tillväxt, och planerar nu med att etablera total 22-25 butiker under 2021.

Sammantaget ger det en stark position för Rimi Baltic inför Lidls fortsatta lansering i regionen.

"Långsiktigt känner jag att vi står starka. Om vi tittar på Litauen har vi sett att vi över tid kan försvara vår marknadsposition", säger Per Strömberg.

Fia Forsman +46 8 5191 7923

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln


Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån