Roblox rusar 20 procent på stark rapport
31 juli, 14:19
31 juli, 14:19
Spelplattformen Roblox redovisar högre justerade intäkter än väntat under andra kvartalet och aktien rusar runt 20 procent i förhandeln i USA.
"Våra resultat för andra kvartalet 2025 visar på bred styrka över hela Roblox-plattformen, drivet av framväxten av flera virala upplevelser", konstaterar grundare och vd David Baszucki.
Omsättningen steg 21 procent till 1 080,7 miljoner dollar (893,5). Utfallet kan jämföras med Bloombergs analytikerkonsensus som låg på 1 110. De justerade intäkterna, net bookings, ökade 51 procent till 1 437,6 miljoner dollar (955,2), att jämföra med marknadens förväntningar på 1 260 miljoner.
Justerat ebitda-resultat uppgick till 18,4 miljoner dollar (66,5), med en justerad ebitda-marginal på 1,7 procent (7,4).
Resultat per aktie uppgick till -0,41 dollar (-0,32).
Genomsnittligt antal dagligt aktiva användare, DAU, steg 41 procent i årstakt till 111,8 miljoner. Väntat var 111 miljoner.
För 2025 guidar Roblox för justerade intäkter på mellan 5 870 och 5 970 miljoner dollar, tidigare
5 285 till 5 360 miljoner dollar, väntat 5 420 miljoner. I tredje kvartalet väntas siffran bli mellan 1 590 och 1 640 miljoner dollar, tidigare 1 165 till 1 190 miljoner dollar, väntat 1 340.
Roblox har gått starkt på börsen i år och är upp runt 115 procent innan dagens väntade uppgång.
Roblox, MUSD | Q2-2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q2-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 1 080,7 | 1 110 | -2,6% | 893,5 | 21,0% |
Justerat ebitda | 18,4 | 66,5 | -72,3% | ||
Resultat per aktie, USD | -0,41 | -0,32 |
Konsensusdata från Bloomberg
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
31 juli, 14:19
Spelplattformen Roblox redovisar högre justerade intäkter än väntat under andra kvartalet och aktien rusar runt 20 procent i förhandeln i USA.
"Våra resultat för andra kvartalet 2025 visar på bred styrka över hela Roblox-plattformen, drivet av framväxten av flera virala upplevelser", konstaterar grundare och vd David Baszucki.
Omsättningen steg 21 procent till 1 080,7 miljoner dollar (893,5). Utfallet kan jämföras med Bloombergs analytikerkonsensus som låg på 1 110. De justerade intäkterna, net bookings, ökade 51 procent till 1 437,6 miljoner dollar (955,2), att jämföra med marknadens förväntningar på 1 260 miljoner.
Justerat ebitda-resultat uppgick till 18,4 miljoner dollar (66,5), med en justerad ebitda-marginal på 1,7 procent (7,4).
Resultat per aktie uppgick till -0,41 dollar (-0,32).
Genomsnittligt antal dagligt aktiva användare, DAU, steg 41 procent i årstakt till 111,8 miljoner. Väntat var 111 miljoner.
För 2025 guidar Roblox för justerade intäkter på mellan 5 870 och 5 970 miljoner dollar, tidigare
5 285 till 5 360 miljoner dollar, väntat 5 420 miljoner. I tredje kvartalet väntas siffran bli mellan 1 590 och 1 640 miljoner dollar, tidigare 1 165 till 1 190 miljoner dollar, väntat 1 340.
Roblox har gått starkt på börsen i år och är upp runt 115 procent innan dagens väntade uppgång.
Roblox, MUSD | Q2-2025 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q2-2024 | Förändring |
Nettoomsättning | 1 080,7 | 1 110 | -2,6% | 893,5 | 21,0% |
Justerat ebitda | 18,4 | 66,5 | -72,3% | ||
Resultat per aktie, USD | -0,41 | -0,32 |
Konsensusdata från Bloomberg
Stefan Linnér
stefan.linner@finwire.se
Nyhetsbyrån Finwire
Handelskrig
Apple
Analys
Handelskrig
Apple
Analys
1 DAG %
Senast
Kempower
Igår, 12:28
Laddat för tillväxt i Kempower
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 533,59