LULEÅFÖRSENING SPRÄCKER INTE BUDGETRAMEN - VD
23 juli, 11:35
23 juli, 11:35
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den försening av stålföretaget SSAB:s Luleåprojekt som meddelades i juni väntas inte spräcka budgetramen för projektet.
Det säger SSAB:s vd Johnny Sjöström till Nyhetsbyrån Direkt.
Under andra kvartalet meddelade SSAB att förstärkningar av eltransmissionsnätet till Luleå inte kommer att levereras enligt plan, vilket innebar att den planerade driftstarten för det nya stålverket i Luleå senarelades med tolv månader till slutet på 2029.
Samtidigt står bolaget i onsdagens delårsrapport fast vid bedömningen att summan av koncernens underhållsinvesteringar och strategiska investeringar i år kommer att uppgå till cirka 10 miljarder kronor. Bolaget upprepar även bedömningen om den totala långsiktiga budgeten för Luleåprojektet.
"Vår bedömning är att det inte kommer att påverka vår totala budget, utan vi har sagt 4,5 miljarder euro och det står vi fast vid det. Vi tror inte att förseningen kommer att påverka kostnaden för projektet", säger Johnny Sjöström.
Går det att behålla samma kostnader trots att projektet dras ut i tiden? Vissa kostnader kanske är kopplade till tid?
"Om folk är anställda under en längre period kommer det generellt att kosta mer, men vi kan omprioritera och ändra intensiteten för vissa moment och då kan vi få ned kostnaden för vissa delar. I vår ram på 4,5 miljarder euro finns det en beredskap med och vi är övertygade om att den summan kommer att räcka för att klara av eventuella förändringar och utmaningar", svarar Johnny Sjöström.
Sedan tidigare har Naturvårdsverket överklagat Mark- och miljödomstolens beslut och vill se tydligare krav när det gäller kontroller av utsläpp och buller från Luleåprojektet. SSAB:s syn har varit att nästa instans - Mark- och miljööverdomstolen – förmodligen inte kommer att bevilja prövningstillstånd för överklagan, varefter SSAB:s ansökan skulle vinna laga kraft.
Ni har hoppats på en lösning i sommar?
"Ja, efter sommaren. Vi vet inte exakt när. Kanske i september eller oktober", säger SSAB-chefen.
Vad skulle konsekvensen för projektet bli om det skulle bli en ny huvudförhandling?
"Det vi har fått till oss är att det inte är troligt med en ny huvudförhandling. Vi tror att det kommer att bli ett positivt besked efter sommaren", svarar han.
SSAB har tidigare varnat för att projektet är känsligt för osäkerhet bland exempelvis investerare, långivare, leverantörer och kunder.
SSAB och Volvo Cars tecknade nyligen avtal om leverans av SSAB Zero-stål med start under 2025. Stålet kommer att användas i nyckelkomponenter i Volvo Cars kommande helelektriska SUV EX60 och i andra modeller baserade på nästa generation av SPA3-plattformen.
Finns det några avtalade volymer? Vad blir det för pengar på sådana här avtal?
"Det är väldigt glädjande att Volvo vill bli en partner till oss. De planerar nu att i sin nya plattform för sina elektriska fordon använda vårt material. De skriver in det i plattformen, så när man väl gör det kommer det normalt att vara där i sex, sju år. Det är ju under längre sikt, så det är väldigt positivt. Det är klart att det finns volymer kopplat till det här, men det är ingenting vi kan gå ut med i dagsläget", säger Johnny Sjöström.
Kan ni säga någonting om det exempelvis avser de flesta stålkomponenter i bilarna?
"Nej, jag kan tyvärr inte kommentera det i dagsläget", säger SSAB-chefen.
SSAB och Volvo Cars tecknade nyligen också avtal om köp av stålskrot från biltillverkarens produktion. Skrotet ska enligt planen återvinnas och användas i den nya ljusbågsugnen i Oxelösund för att producera stål utan fossila koldioxidutsläpp.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
23 juli, 11:35
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den försening av stålföretaget SSAB:s Luleåprojekt som meddelades i juni väntas inte spräcka budgetramen för projektet.
Det säger SSAB:s vd Johnny Sjöström till Nyhetsbyrån Direkt.
Under andra kvartalet meddelade SSAB att förstärkningar av eltransmissionsnätet till Luleå inte kommer att levereras enligt plan, vilket innebar att den planerade driftstarten för det nya stålverket i Luleå senarelades med tolv månader till slutet på 2029.
Samtidigt står bolaget i onsdagens delårsrapport fast vid bedömningen att summan av koncernens underhållsinvesteringar och strategiska investeringar i år kommer att uppgå till cirka 10 miljarder kronor. Bolaget upprepar även bedömningen om den totala långsiktiga budgeten för Luleåprojektet.
"Vår bedömning är att det inte kommer att påverka vår totala budget, utan vi har sagt 4,5 miljarder euro och det står vi fast vid det. Vi tror inte att förseningen kommer att påverka kostnaden för projektet", säger Johnny Sjöström.
Går det att behålla samma kostnader trots att projektet dras ut i tiden? Vissa kostnader kanske är kopplade till tid?
"Om folk är anställda under en längre period kommer det generellt att kosta mer, men vi kan omprioritera och ändra intensiteten för vissa moment och då kan vi få ned kostnaden för vissa delar. I vår ram på 4,5 miljarder euro finns det en beredskap med och vi är övertygade om att den summan kommer att räcka för att klara av eventuella förändringar och utmaningar", svarar Johnny Sjöström.
Sedan tidigare har Naturvårdsverket överklagat Mark- och miljödomstolens beslut och vill se tydligare krav när det gäller kontroller av utsläpp och buller från Luleåprojektet. SSAB:s syn har varit att nästa instans - Mark- och miljööverdomstolen – förmodligen inte kommer att bevilja prövningstillstånd för överklagan, varefter SSAB:s ansökan skulle vinna laga kraft.
Ni har hoppats på en lösning i sommar?
"Ja, efter sommaren. Vi vet inte exakt när. Kanske i september eller oktober", säger SSAB-chefen.
Vad skulle konsekvensen för projektet bli om det skulle bli en ny huvudförhandling?
"Det vi har fått till oss är att det inte är troligt med en ny huvudförhandling. Vi tror att det kommer att bli ett positivt besked efter sommaren", svarar han.
SSAB har tidigare varnat för att projektet är känsligt för osäkerhet bland exempelvis investerare, långivare, leverantörer och kunder.
SSAB och Volvo Cars tecknade nyligen avtal om leverans av SSAB Zero-stål med start under 2025. Stålet kommer att användas i nyckelkomponenter i Volvo Cars kommande helelektriska SUV EX60 och i andra modeller baserade på nästa generation av SPA3-plattformen.
Finns det några avtalade volymer? Vad blir det för pengar på sådana här avtal?
"Det är väldigt glädjande att Volvo vill bli en partner till oss. De planerar nu att i sin nya plattform för sina elektriska fordon använda vårt material. De skriver in det i plattformen, så när man väl gör det kommer det normalt att vara där i sex, sju år. Det är ju under längre sikt, så det är väldigt positivt. Det är klart att det finns volymer kopplat till det här, men det är ingenting vi kan gå ut med i dagsläget", säger Johnny Sjöström.
Kan ni säga någonting om det exempelvis avser de flesta stålkomponenter i bilarna?
"Nej, jag kan tyvärr inte kommentera det i dagsläget", säger SSAB-chefen.
SSAB och Volvo Cars tecknade nyligen också avtal om köp av stålskrot från biltillverkarens produktion. Skrotet ska enligt planen återvinnas och användas i den nya ljusbågsugnen i Oxelösund för att producera stål utan fossila koldioxidutsläpp.
Johan Lind +46 8 5191 7954
Nyhetsbyrån Direkt
Handelskrig
Apple
Analys
Handelskrig
Apple
Analys
1 DAG %
Senast
Kempower
Igår, 12:28
Laddat för tillväxt i Kempower
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 533,59