STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Thules försäljning inom RV Products (Recreational Vehicles) ökade med 1 procent organiskt i det första kvartalet. Försäljningen till återförsäljare ökade, medan försäljningen till tillverkare minskade.

Det framgår av delårsrapporten.

Inom Sports & Cargo Carriers minskade försäljningen med 2 procent organiskt i kvartalet.

"Den nordamerikanska marknaden försämrades tydligt under kvartalet och den organiska försäljningen i Nordamerika minskade med 13 procent. I Europa var den organiska försäljningen oförändrad, trots att den ökade osäkerheten i omvärlden märktes även här", skriver vd Mattias Ankarberg.

Bruttomarginalen för det första kvartalet ökade till 44,8 procent (41,2). Ökningen drevs både av en fortsatt positiv organisk utveckling och av Quad Locks högre bruttomarginal.

Rörelseresultatet sjönk till 401 miljoner kronor (412).

"I år lanserar vi fler produkter tidigare under året för att kunna dra nytta av försäljning under hela vårsäsongen. Det medför högre produktutvecklingskostnader under årets första halvår, vilket kortsiktigt påverkar marginalen", skriver vd:n.

Ebit-marginalen för första kvartalet uppgick till 15,1 procent (17,0). Utan den förändrade fasningen av produktutvecklingskostnader hade marginalen varit i linje med föregående år, enligt vd:n.

Börsredaktionen +46 8 51917911 https://twitter.com/Borsredaktion

Nyhetsbyrån Direkt

Ämnen i artikeln

Thule Group

Senast

247,60

1 dag %

1,14%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån