AMERICAS HAR BLIVIT NÅGOT MER AVVAKTANDE ENL VD
18 juli, 12:40
18 juli, 12:40
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Troax andra kvartal följde ungefär samma mönster som det första kvartalet 2025, men den amerikanska marknaden har blivit något mer avvaktande i spåren av aviserade tullar.
Det skriver Martin Nyström i sitt vd-ord.
Marknadsefterfrågan beskrivs som blandat i Europa, med något lägre orderintag inom lagersegmentet och fordonssegmentet men något högre inom allmänindustri och processegmentet.
"Vi tycker oss dock notera en något högre aktivitet för förstudier inom lagersegmentet i Europa, vilket bådar gott för 2026 och framåt", skriver han och fortsatte:
"I allmänhet kvarstår osäkerheten kring timingen i våra kunders beslutsprocesser. APAC fortsatte att växa något i lokal valuta men detta neutraliserades av valutaeffekter och APAC-regionen kom därför in på oförändrad nivå jämfört med jämförelsekvartalet 2024."
Vidare uppger vd:n att man under kvartalet arbetat med att anpassa organisationen till rådande efterfrågeläge, och lagt fram en framtida produktportfölj samt fabriksstruktur – där bland annat ett kostnadsoptimeringsprogram tidigare aviserades under kvartalet.
"Precis som i det första kvartalet fortsätter våra försäljnings- och administrationskostnader att vara för höga i förhållande till vår försäljning. Under kvartalet har vi därför sett över vår organisation och från och med tredje kvartalet kommer dessa kostnader att minska", kommenterar Martin Nyström.
David Ahnlund +46 8 5191 7900
Nyhetsbyrån Direkt
18 juli, 12:40
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Troax andra kvartal följde ungefär samma mönster som det första kvartalet 2025, men den amerikanska marknaden har blivit något mer avvaktande i spåren av aviserade tullar.
Det skriver Martin Nyström i sitt vd-ord.
Marknadsefterfrågan beskrivs som blandat i Europa, med något lägre orderintag inom lagersegmentet och fordonssegmentet men något högre inom allmänindustri och processegmentet.
"Vi tycker oss dock notera en något högre aktivitet för förstudier inom lagersegmentet i Europa, vilket bådar gott för 2026 och framåt", skriver han och fortsatte:
"I allmänhet kvarstår osäkerheten kring timingen i våra kunders beslutsprocesser. APAC fortsatte att växa något i lokal valuta men detta neutraliserades av valutaeffekter och APAC-regionen kom därför in på oförändrad nivå jämfört med jämförelsekvartalet 2024."
Vidare uppger vd:n att man under kvartalet arbetat med att anpassa organisationen till rådande efterfrågeläge, och lagt fram en framtida produktportfölj samt fabriksstruktur – där bland annat ett kostnadsoptimeringsprogram tidigare aviserades under kvartalet.
"Precis som i det första kvartalet fortsätter våra försäljnings- och administrationskostnader att vara för höga i förhållande till vår försäljning. Under kvartalet har vi därför sett över vår organisation och från och med tredje kvartalet kommer dessa kostnader att minska", kommenterar Martin Nyström.
David Ahnlund +46 8 5191 7900
Nyhetsbyrån Direkt
Handelskrig
Apple
Analys
Handelskrig
Apple
Analys
1 DAG %
Senast
Kempower
Igår, 12:28
Laddat för tillväxt i Kempower
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 533,59