Unilever satsar 150 miljoner euro på att modernisera europeiska hemvårdsverksamheten


8 oktober, 2024

Konsumentvarujätten Unilever ska satsa över 150 miljoner euro, motsvarande cirka 1,7 miljarder kronor, på att modernisera den europeiska hemvårdsverksamheten. Det uppger Eduardo Campanella, chef för Unilevers globala hemvårdsverksamhet, till Reuters.

Syftet är att återhämta sig efter flera års underprestation och att satsa mot unga konsumenter.

Den europeiska hemvårdsverksamheten, som inkluderar varumärken som Persil, Omo och Comfort, ska bland annat bygga fabriker och lager samt uppdatera befintliga fabriker med produktionslinjer. Satsningen påbörjades i början av 2023 och kommer att pågå till 2026.

Enligt Campagna kommer den europeiska hemvårdsverksamheten också att öka marknadsföringen och utgifterna för forskning och utveckling med 40 procent, utan att säga hur det mycket det blir i faktiska pengar.

Unilevers hemvårdsverksamhet rapporterade en underliggande försäljningstillväxt på 3,3 procent under första halvåret. Enligt Campagna växte den europeiska verksamheten med nästan 13 procent, varav tvåtredjedelar kom från en ökad volymtillväxt.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire
newsroom@finwire.se

Ämnen i artikeln

UNILEVER PLC

Senast

51,40

1 dag %

−0,27%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån
Senaste aktieanalyserna på Placera
Kollage Analys Ny
Privatekonomi med Placeras expert
Karolina Placera

Karolina Palutko Macéus skriver om allt som har med privatekonomi att göra och hur du kan få mer pengar i plånboken.

Affärsvärlden
AFV

Är du kund hos Avanza? Just nu kan du få en unik rabatt på Affärsvärlden. Afv har 28 år i rad utsetts till Sveriges bästa affärsmagasin i en undersökning med börs-VD:ar, finanschefer, IR-chefer och aktieproffs.

Annons
Introduce

för börsens små- och medelstora företag.

Annons
Investtech

Här hittar du våra artiklar om teknisk analys i samarbete med Investtech.