FÖRSÄLJNINGSTILLVÄXT 7,9% 1 KV, UPPREPAR 2025-GUIDNING (NY)
6 maj, 07:18
6 maj, 07:18
(Tillägg: på flera ställen i texten)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nätmodehandlaren Zalando omsatte 2,4 miljarder euro under årets första kvartal, en ökning med 7,9 procent. GMV-försäljningen (gross merchandise value*) ökade med 6,5 procent till 3,5 miljarder euro.
Zalandos justerade rörelseresultat uppgick till 46,7 miljoner euro och den justerade rörelsemarginalen blev 1,9 procent. I motsvarande kvartal föregående år uppgick det justerade rörelseresultatet till 28 miljoner euro.
Antalet aktiva kunder ökade med 2,9 miljoner på årsbasis och uppgick till 52,4 miljoner, en ny rekordnivå enligt bolaget.
Inom B2B, där Zalando öppnar upp sin logistik-infrastruktur, mjukvara och tjänstekapacitet genom operativsystemet ZEOS, ökade intäkterna med 11,6 procent till 240 miljoner euro. Justerad ebit uppgick till 5,8 miljoner euro, med en marginal på 2,4 procent.
Zalando upprepar sin helårsprognos för 2025.
I samband med bolagets bokslut för 2024 i mars guidade Zalando för att GMV-försäljningen för helåret 2025 skulle öka med mellan 4 och 9 procent och att intäktstillväxten blir inom samma intervall.
Det justerade rörelseresultatet spåddes då uppgå till 530-590 miljoner euro helåret 2025.
* Gross merchandise value är ett mått på värdet på produkter sålda via Zalandos plattform, inklusive moms.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
6 maj, 07:18
(Tillägg: på flera ställen i texten)
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nätmodehandlaren Zalando omsatte 2,4 miljarder euro under årets första kvartal, en ökning med 7,9 procent. GMV-försäljningen (gross merchandise value*) ökade med 6,5 procent till 3,5 miljarder euro.
Zalandos justerade rörelseresultat uppgick till 46,7 miljoner euro och den justerade rörelsemarginalen blev 1,9 procent. I motsvarande kvartal föregående år uppgick det justerade rörelseresultatet till 28 miljoner euro.
Antalet aktiva kunder ökade med 2,9 miljoner på årsbasis och uppgick till 52,4 miljoner, en ny rekordnivå enligt bolaget.
Inom B2B, där Zalando öppnar upp sin logistik-infrastruktur, mjukvara och tjänstekapacitet genom operativsystemet ZEOS, ökade intäkterna med 11,6 procent till 240 miljoner euro. Justerad ebit uppgick till 5,8 miljoner euro, med en marginal på 2,4 procent.
Zalando upprepar sin helårsprognos för 2025.
I samband med bolagets bokslut för 2024 i mars guidade Zalando för att GMV-försäljningen för helåret 2025 skulle öka med mellan 4 och 9 procent och att intäktstillväxten blir inom samma intervall.
Det justerade rörelseresultatet spåddes då uppgå till 530-590 miljoner euro helåret 2025.
* Gross merchandise value är ett mått på värdet på produkter sålda via Zalandos plattform, inklusive moms.
Emanuel Furuholm +46 8 5191 7925
Nyhetsbyrån Direkt
Inflation
Försvarssektorn
Rapportperioden
Analys
Placera granskar fondjättarna
Inflation
Försvarssektorn
Rapportperioden
Analys
Placera granskar fondjättarna
Igår, 15:19
RevolutionRace: Kommer storägarna sälja mer?
OMX Stockholm 30
1 DAG %
Senast
2 431,64