Analys: Risk att vändningen dröjer hos Volvo

Tullkriget utgjorde en rejäl motvind för Volvo på dess viktigaste marknad USA i tredje kvartalet. Bolaget lämnade vid morgonens rapportpresentation pessimistiska prognoser även för nästa år. För den som vågar blicka lite längre in i framtiden framstår aktien alltjämt som billig.

Volvo placken

Idag, 15:00

Kommentar Volvo
Vad:
Svag Q3-rapport
Aktien:
-7%
Råd:
Köp

Volvo (248,30 kr) rapporterade i morse (17 oktober) för tredje kvartalet. Aktien faller 7%. Besvikelsen verkar främst ligga i att orderingången var svag och att bolaget lämnade pessimistiska prognoser för volymen 2026.

Volvo Mkr
Q3 2025
Q3 2024
Omsättning
110 692
116 978
 -Tillväxt
-5,4%
-11,6%
Nettoorderingång antal lastbilar
37 134
43 234
 -Tillväxt
-14,1%
-8,4%
Nettoorderingång antal anläggningsmaskiner
10 546
10 781
 -Tillväxt
-2,2%
4,8%
Rörelseresultat (Ebit)
11 707
14 074
 -Rörelsemarginal
10,6%
12,0%

Huvudpunkterna i rapporten var:

  • 5% lägre omsättning än motsvarande kvartal i fjol. Det här verkar främst bero på att kronan stärkts och i konstant valuta växte istället omsättningen med 1%. Antalet levererade lastbilar sjönk med 4% mot i fjol.
  • Orderingången var ännu svagare. Inom kärnverksamheten lastbilssegmentet motsvarade inkommande order bara 80% av leveranserna i kvartalet.
  • Rörelsemarginalen sjönk till 10,6% (justerat för nettovinst vid försäljning av en verksamhet) mot 12,0% motsvarande period i fjol. Den försämrade lönsamheten beror enligt ledningen på ökade produktionskostnader och tullar som prishöjningar inte helt kompenserat för.
  • Även det operativa kassaflödet var svagt, -1,7 miljarder kronor vilket av ledningen förklarades med att Q3 är säsongsmässigt svagt på grund av låg produktionstakt i semestertider samt ökade investeringar.

Svaga utsikter

Kvartalet var riktigt svagt i både Nord- och Sydamerika för Volvo. Även Asien var ganska svagt. Europa däremot gick helt okej med viss tillväxt.

Ledningen berättade under rapportpresentationen att de räknar med svag lastbilsmarknad även nästa år i bolagets viktiga marknader i Nord- och Sydamerika som utgör hela 40% av koncernens omsättning. Att just USA är så extra svagt verkar ha med tullarna att göra. Volvo betonar att prognosen för just USA är mycket osäker vilket vi tolkar som att den drivande faktorn är Trumps nycker i handelspolitiken. Att det går svagt i Sydamerika sägs bero på att räntan höjts på kontinentens bjässe Brasilien. Räntan i landet har höjts för att förhindra att den sittande regeringens expansiva finanspolitik får inflationen att skena iväg.

I Europa spåddes en marginell volymökning om 2% nästa år. Volvos asiatiska marknader spås däremot utvecklas mycket starkt. Dessa utgör förvisso mindre än 10% av koncernens konsoliderade omsättning men Volvo har viktiga intressebolag i både Kina och Indien som gör den faktiska exponeringen större.

Vårt huvudscenario
2024
2025E
2026E
2027E
Omsättning
526 816
479 403
465 020
483 621
 - Tillväxt
-4,7%
-9,0%
-3,0%
+4,0%
Rörelseresultat
66 611
50 337
44 177
60 453
 - Rörelsemarginal
12,6%
10,5%
9,5%
12,5%
Resultat efter skatt
50 389
37 753
33 133
45 339
Vinst per aktie
24,78
18,60
16,30
22,30
10,0x
13,3x
15,1x
11,1x
6,8x
9,1x
10,3x
7,5x
0,9x
1,0x
1,0x
0,9x

Vi har i tabellen intill gjort en överslagsräkning med nya estimat för Volvo. Vi räknar med ytterligare en försämring år 2026 vilket bygger på en fortsatt inbromsning i USA och Brasilien samt nolltillväxt i Europa. Det är betydligt sämre än de analytikerkonsensus vi kan se i Factset. Men de kommer nog att revideras ned en hel del under de kommande dagarna.

Vi räknar samtidigt med att marginalen håller emot ganska bra. Ledningen har de senaste åren gjort stora framsteg med att göra koncernens lönsamhet mer stabil. Exempelvis genom att växa serviceaffären som andel av intäkterna.

Fortsatt på renodlingsresan

Volvo har under kvartalet fortsatt på den renodlingsresa bolaget befunnit sig på det sista decenniet. Under kvartalet såldes Volvos 70 procentiga ägarandel i kinesiska anläggningsmaskinstillverkaren SDLG för 8 miljarder kr. SDLG stod tidigare för 2% av koncernens omsättning.

I fjol slutförde Volvo försäljningen av försvarsfordonstillverkaren Arquus och 2020 såldes japanska UD Trucks. Det blir intressant att se vad nästa steg blir. Kanske skulle en försäljning av Volvos andelar i kinesiska lastbilstillverkaren Dong Feng eller i indiska VECV kunna bli aktuell i framtiden.

Fortsatt långsiktigt köpvärd

Volvos aktieägare får nog vara beredda på också ett svagt 2026 även om det volatila geopolitiska läget kan göra att det blir både betydligt bättre eller sämre.

Vi har i ett överslagsmässigt huvudscenario räknat med att läget fortsätter försämras något och att 2026 blir ännu svagare än 2025. Vi räknar sedan med en återgång till ett mer normalläge 2027. Vi ser då en uppsida på drygt 30% vilket är tillräckligt för att vi ska förnya vårt köpråd. Risken är att de kommande kvartalen blir utmanande och att vändningen dröjer. 

Tio största ägare i Volvo
Värde (Mkr)
Kapital
Röster
Industrivärden
48 317
9,5%
28,1%
Geely Holding
22 066
4,4%
14,7%
Swedbank Robur Fonder
21 326
4,2%
1,7%
Capital Group
20 186
4,0%
1,3%
BlackRock
19 772
3,9%
1,4%
Vanguard
19 252
3,8%
2,6%
AMF Pension & Fonder
18 176
3,6%
5,6%
JP Morgan Asset Management
14 137
2,8%
1,0%
Alecta Tjänstepension
11 496
2,3%
3,9%
Handelsbanken Fonder
10 619
2,1%
0,7%
Källa: Holdings
Totalt insynsägande: 
0,2%
 
Ämnen i artikeln

Volvo B

Senast

255,90

1 dag %

3,44%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån