Analys: Synsams aktie är värd att ha under bevakning

Optikkedjan har uppvisat fin tillväxt de senaste åren och aktien har gått starkt på börsen i år. Tidigare huvudägarna i form av riskkapitalbolaget CVC är nu ute ur bilden. I höstas presenterade Synsam nya finansiella mål. Är aktien köpvärd?

Synsam Analys

Idag, 14:13

Synsam
Börskurs: 63,00 kr
Antal aktier: 144,4 m
Börsvärde: 9 097 Mkr
Nettoskuld: 2 321 Mkr
VD: Håkan Lundstedt
Ordförande: Peter Törnquist

Optikkedjan Synsam (63 kr) är ledande i Norden och med 588 butiker, varav 562 är egna butiker. Synsam är marknadsledande i Sverige (~35% marknadsandel), näst störst i Danmark (~23%) och Norge (~21%). Samt topp fem i Finland (7-10%).

Bolaget säljer glasögon, linser, bågar, solglasögon, tillhandhåller synundersökningar och tillhörande produkter till konsumenter. Koncernen har cirka 4100 heltidsanställda.

Håkan Lundstedt har varit VD sedan 2015 och äger drygt 1% av aktierna (värda 110 Mkr). Lundstedt är även känd som VD för Mekonomen (2007-2015).

Vårt huvudscenario
2024
2025E
2026E
2027E
Omsättning
6 435
7 079
7 645
8 103
 - Tillväxt
+9,0%
+10,0%
+8,0%
+6,0%
Rörelseresultat
819
864
994
1 134
 - Rörelsemarginal
12,7%
12,2%
13,0%
14,0%
Resultat efter skatt
366
442
583
694
Vinst per aktie
2,48
3,10
4,00
4,80
Utdelning per aktie
1,80
1,80
2,00
2,20
Direktavkastning
2,9%
2,9%
3,2%
3,5%
Avkastning på eget kapital
14%
17%
21%
22%
4%
5%
6%
6%
2,7x
2,5x
1,9x
1,3x
25,4x
20,3x
15,8x
13,1x
13,9x
13,2x
11,5x
10,0x
1,8x
1,6x
1,5x
1,4x

Synsam noterades på Stockholmsbörsen hösten 2021. I våras minskade storägarna i form av riskkapitalbolaget CVC Capital sitt innehav från 31% till 16% av aktierna (kurs 45 kr). Och i juni sålde CVC resterande post till kurs 49 kr per aktie.

Fakta

Brett utbud

Synsam erbjuder produkter inom samtliga prissegment, allt från billigare alternativ till premiumprodukter. Bolaget säljer produkter från ett drygt trettiotal externa varumärken och elva egna varumärken (drygt hälften av alla bågar som säljs).

Koncernen satsar även på så kallade Recycling Outlets. Det är butiker som säljer rabatterade och/eller begagnade glasögon. På så sätt når Synsam nya kundgrupper. Sedan något år tillbaka erbjuder Synsam även hörseltester i utvalda butiker. Satsningen är ännu i ett tidigt stadium och utvärdering verkar pågå.

Nu domineras ägarlistan av institutioner med Carnegie Fonder och Handelsbanken Fonder som har vardera cirka 8% av aktierna. Fjärde störst är italiensk-franska glasögonkoncernen Essilorluxottica med 6,7%. Essilor äger nederländska Grandvision som i sin tur äger både svenska Synoptik och Smarteyes.

Synsam-aktien har gått starkt på börsen i år och är upp drygt 40%. I veckan kom bolaget med sin Q3-rapport, som skickade upp aktien över 4%.

Synsam
Q3 2025
Q3 2024
Omsättning
1731 Mkr
1559 Mkr
Tillväxt Y/Y
11,0%
7,5%
Organisk tillväxt
12,4%
9,5%
Bruttomarginal
73,1%
73,9%
Rörelsekostnader
847 Mkr
771 Mkr
Tillväxt Y/Y
9,9%
8,1%
Ebita-marginal
13,8%
14,1%
Ebit
207 Mkr
187 Mkr
Ebit-marginal
12,0%
12,0%
Resultat per aktie
0,90 kr
0,44 kr

Fortsatt fin tillväxt

Tillväxten i Q3 var fortsatt fin och försäljningen steg 12% organiskt. Första nio månaderna var den organiska tillväxten drygt 11% jämförelsevis.

Den nordiska optikmarknaden är värd drygt 25 miljarder. Synsam har en marknadsandel på runt 27-28%. Marknaden växer typiskt sett 3-5% årligen och drivs av en växande åldrande befolkning. År 2050 spås 50% av Nordens befolkning vara närsynt jämfört med runt 34% idag.

Glasögon är den viktigaste produktkategorin, där bågar och glas står för 70% av marknaden. Kontaktlinser utgör 15%. Majoriteten av de som använder linser har också glasögon som komplement. Resterande 15% utgörs av solglasögon.

Fler butiksöppningar

Tillväxtstrategin går ut på att öka omsättningen per butik men också att öppna fler butiker. Normalt sett kräver en ny butik en investering på 2-6 Mkr i snitt. Återbetalningstiden har historiskt varit drygt 3 år. Målet är att reducera återbetalningstiden för nyetablerade butiker till 2,5 år.

Koncernens butiker återfinns som bekant ofta i centrala lägen i städerna eller i köpcentrum. I takt med ökad e-handel och “butiksdöd” har Synsam fått allt bättre tillgång till lokaler i bra lägen i städer runt om i Norden.

År
2021
2022
2023
2024
Q1-Q3 25
Nya butiker
26 st
37 st
22 st
46 st
19 st
Totalt antal butiker
500 st
536 st
547 st
586 st
601 st
Organisk tillväxt
23,2%
10,6%
10,3%
9,2%
11,3%

Från 2021 fram till i somras har Synsam genomfört hela 200 nyetableringar och uppgraderingar till så kallade Mega Stores (större butiker med extra brett produktutbud).

Fakta

80 nya butiker 2027-2029

För nya butiker är ambitionen: 40-60 stycken i Sverige, 10-20 i Finland samt 10-20 i Norge.

Målsättningen avseende fördelningen av uppgraderingar till Mega Stores är 10-20 i Danmark, 5-10 i Sverige och 5-10 i Norge.

Bolagets tidigare målsättning om att etablera 90 nya butiker under 2024-2026 står fast. Perioden 2027-2029 är målet 80 nyetableringar samt 30 uppgraderingar till Mega Stores.

Som vi skrivit i våra tidigare analyser har Synsam högre lönsamhet ju större relativ marknadsandel bolaget har på respektive marknad. I Sverige där Synsam är ledande med över 35% av marknaden är marginalerna också allra bäst.

Nya mål

I höstas presenterade Synsam nya finansiella mål.

  • Tillväxt - Ha en årlig organisk tillväxt på 8-12% på medellång sikt, beroende på etableringstakt av nya butiker (oförändrat mål). Under de senaste 3-4 åren har den organiska tillväxten varit cirka 10% per år i snitt.
  • Lönsamhet - En Ebit-marginal på mellan 12%-15% på medellång sikt. Tidigare var målet att ha en årlig justerad Ebitda-marginal på 25% eller mer. Att Synsam överger det tramsiga måttet "justerad Ebitda-marginal" för Ebit-marginal är befriande. Då det avspeglar kassaflödet betydligt bättre. Bättre sent än aldrig.
  • Investeringar - Ha en årlig nivå på investeringar / nettoomsättning på 3% på medellång sikt, exklusive förvärv (också nytt mål).
  • Kapitalstruktur - Nettoskuld / justerad EBITDA skall vara 2.5x, exkluderat tillfälliga avvikelser (oförändrad mål). Vid utgången av Q3 var kvoten 1,9 gånger.
  • Utdelningspolicy - Dela ut 40%-60% av årets nettovinst (oförändrat). Senaste åren har Synsam delat ut cirka 80% av vinsten.

Fakta

Brist på optiker

Optikbranschen har under en längre tid haft en brist på optiker. Främst i regioner inom Sverige och Norge, vilket i vissa fall begränsat möjligheten att växa och möta kundernas efterfrågan. Synsam EyeView är en teknik som innebär att optikerassistenter och optiker tillsammans kan erbjuda synundersökningar mer effektivt.

Synsam EyeView medför att Synsam kan etablera sig på orter även där optiker saknas. Lösningen är fullt ut implementerat i Norge och Sverige och antalet butiker med Synsam EyeView i övriga marknader ökar successivt.

Av det totala antalet synundersökningar i det första halvåret 2025 genomfördes 13% med Synsam EyeView i Sverige och 20% i Norge. Andelen synundersökningar som utförs med stöd av Synsam EyeView väntas öka under kommande år och Synsams ambition på lång sikt är att varannan synundersökning i Sverige och Norge skall genomföras med Synsam EyeView.

Under 2016 lanserade Synsam ett Lifestyle-abonnemang, som innebär att kunderna kan abonnera på glasögonen. Kunden betalar alltså inget för glasögonen initialt utan månadskostnaden är runt 500 kronor per månad i snitt. Då ingår exempelvis ett årligt utbyte av glasögon och en ”gratis” synundersökning per år. Bindningstiden för kunderna är minst 24 månader.

Synsam finansierar inte abonnemangsaffären själva utan detta sker tillsammans med externa partners, så kallade factoringarrangemang. Även flera av Synsams konkurrenter erbjuder abonnemang på glasögon. Synsam har fått kritik från Konsumentverket på grund av vilseledande och bristande information kring abonnemangen.

Synsam lyfter själva fram att abonnemangskunderna generellt sett är "väldigt nöjda och långsiktigt lojala". I slutet av Q3 hade Synsam 741 000 abonnemang (683 000). Inklusive kunder som har abonnemang på linser var antalet abonnener 883 000 (817 000).

Prognoser och värdering

För 2025 räknar vi med 10% tillväxt, vilket är i linje både med utvecklingen under de första nio månaderna samt analytikerkårens prognoser. Kommande år skissar vi på 6-8% tillväxt. Marknaden spås växa runt 3-4% per år framöver och Synsam har historiskt sett tagit marknadsandelar.

Marginalmässigt räknar vi med drygt 12% i år och 14% i slutet av prognoshorisonten. Analytikerkollektivet skissar på cirka 14,3% år 2027 jämförelsevis. Initialt har butiksöppningar en negativ inverkan på marginalen.

Använder vi en multipel på 11x rörelsevinsten (EV/Ebit) finns cirka 30% uppsida på sikt.

Ökad konkurrens och prispress är risker. Kan Synsam fortsätta expandera och stärka sina marknadsandelar ytterligare finns fin uppsida (optimistiskt scenario).

Clas Ohlson och Rusta är inte några konkurrenter till Synsam men väl en hygglig temperaturmätare på hur köpkraften bland företrädesvis svenska konsumenter utvecklas. Amerikanska National Vision erbjuder synundersökningar, glasögon, kontaktlinser och har mer än dubblerats på börsen senaste året.

Bolag
Avkastning 1 år %
P/E 2026E
EV/Ebit 2026E
EV/Sales 2026E
Ebit-marginal 2026E %
Årlig tillväxt 2026E-2027E %
Synsam
52%
15,8x
11,5x
1,5x
13,0%
7,0%
EssilorLuxottica
34%
39,8x
30,3x
5,2x
17,0%
7,6%
National Vision
117%
26,8x
22,6x
1,3x
5,6%
5,4%
Clas Ohlson
92%
19,2x
15,0x
1,8x
11,8%
4,8%
Rusta
4%
16,0x
14,7x
1,1x
7,5%
10,9%
Genomsnitt
60%
23,5x
18,8x
2,2x
11,0%
7,1%
Källa: Factset
 
 
 
 
 
 

Fakta

Så agerar insiders

Senaste året har insynspersoner köpt aktier för cirka 6 Mkr. VD Håkan Lundstedt har köpt aktier för 2,5 Mkr (på kurser mellan 42-56 kr per aktie). Ordförande Peter Törnquist med närstående har köpt aktier för drygt 2,4 Mkr (kurser mellan 46-49 kr).

Synsam har utvecklat fin tillväxt senaste åren och har en stark marknadsposition i Norden. Bolaget har fortsatt ambitiösa tillväxtplaner med mycket butiksöppningar kommande år. Den stora risken är att det sker en överetablering på marknaden. Samtidigt kan Synsam ofta konkurrera ut mindre lokala aktörer som driver en eller ett fåtal butiker.

Abonnemangsaffären skapar kundlojalitet och stabila intäktsströmmar. Vid utgången av tredje kvartalet var nettoskulden cirka 2,3 Mdkr.

I somras sålde tidigare huvudägarna CVC sitt innehav. Fondägandet har ökat från 37% till 43% under 2025. Att CVC sålt är nog nettopositivt då det delvis legat som en våt vilt över aktien. Samtidigt saknar nu Synsam en tydlig huvudägare av kött och blod.

Att Synsam numera har mål på Ebit-nivå i stället för Ebitda är positivt. Uppsidan i huvudscenariot är helt okej. Synsam värderas lägre än andra bolag med konsumentexponering. Samtidigt har aktien gått starkt senaste året med en uppgång på över 50%. Aktien är värd att ha under bevakning och långsiktigt intressant.

Tio största ägare i Synsam
Värde (Mkr)
Andel
Carnegie Fonder
788
8,3%
Handelsbanken Fonder
763
8,1%
Cor Group Oy
640
6,8%
Essilorluxottica SA
637
6,7%
Fjärde AP-fonden
483
5,1%
C WorldWide Asset Management
386
4,1%
Sole Active AS
384
4,1%
Mawer Investment Management
333
3,5%
Synsam AB
288
3,0%
Norman Rentrop
256
2,7%
Största insiders utanför topp tio
Värde (Mkr)
Andel
Håkan Lundstedt
110
1,2%
Krister Duwe
30
0,3%
Vesa Mars
15
0,2%
Susanne Westford
10
0,1%
Jimmy Engström
10
0,1%
Källa: Holdings
Totalt insynsägande: 
2,3%
Ämnen i artikeln

Synsam

Senast

63,80

1 dag %

0,47%

1 dag

1 mån

1 år

Marknadsöversikt

1 DAG %

Senast

1 mån